[VRAAG] Fotoshoot aanbieden; wat doen wij fout?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

[VRAAG] Fotoshoot aanbieden; wat doen wij fout?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 15:19

Ik twijfelde waar ik dit topic moest plaatsen, hoop dat het hier goed staat!

Hai! {:)

Een aantal weken geleden zijn Kailey en ik samen een 'bedrijfje' gestart.
Wij bieden fotoshoots aan waarbij we beide vanuit een ander perspectief fotograferen.
Ondertussen hebben we beide al een uitgebreid Portfolio opgebouwd met allerlei verschillende rassen, disciplines en verschillende leuke locaties.
Eigenlijk is niks ons te gek.

Wij vragen 30 euro voor een fotoshoot (dus ieder 15 euro) en daarvoor krijgt degene die ons boekt, per fotograaf 15 mooie foto's!
Een heel redelijk bedrag lijkt me! En misschien klinkt het arrogant, maar onze foto's zijn niet slecht. :o

Maar nu... zowel Kailey als ik krijgen geen enkele reactie! ;(
We hebben 4 advertenties op diverse druk bezochte, paardgerelateerde Facebookpagina's uit het Noorden.
Als we al een reactie krijgen, is het van iemand ver weg, zodat de reiskosten duurder uitvallen dan de fotoshoot zelf.

Wie o wie heeft tips hoe we mensen aan kunnen trekken?
Doen wij iets fout? Zijn we te duur?

Dit is onze Facebookpagina.
Uiteindelijk willen we een echte website. :)

Foto's van een fotomeeting.
[ITP] Gezellige en Leerzame Fotomeeting Diever ~ [naam]-Photography!

Ik ben heel erg benieuwd naar de mening van anderen!
Tips zijn van harte welkom. :j

Liefs, [naam]

Juliette

Re: Fotoshoot aanbieden; wat doen wij fout?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 15:22

Hebben jullie ook een website?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 15:23

Dat staat in de OP. :)

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 15:24

Jullie zijn zeker niet duur en de foto's zien er goed uit, maar heeft het er ook niet gewoon mee te maken dat het nu herfst is en mensen minder snel een shoot zullen boeken nu? En er is natuurlijk ook gewoon een enorm aanbod van fotografen al.
Laatst bijgewerkt door Blackberry28 op 07-12-14 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Juliette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 15:24

Oh sorry, overheen gelezen :o
Ik vind jullie foto's wel echt heel mooi! Zou niet zo goed weten waarom er geen mensen op af komen.. :n

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 15:25

Misschien meer naamsbekendheid maken door bijvoorbeeld een gratis fotoshoot aan te bieden als prijs bij een wedstrijd?

HorseTopShop

Een bedrijf loopt niet direct storm. Buiten het feit dat er al ontzettend veel van dit soort bedrijfjes bestaan is het enorm moeilijk om een klantenkring op te bouwen.
Het heeft heel veel tijd nodig. Opstarten duurt gemiddeld zo'n 4 jaar.

TsarinaZ

persoonlijk vind ik dat je te weinig foto's geeft..30 foto's in totaal is niks zeker niet als het van 2 fotograven is.. de fotoshoots die ik al heb gehad leveren tussen de 50 en 100 (soms zelfs 150) foto's..

maar ik ben van belgie dus geen idee hoe het daar in NL gaat.
ikzelf doe ook af en toe een fotoshoot voor 15 euro en mijn 'klanten' krijgen alle foto's die ik het zelf waard vind. (altijd boven de 50)

valt natuurlijk ook allemaal te zien aan hoe lang jullie nemen voor te fotograferen

edit; jullie hebben wel mooie foto's en het idee is orgineel en leuk. je bedrijf is nog maar net gestart en het is echt een slechte periode voor fotoshoots nu dus geef het wat tijd :)
Laatst bijgewerkt door TsarinaZ op 07-12-14 15:28, in het totaal 1 keer bewerkt

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 15:26

Het is gewoon niet de tijd van het jaar, geef het tijd ;)

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 15:28

Jullie zijn niet de enige hoor, ik hoor de laatste tijd van heel wat medefotografen dat zij ook geen/zeer weinig boekingen krijgen.

