[FOTO] Blackfoto

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

[FOTO] Blackfoto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 14:32

Al een tijdje geleden gemaakt, maar nooit feedback gevraagd. Ik zie er iets aan wat me niet bevalt, maar kan niet helemaal uitleggen wat... Ruis, onscherp, net geen lekkere kleuren? Niet tevreden dus, maar daar kan ik van leren. ;)

Afbeelding

Suuszels

Re: [FOTO] Blackfoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 15:54

Goed dat je dan toch even feedback vraagt.
Ik zie aan deze foto veel dingen die ik minder vind, ten eerste het paard zelf, met zijn kwijlmond en manen en voorpluk op ongelijke lengte/door de war. Is soms lastig te voorkomen maar het stoort toch wel een beetje.
Daarnaast lijkt de focus verkeerd te liggen, het mooiste is als deze echt op het oog ligt. Ik weet niet of je zelf je focuspunt kiest?
Heb je een teugel weggewerkt? Dat lijkt te zien bij de snorharen.
tja veel dingetjes en misschien ook de algehele houding van het paard, dat het net wat mooier zou zijn als deze iets rechter staat :j

de harde schaduwen leiden af van de kleur van het paard, dit kan je in photoshop soms een beetje wegwerken.
Oei best wat he? Ik hoop wel dat je er iets aan hebt en niet het gevoel krijgt dat ik je foto afkraak ofzo. Hij spreekt alleen niet zo erg aan en in eerste plaats zijn dat voor mij de storende elementen (kwijl, manen, reflectie op zijn neus )

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 16:47

Teugel heb ik niet weggewerkt, iig niet aan de kant van de snorharen. De hengstenketting kwam onder zijn neus vandaan, dus daar zat niks voor. Qua manen/voorpluk heb je gelijk, die hebben we van te voren doorgeborsteld, maar het is nogal een ragebol en dit waren de laatste foto's (onderkant is ook verkleurd, maar voorpluk doen we niks aan behalve af en toe borstel er doorheen). Volgende keer tussendoor ook even borstelen en mond afvegen. :') AF punt stel ik zelf in en zit volgens programma ook op het oog, maar het kijkt idd alsnog niet helemaal lekker. Ik had ook verwacht dat hij er meer naast zou zitten, dus de hele scherpte is niet lekker.

En het is toch geen afkraken? ;) Ik ben er blij mee! Dingen om op te letten volgende keer. Ik heb wel foto's waar hij rechterop staat, maar daar ben ik nog minder tevreden over...

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 17:13

In eerste instantie vond ik hem wat overbelicht, maar nu ik er langer naar kijk lijkt dat wel mee te vallen heeft en is het voornamelijk dat er weinig diepte in je foto zit. Daarnaast zijn de kleuren zijn wat 'hard'. Verder stoort de ruis bij de manen me een beetje.

Om wat meer diepte te krijgen zou je nog kunnen proberen om het lijf wat donkerder te maken dan het hoofd, dan valt dat wat meer naar de achtergrond. Je zou nog even met de kleuren kunnen spelen om te kijken of een warmere kleurtoon de foto verbeterd, maar dan loop je weer het risico dat het paard te rood wordt.

Naar mijn smaak had hij ook iets groter gekaderd mogen worden.
Verder mooie foto :D. Voorpluk en houding storen mij dan weer niet, geven het paard meer karakter dan de standaard pose. Alleen het mondje, maargoed... het is een paard :P

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 17:41

Ook bedankt, NoekAa_ Ik heb hem ook groter gekaderd :j Maar die is het ook net niet. :')

Afbeelding

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 05:55

Ik vind de grote kadering wel een verbetering. Wat ik zie aan je foto's een storenende vlieg linksonderin, ietwat fletse vacht van het paard en een heleboel vlekjes in het zwart. Zet eens je brightness zo hoog mogelijk en je contract zo laag mogelijk, dan springen de vlekken eruit en kan je ze wegwerken :) .

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 19:28

hij moet nog ff nabewerkt worden op zich is de foto wel redelijk goed gelukt had wellicht iets minder overbelicht mogen zijn. heb ff snel beetje gespeeld hij zou nog wat dramatischer kunnen maar daar heb ik nu ff geen tijd voor. hier het resultaat:
Afbeelding

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 17:12

Nu kon ik het ook niet laten.. :P Even voor het idee.
Hij mocht wat meer in de achtergrond vallen. Hier is de foto toch gecorrigeerd voor overbelichting. In z'n geheel nu iets donkerder dan het origineel. Contrast iets omlaag doordat het paard naar mijn idee daardoor wat uit de achtergrond stak. Hij leek er wat opgeplakt. Kleurtemperatuur ietsje omhoog en het lichaam iets donkerder gemaakt om de focus meer op het hoofd te kunnen leggen.

Afbeelding

Weet nu ook het probleem met de uitsnede. Ik heb graag wat ruimte in m'n foto. Maar zo als landschap is er te veel "niks" om hem heen. Maar om hem rechtop te zetten heb je te weinig paard op de foto. hier aan de zijkanten wat meer ruimte, maar nu dus boven het paard veel niks... Als je nu zijn boven been ook in beeld had gehad had zijn hoofd mooi in het midden kunnen komen en had je hem mooi kunnen kaderen.

Afbeelding

@persevero Vind hem hier wat te donker worden en zijn kleur wordt wat fantasievol, hij luijkt hier bijna brons nu (kan aan mijn scherm liggen, though). Contrast is erg hoog.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-14 17:54

Oh super, dank jullie wel!

Ik heb wel foto's waar zijn benen een gedeelte erop staan, maar die waren minder.Volgende keer dus iets meer ruimte houden, zodat ik daarna nog wat kan snijden. Hij ziet er op jouw bewerking wel een stuk beter uit NoekAa_