Onscherpe Tamron 28-75mm lens, laten calibreren?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eline91

Onscherpe Tamron 28-75mm lens, laten calibreren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-15 20:44

Misschien weet één van jullie raad wat betreft de lens die mijn vader ooit tweedehands kocht voor zijn Canon EOS 500D.

De lens is een Tamron AF 28-75mm f/2.8 SP XR Di LD Aspherical, en deze lijkt nooit echt scherp te stellen. Ook op een andere body (mijn Canon EOS 7D) krijgen we exact hetzelfde resultaat.

Foto geschoten met de Tamron 28-75mm lens op de EOS 7D:

Afbeelding

Ter vergelijking, foto's geschoten met andere lenzen (niet allemaal van ons helaas), onder exact dezelfde omstandigheden en met dezelfde body.

Tamron SP AF 70-200mm F2.8 Di LD
Afbeelding

Canon 50mm f/2.8 vast objectief:
Afbeelding

Niet echt onder exact dezelfde omstandigheden, maar ter vergelijking gisteren genomen met onze 27 jaar oude (!) Canon 35-105 mm lens:
Afbeelding

Het is dus wel duidelijk dat de Tamron 28-75mm veel slechter presteert dan de andere lenzen die we getest hebben. Ik heb eens van iemand gehoord dat dit kan te maken hebben met een verkeerde calibratie.

Heeft iemand een idee wat de oorzaak is van de problemen met deze lens? En of daar eventueel nog iets aan kan verholpen worden?

Alvast bedankt voor de tips!

Rennie89

Re: Onscherpe Tamron 28-75mm lens, laten calibreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 20:45

geen filter erop ofzo? vind het echt een heel onscherpe foto

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-15 21:14

lifaya: rechtstreeks van de camera geüpload, niks anders mee gedaan dan met de andere foto's :/ Ik heb intussen al verschillende belichtingen en afstanden geprobeerd, maar de foto's met deze lens zijn gewoon nooit scherp.

In het topic over objectieven staat er een voorbeeldtopic van foto's met een lens van hetzelfde type, die zijn echt enorm veel scherper dan wat ik er kan uithalen.

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=68&t=1231306

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 21:23

En je hoort hem wel draaien/scherp stellen? Hij staat niet op manual ofzo?
En als je hem op handmatig scherpstellen zet, kun je dan wel iets scherp krijgen? Dichtbij of veraf..?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 06:53

Filter op de lens he, dus bijv een UV filter. Een filter kan namelijk echt de scherpte uit foto's halen als je een slecht filter erop doet. Maar neem aan dat die er niet op zit?

Zijn de foto's altijd al onscherp geweest of is het sinds kort? En hoe doet die het handmatig?

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 08:12

Er zit inderdaad geen filter op de lens :)

Hij is nooit echt scherp geweest, vanaf het moment dat we hem bij de camera kregen. Manueel doet hij het volgens mij beter, maar ik zal straks bij beter licht en met een statief even proberen of ik een scherpe foto kan maken.

Yvettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 13:19

Probeer eens een foto met live view te maken. Dan stelt hij scherp door middel van contrasten in de foto ipv het AF systeem in je camera.
Lijkt mij dat of in je scherpstelmoter iets niet goed zit. Of dat je camera onwijs erge front/backfocus heeft

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 13:50

Alvast bedankt voor de reacties!

Ik heb zelf even met de lens gewerkt omdat mijn vader niet zo veel van sluitertijden en diafragma-openingen afweet...
Met statief en bij daglicht krijg ik er wel min of meer scherpe foto's uit als ik met een langere sluitertijd werk, zodra ik de sluitertijd verkort en het diafragma meer open zet worden de foto's echt onscherp.

Yvettee, als ik met Live View probeer te fotograferen zie ik op mijn schermpje een heel scherp beeld langskomen, dat vervolgens weer weggaat omdat de lens iets te ver door blijft focussen. Klinkt je dat als een bekend probleem?

Manueel vind ik de resultaten aanvaardbaar, maar niet echt haalbaar om het altijd zo te doen. En het is ook niet dat de resultaten echt verbluffend zijn ofzo :/

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 14:13

Misschien gewoon een productiefout.. of is er bij het in elkaar zetten een beschermfolie op een van de glaasjes blijven zitten ofzo.. Kun je er niet mee terug gaan naar de winkel? Even je camera meenemen en daar bijvoorbeeld even een nieuwe zelfde lens testen?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 18:15

lifaya schreef:
Filter op de lens he, dus bijv een UV filter. Een filter kan namelijk echt de scherpte uit foto's halen als je een slecht filter erop doet. Maar neem aan dat die er niet op zit?