Ik vind het vooral heel typisch dat er op Facebook de laatste tijd steeds mensen zich aanbieden die voor €10 foto's komen maken en je dan gegarandeerd 100-200 foto's krijgt, van die huis tuin en keuken foto's. Daar komen dan wel weer tig reacties op van mensen die graag een fotoshoot willen. -O-

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 15:30

Oke ik ga gewoon heel persoonlijk antwoorden;
De foto's zijn mooi, maar niet mooier dan dat ik zelf kan met mijn camera. Daarom vind ik 30 euro voor een semi-amateur inderdaad niet echt in verhouding staan.
Probeer eerst meer ervaring op te doen en te investeren in goede spullen. De foto's zijn net niet helemaal scherp (oortje mist bijvoorbeeld of benen zijn onscherp) en keur kan ook nog ietsje beter.
Wellicht een paar foto-meetings mee doen zodat je goed kunt oefenen op verschillende paarden.

Daarnaast; niet heel veel mensen boeken shoots met hun paard, wellicht bij het afscheid nemen maar dan besparen mensen niet maar nemen ze een echt professionele fotograaf (hier op bokt voor 50 a 60 euro te vinden).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 15:31

Heel eerlijk, de foto's overtuigen mij nog niet :o
Op jullie facebookpagina staan maar weinig foto's, en hoewel ze zeker niet verkeerd zijn, krijg ik er ook geen wauw gevoel bij. Zijn dit echt de allerbeste foto's die jullie gemaakt hebben? Het is je visitekaartje, dus zoals die bokfoto's...tja. Het is grappig maar ik vind ze niet zo mooi dat ze het eerste zouden moeten zijn wat je ziet van een fotograaf.
Ook in je fototopic, het is vooral de omgeving en de mooie modellen die de foto mooi maken, qua compositie vind ik de foto's behoorlijk standaard. Ik heb niet het idee dat dit het allerbeste uit de modellen naar boven haalt.
Kort door de bocht vind ik het zeker mooie foto's voor iemand die dit hobbymatig doet. Maar ik ken heel veel mensen die hobbymatig fotograferen met een goede camera, dus ik zou dan eerder een van de mensen vragen die ik al ken, dan iemand boeken die ik niet ken.
Voor een professionele shoot verwacht ik meer dan jou foto's nu laten zien, en zou ik ook meer willen betalen.

Jullie zitten nu denk ik net in de tussencategorie. Niet gratis en 'basiskwaliteit', en ook niet duur en 'perfect'. Ik zou zelf als ik al iemand ging betalen voor foto's echt voor perfecte kwaliteit willen gaan, je doet immers niet elke week een shoot. Dan liever 1x heel goed en duur, dan 3x goedkoop maar ook wat minder mooi. En perfect vind ik je foto's (nog) niet :o
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-12-14 15:34, in het totaal 3 keer bewerkt

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 15:32

Ik bied ook voordelige shoots aan, maar bij mij loopt het ook niet storm :-)

Er lijkt sowieso niet veel animo te zijn, zeker tijdens de winterperiode. Mensen willen nu eenmaal liever een fotoshoot in het stralende zonnetje wanneer het warm is zodat ze hun paard makkelijk kunnen wassen en hij/zij netjes in de vacht staat :j

Verder ben ik het eens met CoronaLime. De meeste professionele fotografen leveren toch echt tussen de 10 à 30 foto's af, zo ook ik. Ik kan me persoonlijk niet voorstellen dat die 100-150 foto's allemaal netjes nabewerkt zijn en ook nog eens voldoende variatie in zit... Liever een beperkt aantal foto's die interessant zijn om naar te kijken en volledig op en top zijn nabewerkt, dan 100+ foto's van een paard in dezelfde houding waar hij nét even iets anders kijkt en waar de lijntjes niet netjes zijn weggewerkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 15:33

Flappie28, ik denk dat dat er ook zeker mee te maken heeft.
Maar ook nu kun je erg mooie foto's maken.

Juultje353, jammer, maar bedankt voor je reactie. :j

Evelien11, dat willen we inderdaad ook nog gaan doen. :)
We hebben ook al erg veel gratis fotoshoots gedaan.

HorseTopShop, ik denk ook dat het vooral mond op mond reclame moet zijn.
Dus eigenlijk moeten we gewoon geduld hebben? :)

TsarinaZ, dat is in NL over het algemeen niet gebruikelijk en zeker niet voor dit bedrag.
We hebben 15 per fotograaf afgesproken, zodat we ook zeker zijn dat we die kunnen leveren.
En we fotograferen zolang als nodig is. :)

SheeNegro, dat is een goede tip inderdaad.

