[FOTO] animal graphy

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe vind je mijn fotografie?

Poll eindigt op

slecht
Geen stemmen
matig, kan véél beter
8 (50%)
goed maar kan nog iets beter
8 (50%)
waardig genoeg voor een shoot in opdracht
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 16

Art_Ificious

[FOTO] animal graphy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-14 18:54

Ik wist even geen betere titel :')

Ben vandaag omstreeks 16u30 gaan wandelen in de late herfstzon. De zon was helaas al te zwak en verdween vaak achter wat opkomende sluier wolken. Dat zwakke zonlicht leverde ook nog mooie plaatjes op. En ik kwam een weide met een pony tegen (drachtig).
Ik weet nu eigenlijk niet of dit topic op deze manier verkeerd staat?

opbouwende tips en kritiek zijn van harte welkom
------------------------------------
Camera: Olympus E-520
Lens: Olympus Zuiko Digital ED 70-300mm 1:4.0 - 5.6
------------------------------------

1. handmatig scherpgesteld | Hoe krijg ik meer leven in de ogen?
Afbeelding

2. handmatig scherpgesteld
Afbeelding

3. een probeersel om eens "wat anders" te doen
Afbeelding

4. wat geprobeerd met de blaadjes op de voorgrond.
Afbeelding

5. Poseren van de hond, deze foto heb ik rechtgetrokken omdat die scheef was.
Afbeelding

6. de hond wat naar link geschoven bij het verkleinen van de foto.
Afbeelding

7. lage ISO gebruikt om beweging te tonen op de foto
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 25-11-14 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Art_Ificious

Re: [FOTO] animal graphy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-14 18:56

bij sommigen is idd ruis te zien op de achtergrond. Hoe dit komt weet ik niet want dit is er ook op de originele foto. Iets met mijn lens?

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 19:34

Ruis komt vaak door een té hoge iso, vanaf 1600 zie je vaak al een hoop ruis. Probeer je iso dus steeds zo laag mogelijk te zetten en zet desnoods je diafragma helemaal open :)
Verder heb ik bij foto 4 het gevoel dat ik de benen mis, die foto had ik precies beter verticaal genomen. De eerste foto vind ik er mooi (wel jammer van de draad) maar daar is je compositie wel goed, naar mijn mening.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 19:38

Drachtig of niet, maar die pony is moddervet..
Ik vind het leuke foto's, maar ik zou je ook weer niet bellen voor een betaalde shoot..
Vind de foto's te standaard.. Weinig vernieuwend en dat die pony de benen mist vind ik erg storen.. (maar dat is miss meer een persoonlijke mening..)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-14 17:25

Heb van de pony in die houding 2 foto’s waaronder dus deze en ene met de benen erop. Kon alleen niet kiezen.
de iso stond op 400 of op 800. Diafragma weet ik niet wanneer die volledig open staat. Ik probeer wel zo min mogelijk volledig in te zomen.

Weinig vernieuwend kan wel, ik probeer te experimenteren, maar mijn hond is niet bepaald gemakkelijk en de pony bleef steeds staan kijken. Heeft even een sprintje getrokken met de weidegenoot maar die foto’s zijn mislukt doordat ze te wazig waren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 11:15

MaricoGraphy schreef:
Heb van de pony in die houding 2 foto’s waaronder dus deze en ene met de benen erop. Kon alleen niet kiezen.
de iso stond op 400 of op 800. Diafragma weet ik niet wanneer die volledig open staat. Ik probeer wel zo min mogelijk volledig in te zomen.

Weinig vernieuwend kan wel, ik probeer te experimenteren, maar mijn hond is niet bepaald gemakkelijk en de pony bleef steeds staan kijken. Heeft even een sprintje getrokken met de weidegenoot maar die foto’s zijn mislukt doordat ze te wazig waren.

Inzoomen of uitsnijden? Diafragma heeft (dacht ik) weinig te maken met het inzoomen of de ruis op je foto, maar correct me if I'm wrong!

Bij foto 1 vraag je hoe je meer 'leven' krijgt in de foto. Ik weet niet of je in .jpeg of raw fotografeert? JPEG heeft ook nog verschillende beeldkwaliteiten (laag, normaal en fijn/hoog) en hoe lager je de kwaliteit van de .jpeg bestanden instelt, des te meer 'vlekken' krijg je. Dus in jouw geval; er zijn bijvoorbeeld 100 tinten "zwart" of iig dusdanig veel pixels met nét wat verschillende kleuren zwart/grijs in de ogen dat als het bestand al gecomprimeerd wordt weggeschreven op de kaart, dit (helaas) een zwarte vlek wordt. Dit kun je nog proberen te 'redden' door in photoshop eventueel wat te spelen met de curves en levels (weet even de nederlandse woorden niet ervoor, hier staat standaard alles in het Engels :+ ) maar als ik zo inzoom op de foto denk ik dat dat nog héél lastig gaat worden.

Bij foto 7 gebruik je een lage ISO om beweging te tonen op de foto. Ik ben zelf van mening dat het een leuk 'kiekje' is maar ik kan er niet warm of koud van worden, beweging vastleggen is fijner als dit scherp vastgelegd wordt in mijn ogen (maar kan een kwestie van smaak zijn). Probeer inderdaad zoals gezegd je ISO op 400/max 800 te houden om ruis te voorkomen, op foto 5 & 6 is de ruis erg duidelijk te zien en dat is zonde, want ik denk dat daar best mooie foto's uit hadden kunnen komen, maar nu verliezen ze hun charmes een beetje.

Ik heb geen ervaring met de olympus camera's en lenzen hoor, maar vanwaar de keuze om handmatig te focussen? :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-14 13:23

Om je eerste vraag te beantwoorden... inzomen. Grote foto,s met veel ruimte snij ik wel eens bij.
Ik fotografeer in raw+jpeg en LF dus large fine. Bij iso 800 krijg ik dus helaas ook ruis want deze foto’s zijn voornamelijk op iso 800 gemaakt. bin iso 400 of lager krijg ik geen scherpe foto’s als het object beweegt.

Handmatige focus wou ik gewoon probere omdat mijn 70-300 lens die optie heeft. Moest het gewoon eens testen, maar is misschien meer iets voor macro foto’s