MaricoGraphy schreef:Heb van de pony in die houding 2 foto’s waaronder dus deze en ene met de benen erop. Kon alleen niet kiezen.
de iso stond op 400 of op 800. Diafragma weet ik niet wanneer die volledig open staat. Ik probeer wel zo min mogelijk volledig in te zomen.
Weinig vernieuwend kan wel, ik probeer te experimenteren, maar mijn hond is niet bepaald gemakkelijk en de pony bleef steeds staan kijken. Heeft even een sprintje getrokken met de weidegenoot maar die foto’s zijn mislukt doordat ze te wazig waren.
Inzoomen of uitsnijden? Diafragma heeft (dacht ik) weinig te maken met het inzoomen of de ruis op je foto, maar correct me if I'm wrong!
Bij foto 1 vraag je hoe je meer 'leven' krijgt in de foto. Ik weet niet of je in .jpeg of raw fotografeert? JPEG heeft ook nog verschillende beeldkwaliteiten (laag, normaal en fijn/hoog) en hoe lager je de kwaliteit van de .jpeg bestanden instelt, des te meer 'vlekken' krijg je. Dus in jouw geval; er zijn bijvoorbeeld 100 tinten "zwart" of iig dusdanig veel pixels met nét wat verschillende kleuren zwart/grijs in de ogen dat als het bestand al gecomprimeerd wordt weggeschreven op de kaart, dit (helaas) een zwarte vlek wordt. Dit kun je nog proberen te 'redden' door in photoshop eventueel wat te spelen met de curves en levels (weet even de nederlandse woorden niet ervoor, hier staat standaard alles in het Engels
) maar als ik zo inzoom op de foto denk ik dat dat nog héél lastig gaat worden.
Bij foto 7 gebruik je een lage ISO om beweging te tonen op de foto. Ik ben zelf van mening dat het een leuk 'kiekje' is maar ik kan er niet warm of koud van worden, beweging vastleggen is fijner als dit scherp vastgelegd wordt in mijn ogen (maar kan een kwestie van smaak zijn). Probeer inderdaad zoals gezegd je ISO op 400/max 800 te houden om ruis te voorkomen, op foto 5 & 6 is de ruis erg duidelijk te zien en dat is zonde, want ik denk dat daar best mooie foto's uit hadden kunnen komen, maar nu verliezen ze hun charmes een beetje.
Ik heb geen ervaring met de olympus camera's en lenzen hoor, maar vanwaar de keuze om handmatig te focussen?