CoronaLime, fijn om te horen dat we niet de enige zijn.
Fotograferen is echt mijn passie en we willen ook echt kwaliteit afleveren.
Geen foto's die iedereen even met zijn telefoon kan maken.

Smurffie, persoonlijk worden is niet erg hoor. :) Opbouwende kritiek is welkom.
Verbeteren kunnen we altijd, sommige foto's zijn ook al wat ouder en er is ook echt vooruitgang te zien.
Fotomeetings staan al in de planning en hebben we ook al gedaan. :j

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 15:33

smurffie schreef:
Oke ik ga gewoon heel persoonlijk antwoorden;
De foto's zijn mooi, maar niet mooier dan dat ik zelf kan met mijn camera. Daarom vind ik 30 euro voor een semi-amateur inderdaad niet echt in verhouding staan.
Probeer eerst meer ervaring op te doen en te investeren in goede spullen. De foto's zijn net niet helemaal scherp (oortje mist bijvoorbeeld of benen zijn onscherp) en keur kan ook nog ietsje beter.
Wellicht een paar foto-meetings mee doen zodat je goed kunt oefenen op verschillende paarden.

Daarnaast; niet heel veel mensen boeken shoots met hun paard, wellicht bij het afscheid nemen maar dan besparen mensen niet maar nemen ze een echt professionele fotograaf (hier op bokt voor 50 a 60 euro te vinden).

Dit, ja.
Het zijn in mijn ogen iets te gewone kiekjes en ik raad je aan nog eventjes te oefenen voordat je echt betaalde shoots wilt gaan doen.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 15:35

Het is gewoon niet de tijd van het jaar denk ik. De paarden zitten niet mooi in hun vacht over het algemeen, je weet niet wat het weer doet en het is gewoon grijs buiten.

Anoniem

Blijheid, die bokfoto is niet bedoelt als portfolio, maar als leuke post op de pagina.
Bedankt voor je reactie, hier kunnen we wel wat mee. :)

Billionache en Destination, ik denk dat het inderdaad ook de tijd van het jaar is.

Gini

Ik denk dat er meerdere factoren een rol spelen.
Jullie zijn nog een jong bedrijf en het heeft tijd nodig om naamsbekendheid + klantenkring op te bouwen.
Daarenboven is het zo dat je een bedrijf hebt opgestart in een sector waarbij de concurrentie immens groot is. Misschien kan je even kijken naar andere fotografen in jouw streek. Wat bieden zij aan en voor welke prijs?
De mooie zonnige en warme nazomer/herfst is voorbij en voor prachtige sneeuwlandschappen is het nog te vroeg. We zitten nu in een periode die gewoon niet ideaal is voor een shoot.

Maak een goede website met een overzichtelijk portfolio dat gemakkelijk laadt en met voldoende foto's, leg naamkaartjes in alle plaatselijke (en misschien zelfs minder plaatselijke) ruitershops. Winacties op Facebook waarbij je de pagina moet liken en delen zijn standaard, maar werken toch vaak wel. Doe gratis portfolioshoots (of aan gereduceerd tarief), je zit in het beginstadium, hoe graag je ook geld wilt verdienen, eerst moet je bewijzen aan mogelijke klanten dat je het "waard" bent om geld aan te geven. ;)

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 15:36

Je zou ook eens contact op kunnen nemen met wedstrijd secretariaat van kleinere concoursen. En aan bieden foto's te maken. Die je dan gewoon kunt verkopen.
Dus staan doe je gratis en de foto's verkoop je. Zal je wel een website moeten hebben waar de deelnemers kunnen kijken.
Zo kan je ook naamsbekendheid opbouwen.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 15:37

Ik mis ook een beetje de wauw-factor. De foto's van de FB-pagina springen er niet echt uit - op een enkeling na dan - en lijken gewoon 'huis-thuin-en-keuken'-foto's.
De foto's van het fotomeeting-topic wat je aanhaalt in de openingspost van dit topic vind ik dan al een stuk beter! Waarom staan die niet op je FB pagina?

