Trouwerij fotograferen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ylvy

Trouwerij fotograferen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 23:21

Hallo Bokkers,

Nou, ik ben gevraagd voor een huwelijks fotoshoot, alles erop en eraan.
Maar dan.. geen ervaring, Maar toch had ze interesse..

Wel met stelletjes fotograferen en een trouwjurk. Maar niet echt een huwelijk!
Ik draai mee als reserve die dag, maar ze vroeg wat ik graag zou willen hebben ervoor.
De dag duurt van 8:00 uur s'morgens tot 2:00 u s'nachts, een lange dag dus.

Ze hoeft geen album, alleen een usb stick met foto's van de bruiloft over het algemeen,
aparte foto's van het getrouwde stel en een aantal foto's met de familie.

Maar wat moet ik nu vragen? dat is mijn grote vraag!

PS. Ik gebruik een Canon EOS 600D met Tamron 18-270mm lens en een Nikon D7000 met 35-105mm lens van Nikon en een 55-300mm lens van Tamron en heb nu ongeveer 2 jaar ervaring in fotografie.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 00:00

Oef dat is een hele lange dag. Ik had vorig jaar een bruiloft van 08:30 tot 22:00 en ik was echt gesloopt, viel bijna om zeg maar xD het vergt ontzettend veel concentratie en een hoop gestres. Als alles op 1 lokatie is scheelt het al een hoop maar vaak is dat niet zo. Ik vroeg toen rond de 500 geloof ik. Maar heb wel meer fotografie ervaring zo te zien en had al enkele bruiloften gefotografeerd.

maaike1994

Re: Trouwerij fotograferen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 00:49

Ik heb het vorig jaar voor mijn schoonbroer en schoonzus gedaan... gratis (omdat het 'familie' was, meer verplichting).
Was heel vermoeiend, heel veel tijd in gestoken, ook in de nabewerking en kreeg daarna nog niet eens eens dankjewel. Is dus ook de laatste keer dat ik foto's voor hun gemaakt heb ;).
Qua prijs hangt vooral af van je ervaring. Ik hoor dat sommige wel €1400 betalen voor een fotograaf!! (wel hele dag dan ook)
Ik denk dat als het je eerste keer is en je als reserve bent je rond de €250-350 kan vragen

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 06:51

Ik als fotograaf daar gaat helaas niet door.. :(
Wel blijf ik graag tips ontvangen zodat ik de volgende keer weet wat ik ongeveer kan vragen.

dankjewel alledrie!

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 09:30

Ik heb het nu 5x gedaan voor familie en vrienden. Ik was dan de enige fotograaf. Voor hun deed ik dit gratis dan was dit ons kado voor hun trouwen.

Het is handig om van te voren de dag even door te spreken met het bruidspaar, wat willen ze, wat gaat er allemaal gebeuren en waar.
Dus willen ze fotos van de voorbereiding (aankleden, jurk, boeket, etc) dan de ceremonie. Afspreken dat ze daar op bepaalde plek op je wachten zodat jij tijd hebt om fotos van de aankomst bij de trouwlocatie te maken. dan het trouwen. daarna eventueel receptie, feest, aansnijden taart etc.

Het is handig om de locaties van te voren met het bruidspaar even te gaan bekijken, dan weet je een beetje wat je kunt verwachten. Een van de eerste trouwerijen die ik deed was namelijk in een piepklein zaaltje waar ze 80 man in propten. Dan heb je als fotograaf bijna geen kans om goede fotos te maken.
Een andere locatie was een reusachtige zaal maar die was wel redelijk donker en het bruidspaar zou dan voor een grote raampartij staan waar op dat tijdstip vol de zon op zou staan... dus dat werd gordijnen dicht en dus flitsen. dat zijn van die dingen die je van te voren wilt weten. Net als een geluidsinstallatie die recht achter het bruidspaar staat zodat je de hele tijd iemand op de achtergrond hebt. Als je dat vooraf weet kun je vragen het te verplaatsen, want op de dag zelf is het daar te laat voor.

