[FOTO] Tips gezocht. beginnend fotograaf

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

EliseXJoelle

[FOTO] Tips gezocht. beginnend fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 19:09

Hoi bokkers!

Sinds 2 weken mag ik mijzelf gelukkig prijzen met een Canon 1200D.
Nu ben ik op stal al lekker fanatiek aan het oefenen geweest en de punten die ik zelf zie aan het verbeteren.

Maar waarschijnlijk zien anderen meer dan dat ik zelf zie *\o/*

Ik plaats hier expres onbewerkte foto's om juist die nog een stapje beter te maken :)

zullen maar gelijk met een lastige beginnen.

Deze foto is in de binnenbak genomen met een hoge iso.
instellingen: f5.6 / sluitertijd 1/250 sec. / ISO 6400

Afbeelding

deze foto is dezelfde dag, een uur later gemaakt met de volgende instellingen:
f4.5 / sluitertijd 1/250 sec. / ISO 6400

Afbeelding

Dan eindelijk een foto van mijn eigen paard. Gisteren gemaakt met fel zonlicht
instellingen: f8 / sluitertijd 1/2000 sec. / ISO 1600

Afbeelding

zelfde instellingen als hier boven:

Afbeelding

Uiteraard is voor alle foto's die niet van mijn paard zijn en waar stalgenootjes zichtbaar op zijn toestemming gevraagd om de foto's te plaatsen.
Laatst bijgewerkt door Meloen op 17-02-15 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag in hoofdletters gezet

Agossie

Re: [Foto] Tips gezocht. beginnend fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 11:12

Waarom die hoge ISO bij de buitenfoto's? Je had veel beter ISO 100, met een lager f/getal (3.5 of 5.6 tops) en kortere sluitertijd kunnen doen.
Nu mis je bokeh, is er veel ruis en met 1/320 heb je ook een scherpe bewegingsfoto (mits je op het juiste moment klikt).

Binnen gebruik je f/5.6. Nu denk ik dat dit aan je lens ligt, alleen die staat er niet bij. Door wederom het hele hoge ISO getal krijg je weer ruis. Ik snap wel dat je het hier doet, maar ik zou ook proberen de sluitertijd iets langer te maken (1/200 of lager) met het risico dat je dan wat bewegingsonscherpte hebt.
Ik denk dat je lens niet geschikt is voor foto's in de binnenbak. Als je een lens hebt die wel naar f/2.8 kan, zet hem dan echt (veel) lager en kijk wat je met ISO kunt doen, want het is zo zonde. Persoonlijk schrijf ik foto's met veel ruis af.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 12:48

buiten zat ik inderdaad te spelen met de iso. het was een dag met fel zonlicht. maar waarom ik voor de shoot de iso zo hoog gelaten heb geen idee eigenlijk.

mijn 70-300 lens kan dacht ik tot f4. hoever mijn kit lens gaat moet ik even nakijken.

bedankt voor de tips :)

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 13:17

Een kitlens gaat over het algemeen f/3.5 - f/5.6 (18-55) en van f/4.0 - f/5.6 (55-250), dus met je kitlens zou je bij uitzoomen tot 3.5 kunnen en met inzoomen tot 5.6.

De f/4 kan zowel met in als uitzoomen tot f/4 en dat zou ik bij binnenbakfotografie zeker aanhouden, zodat je die ISO kunt verlagen.
Bij buitenfotografie zou ik echt proberen die ISO zo laag mogelijk te houden. Helemaal op erg zonnige dagen met veel licht. Zo zonde van je foto's om dan de ISO zo hoog te zetten!

Succes!