Verder weet ik van een hoop fotografen dat zij in het begin heel veel gratis (of alleen tegen reiskosten) shoots aanboden om hun portfolio uit te breiden. Dan vroegen zij als het om paarden ging vaak om niet-standaard rassen en/of kleuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 15:38

KoudbloedKim schreef:
Blijheid, die bokfoto is niet bedoelt als portfolio, maar als leuke post op de pagina.

Dat snap ik, maar het is wel de eerste foto die ik zie als ik jullie pagina open. De eerste 3 seconden van een eerste indruk zijn het belangrijkst en op basis van die foto's zou ik waarschijnlijk niet verder kijken, als ik een shoot zou zoeken :)
Probeer dus te openen met echt mooie foto's. Leuke grappige posts kunnen altijd later nog, als je wat meer foto's op je pagina hebt staan en mensen je kennen. Nu moet je vooral laten zien welke kwaliteit je in huis hebt :j

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 15:41

KoudbloedKim schreef:

Zo lang je geen website hebt, niet doen. Hoe leuk het ook is, je Facebook-pagina is nu je enige visitekaartje. Probeer dat dus puur professioneel te houden. Plaats daar alleen de beste foto's.
Zelfs als je een website hebt zou ik oppassen met zulke grappige, maar technisch mindere kiekjes. Er is een zee van fotografen dus als ik bij de eerste drie foto's niet overtuigd ben, klik ik weg naar een andere. Zou jammer zijn als dat dan net die drie iets mindere foto's zijn.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 15:45

Ik denk dat je het allemaal wat te snel wilt doen. Ik herrinner me ergens dat het nog niet zo lang geleden is dat je vroeg welke camera je moest kopen? Ik geloof dus dat je nog niet zo erg lang fotografeerd.

Het is leuk geld te verdienen met je hobby, maar het moet wel realistisch blijven, op een half jaar zo ver staan dat je geld durft vragen vind ik eerlijk gezegd heel ambitieus.

Ik zou je aanbod iets vergroten, meer foto's achteraf aanbieden. En gewoon rustig blijven oefenen. Doe wat foto meetings, portfolio shoots,... En komt er dan een boeking binnen is dat mooi meegenomen, maar momenteel zou ik me er nog niet te druk in maken. :-)

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 15:46

Een fotografie bedrijfje is echt niet zo makkelijk als heel veel mensen denken. Super veel mensen kopen een camera, maken een website, en verwachten dat ze binnen een maandje een mega reeks aan boekingen hebben. Guess what, zo werkt het niet :+
Nu zeg ik niet dat jullie ook zo denken hoor, maar ik kom dit zo vaak tegen en het frustreert, dus ik gooi het er nu even uit :') Het is gewoon niet zo simpel als het lijkt. Je moet er zó gigantisch veel tijd, moeite en geld insteken om succesvol te worden. Dat duurt geen weken, geen maanden, dat duurt jaren. IK heb er ook jaren aan gewerkt voor het allemaal eindelijk een beetje loopt. Dat komt gewoon niet aanwaaien.

Als beginnend bedrijf moet je eerst naam gaan maken. Dat betekend veel portfolio shoots doen, zorg dat mensen je naam veel tegen komen en meer bekend raken met je werk. Probeer een eigen stijl te ontwikkelen en bedenk leuke acties om meer volgers te trekken. Pas als je daadwerkelijk goede en constante kwaliteit levert, ga dan pas voorzichtig fotoshoots aanbieden. Er zijn 23499234 fotografen op de markt op dit moment, en om eruit te springen moet je heel wat in je mars hebben. En dat lukt niet binnen een paar weken, of zelfs maanden. Daar gaat gewoon heel wat tijd overheen. Wil je dus écht succesvol worden als bedrijfje, dan kan het. Maar dan moet je wel de wil hebben om er echt voor te gaan.

Jullie foto's zijn prima, maar daar zit ook meteen het punt. Duizend anderen maken prima foto's. Je moet dus zorgen dat je meer dan prima wordt, anders kom je niet met je hoofd tussen al ie andere hoofdjes uit. En daar gaat tijd in zitten :) Probeer origineel te zijn in composities, bewerking, onderwerpen, wat dan ook. En ga pas fotoshoots aanbieden als je merkt dat mensen daarom vragen :)

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 15:49

Marit schreef:
En ga pas fotoshoots aanbieden als je merkt dat mensen daarom vragen :)

Dat vind ik inderdaad een weize uitspraak.