[FOTO] Mosje (eerste kattenfoto)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

[FOTO] Mosje (eerste kattenfoto)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 23:17

Hoi! Ik heb net mijn eerste kattenfoto gemaakt. Dit is Mosje, 16 jaar :). Ik wil in de toekomst graag meer katten fotograferen, dus ik hoop dat jullie tips voor me hebben. Ik ben niet van suiker!
De foto is niet bewerkt.

Afbeelding

karlli

Re: [FOTO] Mosje (eerste kattenfoto)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 23:24

Ik zie persoonlijk wat meer ruimte om de foto, dus niet te krap uitgesneden. Verder volgende keer meer rekening houden met het licht en de schaduwen. Veel succes met oefenen :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 23:42

Dank je wel! Wat zou je anders doen in het licht/de schaduwen? Zou je het minder als silhouet willen hebben en meer licht in het gezicht ofzo? :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 11:34

Dit is de iets ruimere variant.

Afbeelding

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 11:37

Dit is geloof ik gewoon dezelfde? Maar met schaduwen bedoel ik inderdaad dat er totaal geen licht op het gezichtje valt, terwijl de rest wel redelijk goed is, verder is dit ook geen silhouet foto ;)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 11:47

Nee, de tweede heeft boven meer ruimte. Ze zat voor het raam en aan de zijkanten waren lelijke balken, dus dit was de enige 'uitsnede' zonder lelijke balken :P
Met 'silhouet' wilde ik alleen maar aangeven dat het licht van achteren komt, en niet van voren. Ik wist er het woord niet voor :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 11:51

Tegenlicht ;)

Tegenlicht kan heel mooi zijn, maar dan moet je 't wel functioneel gebruiken. Dus om een silhouet te fotograferen, of om zonnestralen te pakken bv zodat je een bepaalde sfeer neerzet.

Wat je nu hebt, is dat de poes in z'n gezicht gewoon te donker is. Voegt niets toe aan de foto, maakt 'm zelfs minder sterk.

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 11:56

Ohh ja nu zie ik het, meer ruimte boven voegt iig niks toe, aan de zijkanten daarentegen wel. Tegenlicht moet je inderdaad op een andere manier gaan gebruiken, aangezien het gezichtje gewoon te donker is.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 13:18

Dank jullie wel, het wordt een stukje duidelijker zo :)

Zelf stoorde ik me niet aan het donkere hoofdje omdat ik het wel iets mysterieus vond hebben, maar ik heb wel vaker rare ideeen en gevoelens bij foto's die andere mensen niet delen :P. En aangezien ik graag foto's wil maken die wat algemener geaccepteerd zijn en gewoon 'goed' is het ook wel fijn om dat soort dingen te weten!

Hoe los je het dan op? Lamp in het gezicht van de poes doen?

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 13:26

Kunstlicht is over het algemeen niet de meest mooie manier om dit op te lossen, tenzij je een 'studio' kunt bouwen met meerdere lampen/flitsers, anders krijg je een erg onnatuurlijke foto, die meestal maar deels voorzien is van goede belichting.

Probeer vooral te werken met het natuurlijke licht dat er al is, dus poes op een andere plek zetten.

Met wat voor een camera werk je?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 13:31

Een Canon 700D. Poes laat zich helaas niet zo snel op andere plekjes zetten, zoals buiten (daar is het een poes voor :P). Ik had ooit een leuke 'studio' gebouwd, ik zette poes erin en 1 seconde later was hij eruit geklommen :P. Dit was op de vensterbank waar hij altijd ligt.

Je zult wel vaker te maken hebben met weglopende dieren... als je bijvoorbeeld een poes buiten op de foto wil zetten zul je denk ik de hele tijd achter hem aan moeten lopen? :P

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 13:34

Ligt er net aan, die van ons ligt overal en nergens op de bank, stoelen vensterbank en buiten ook ongeveer overal, en laat zich redelijk verplaatsen, maar ze blijven natuurlijk een eigen wil hebben. Hij laat zich ook redelijk verleiden met wat lekkers haha.

Ik weet niet hoe ver je bent met het leren fotograferen? Met een 700D zou je veel meer uit de foto's kunnen halen iig :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 13:40

Dank je wel voor je hulp en moeite hoor, ik heb hier heel veel aan!

Met fotograferen ben ik nog niet zo ver, dit is mijn tweede serieuzere fotopoging. Poging 1 was een serie van mijn konijn, die een tuigje om kon en zich dus prima liet verplaatsen :)
www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=68&t ... p=91687204

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 13:41

Haha, daarom is dierenfotografie dus iets voor geduldige mensen ;)

Je hebt de poes nu in het raam gefotografeerd, dat is sowieso al lastig omdat je dan dus altijd licht van achteren hebt. Als je de poes nu schuin gefotografeerd had dan had je wellicht meer licht in het gezicht gekregen doordat de je dan iets meer met het licht mee fotografeert. Maar in dit geval had je sowieso de mooiste foto gekregen als je met je rug naar het licht toe was gaan staan. Als je een foto maakt dan kijk je altijd eerst waar het licht vandaan komt, zelfs op een hele heldere dag kijk je wel eerst waar de zon staat. De meest simpele techniek voor eigenlijk altijd een goed belichte foto is om dan met je rug naar het licht toe te gaan staan. Maar je kan ook spelen met het licht door het bijvoorbeeld van opzij op je model te laten vallen.

Als ik foto's van de poes in de studio maak zorg ik altijd dat er nog iemand bij is die de poes kan afleiden met een speelgoedje en terug kan zetten als ze weg springt. Buiten dan heb ik een flinke lens en hoe de poes in de gaten, alles wat leuk is gaat op de foto :) De siamees van mijn ouders gaat altijd tegenover me in het gras liggen, dus daar heb ik heel erg veel leuke portretjes van, haha.