Zijn de foto's altijd al onscherp geweest of is het sinds kort? En hoe doet die het handmatig?

Ik heb een filter van 20,- en ik zie echt geen verschil tussen met en zonder filter :=

TS even met dat ding langs de winkel en je verhaal voorleggen. Dan hoor je direct of t de moeite waard is m te repareren of je beter een andere aan kunt schaffen.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 20:42

S_en_Z ik heb de lens niet zelf aangeschaft, zal eens vragen aan mijn vader waar hij ze vandaan heeft :)

Ik heb me laten vertellen dat de lens moet gecalibreerd worden, maar ik weet niet zo goed wat ik me daar moet bij voorstellen en hoeveel dat zal gaan kosten... Iemand die daar ervaring mee heeft?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 20:55

Eline91 schreef:
S_en_Z ik heb de lens niet zelf aangeschaft, zal eens vragen aan mijn vader waar hij ze vandaan heeft :)

Ik heb me laten vertellen dat de lens moet gecalibreerd worden, maar ik weet niet zo goed wat ik me daar moet bij voorstellen en hoeveel dat zal gaan kosten... Iemand die daar ervaring mee heeft?

Je kunt de body fine-tunen op individuele lenzen. Ik weet even niet uit mijn hoofd waar die instelling zit maar het kan want ik heb het bij een van m'n lenzen gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 13:14

Is de bovenstaande foto van de 28-75 Tamron ook op f2.8 (of daar in de buurt) geschoten?

Zo ja, dan ligt daar je probleem.

Bij veel third party lenzen (tamron,sigma,tokina, etc.) zie je dit probleem.
De kwaliteit van de lens bij een wijd open diafragma neemt gigantisch af. Met deze waas over je foto als resultaat.

Iedere lens heeft dat in meer of mindere mate wel (ook lenzen van duizenden euro's). Maar hoe beter de lens, hoe minder je dit effect ziet.

Een objectief presteert het beste in z'n middelste bereik. Zeg maar f8 / f11
Helemaal wijd open (f2.8 / f3.2) en ook weer verder gesloten (bijv. f22 / f32) is de prestatie niet ideaal.

Ik ben het bij mijn eigen lenzen vroeger ook veel tegen gekomen. En dan voornamelijk bij Tamron en Sigma.
Hieronder een voorbeeld van een Tamron (ik geloof een 28-300mm ofzo), met een test shoot uit 2004:

Diafragma helemaal open:
Afbeelding

Diafragma wat verder gesloten:
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 12:25

Ik hoop dat je er iets aan gehad hebt? :)

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 09:50

De lens is terug uit Japan *\o/* Ik heb hem vorige week opgehaald bij de hersteldienst.

Een fikse rekening, maar het was het helemaal waard!

Ik heb al een paar testfoto's genomen met een volledig open diafragma om te zien of hij nu echt scherp is, en ik ben heel blij met het resultaat :)

Afbeelding
Cold light of morning by eline.esprit, on Flickr

Femke, nog eens heel erg bedankt voor je goeie raad! Blijkbaar was er toch een ander probleem met de lens, maar je uitleg heeft me wel geholpen om dat uit te vissen :)

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 14:19

Een vriendin van mij heeft dit probleem ook met dezelfde lens. Echter bleef de lens onscherp bij elk diafragma. Hier is dus sprake van een back -of frontfocus. De eerste foto van jou toont meer de softe hoekjes, naast dat hij wel goed scherp gesteld lijkt. Is dus een ander probleem geweest denk ik, of een combinatie van. Gelukkig is hij nu goed! Want ze kunnen ragscherp zijn :j

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 11:17

Als je geluk hebt een goed exemplaar vast te hebben zijn ze inderdaad haarscherp :)

Het prijsverschil met de A-merken uit zich vooral in het feit dat je nooit weet of je een goeie vasthebt denk ik :=

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 11:24

Eline91 schreef:
Als je geluk hebt een goed exemplaar vast te hebben zijn ze inderdaad haarscherp :)

Het prijsverschil met de A-merken uit zich vooral in het feit dat je nooit weet of je een goeie vasthebt denk ik :=

Alle waar is naar z'n geld.......