Oypo, ervaringen gevraagd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Oypo, ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-14 20:58

Nadat ik de website van Oypo al helemaal heb uitgeplozen en de bedoeling mij duidelijk is, zou ik graag wat ervaringen willen horen. Daarnaast heb ik nog enkele vragen hierover:

1. Hoe is de kwaliteit van de foto's die Oypo aflevert op fotopapier en op canvas? Net zo goed als je rechtstreeks bij Profotonet besteld?
2. Op https://www.oypo.nl/fotos-verkopen/webw ... uw-website staat het volgende:

Citaat:
Verzending met uw naam en logo
Verkoopt u uw foto's via uw eigen website en hebt u Oypo-PRO, dan kunnen we de fotobestellingen van uw klanten geheel met uw (bedrijfs)naam en logo afhandelen!

Ik begrijp dus dat als je geen pro-account hebt, de klant ziet dat de foto's afkomstig zijn van Oypo? Vinden jullie klanten dat prima?

3. Het klopt dat je eenmaal per maand uitbetaald krijgt?
4. Klopt het dat je bij weinig bestellingen inderdaad weinig kosten hebt en bij meer bestellingen meer moet afdragen?

Ik ben namelijk aan het overwegen of ik gebruik ga maken van Oypo omdat ik gevraagd ben om binnenkort een groot evenement te gaan fotograferen waarbij de afhandeling via Oypo mij ideaal lijkt.

Verosjaak

Re: Oypo, ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 21:58

1. JA ik vind de foto's net zo goed als bij ProFotonet en heb altijd de bewerkmodus aan staan. Dat betekend dat zij hem alleen indien nodig tweaken/verbeteren. Heb altijd testfoto's geprint bij hun en ook een canvas aan de muur zien hangen bij een terugkerende klant. Mooie kwaliteit!
2. Jup de klant ziet gewoon dat het van Oypo afkomstig is. Bij mij weten ze dat al want ik heb geen doorlink vanuit mijn eigen site, maar stuur gewoon de link van Oypo. Het is ook onder de klanten een steeds breden/bekender geworden begrip. Voordeel voor de klant is in 1 keer foto's bestellen bij meerdere fotografen en zo maar 1 keer verwerkingskosten en verzendkosten.
3. Nee, je kan zelf aangeven wanneer je wilt dat het saldo wordt uitbetaald. Ik laat het altijd wat oplopen.
4. Nee, je betaald over alle bestellingen 20% van de gemaakte winst. Rekensommetje: foto kost 5 euro, printen is 0,33 cent (verzendkosten etc kan je voor de kosten van de koper doen en zo zelf geen kosten maken). is 4,67 winst. 20% gaat naar oypo dus 3,73 is van jou. En zo gaat dat met elke foto. De percentage gaat wel van het totaalbedrag af per bestelling. Dus ja 20% over 20 euro is uiteraard een groter bedrag aan oypo, maar wel in verhouding.

Ik werk er nu jaren mee en vind het ideaal. Ook voor het opgeven aan de belasting omdat ik per uitbetaling kan zien hoeveel dat is en over welke periode het betreft en zo gemakkelijk inzicht heb in het op te geven bedrag aan de belastingdienst. Belasting opgeven is wel verplicht, omdat OYPO ook opgeeft kan de belasting je doorlichten als je het geld niet opgeeft en je wordt eruit gevist. :) .

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-14 22:05

Bedankt voor je uitgebreide bericht.

Ok dus de 20% gaat niet per foto (stel je besteld er 5) maar echt aan het einde? Is er een rekenhulp aanwezig dat je voor jou een goede prijs in kunt vullen of niet?

Dat met de belastingdienst is wat vaag, ik vul inderdaad mijn inkomsten altijd in. Dat van Oypo kan ik daarbij optellen toch? Mijn zwager is accountant en die vraag had ik al bij hem gelegd. :)

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 22:20

Ja er is een rekenhulp aanwezig die exact laat zien per foto wat er naar jou toe gaat. Er wordt uiteraard geen 20% gerekend over de verwerkingskosten echt alleen over jouw fotoproducten.

Ja je hebt je normale werkbelasting spullen en daarna heb je altijd de vraag of je nog extra inkomsten hebt. Je fotografie zijn dat soort inkomsten en oypo houdt dat netjes bij. Daar kan jij dus in kijken en zo zien wat je in het belastte jaar hebt verdiend aan nabestellingen (dus alleen wat je werkelijk ontvangen/uitbetaald hebt (gekregen)).

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 10:06

Bedankt voor de informatie, ik ga een account aanmaken en het dan zelf ondervinden wat ik er van ga vinden. :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 17:58

Het account is aangemaakt en ik zal zelf ook een proefbestelling plaatsen. Tot nu toe ziet het er duidelijk uit. :)

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 18:37

Gellukig. :D

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 18:38

Je hebt alleen maar een "paar" mogelijkheden tot bestellingen zeg, jeetje. :') Kopjes, lunchtrommels etc etc ik dacht dat die lijst nooit ophield.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 18:44

Hahaha ik heb ook zeker niet alles erin staan. Want je hebt ook van alle formaten mat etc. Echt bizar. Dus om de klant het gemakkelijk te maken heb ik niet alles, maar wel een ruime keuze.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 18:47

Ik heb nog wel een vraagje. Ik dacht dat de opslag onbeperkt was, maar toch worden de foto's over een half jaar verwijderd, kun je dat nog wijzigen?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 19:38

Wil ik net het bericht hierboven wijzigen, kan dat niet meer. Antwoord is al gevonden namelijk. :)

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 19:40

Mooi ik wijzig inderdaad altijd de tijdsduur naar een jaar.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 19:42

Ben ik weer voorbarig met mijn december 2017. :+ Kan het altijd nog wijzigen. :')

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-14 12:50

Even een vraagje nog aan andere gebruikers van Oypo. Is die dienst altijd zo traag met uploaden? Ik wil 52 foto's erop hebben, ben al bijna 2 uren aan het wachten en een tiental wilde hij niet eens uploaden. := Allemaal JPG's met langste zijde van 6000 pixels (te groot wellicht?).