Het poseren is ook zo'n ding... niemand wil het als je het vraagt. Ik meld ze gewoon dat ik vind dat het moet en dat dat het voor mij ook leuk maakt, dus dan willen ze wel poseren, maar dan moet ik wel echt flink mijn best doen om ze te sturen en leuk te laten lachen en ogen open :-) maar achteraf is iedereen altijd wel blij met de geposeerde foto's.

Verder is het op zo'n dag belangrijk om de technische zaken goed op orde te hebben dus voldoende batterijen, fotokaartjes, laptop mee. en ik heb die luxe: 2 bodies met ieder zijn goede lens en flitser. (mijn vader heeft ook nikon dus daar kan ik die 2e lens en flits lenen). Soms vraag ik mijn vader of mijn man ook of ze als 2e fotograaf willen helpen of anders assisteren met andere technische zaken bijvoorbeeld bij het poseren het reflectiescherm bemannen.

zo heel verhaal, ik hoop dat je er wat aan hebt bij een toekomstige gelegenheid :-)

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 11:38

Ik fotografeer zelf uit principe geen familie/close friends. Waarom? Ik wil van die dag zelf kunnen genieten en niet me alleen maar druk maken over die aspecten, daar ken ik genoeg mensen voor die ik het toe vertrouw.

Ik fotografeer nu zo’n 5 jaar en heel eerlijk? Ik zou op dit niveau nog steeds geen bruiloft aannemen zonder een ‘hoofd’ fotograaf. Tijdens zo’n dag moet je echt ogen in je achterhoofd hebben om geen enkel moment te missen. Het jongetje die de ringen brengt die net voorbij rent als jij een foto van iemand anders schiet. Ai, helaas. Moment gemist. De zoen die je net uit een andere hoek beter kan schieten, ja jammer joh, helaas. Belichting, enzovoort. Er komt zoveel kijken bij zo’n dag en je komt echt handen en ogen te kort daarin. Ik ben zelf als de dood dat ik bepaalde momenten zou missen waardoor het stel niet de gewilde foto’s krijgt dus daarom zeg ik bij voorbaat nee :)

Qua tarieven .. Tja. tis maar net wat je ermee gaat doen. Ga je veel nabewerken? Hoeveel foto’s lever je af? Groot formaat/gereduceerd? Hoe goed ken je die mensen (want dat speelt dan ook een rol op die manier van vragen) en de tijd uiteraard ook. Lastig in te schatten wanneer we ook de kwaliteit van je werk niet kennen.

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 13:09

Dankjewel Pjer, daar heb ik zeker wat aan!

Courses, mijn werk voor andere shoots staat in mijn onderschrift :)
Ik zou bij deze trouwerij aanwezig zijn als extra fotograaf omdat ze ook wist dat ik nog geen ervaring had. Ze vraagt nu of ik na school/stage niet wil komen.. Lijkt me erg lastig aangezien je dan pas richting de avond zou kunnen fotograferen.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 13:13

Ylvy schreef:
Dankjewel Pjer, daar heb ik zeker wat aan!

Courses, mijn werk voor andere shoots staat in mijn onderschrift :)
Ik zou bij deze trouwerij aanwezig zijn als extra fotograaf omdat ze ook wist dat ik nog geen ervaring had. Ze vraagt nu of ik na school/stage niet wil komen.. Lijkt me erg lastig aangezien je dan pas richting de avond zou kunnen fotograferen.

Nou ja, dan kom je ook al in de knoop qua ruis/ISO ben ik bang ... Zeker met de genoemde objectieven :)

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 13:20

Jep, heb ik haar ook voor gewaarschuwd maar omdat een andere fotograaf het ook een keer gedaan heeft was ze er van overtuigd dat ik dat ook wel kon :\

Beetje zonde natuurlijk, maar als ze het graag wilt kan ik niet meer doen dan goedkoop te blijven en haar nogmaals te waarschuwen.