Digitaal ontwerp 2mx2m afdrukken, welk formaat en hoeveel px

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

linnnh

Digitaal ontwerp 2mx2m afdrukken, welk formaat en hoeveel px

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-14 20:22

Voor een opdrachtgever heb ik een ontwerp gemaakt voor een bord van 2x2m. Deze komt te staan in het centrum van ons gezellige dorp.

Nou heb ik het ontwerp in photoshop gemaakt op het formaat 200x200cm, alleen ben ik als de dood dat ik net niet genoeg verstand ervan heb, om dit op zo'n formaat te maken.

De dringende vraag is dus, welk bestandtype, formaat en aantal px moet ik hebben om een afbeelding mooi uit te laten komen op 200x200cm?

Thanks! :)

Amyyy

Re: Digitaal ontwerp 2mx2m afdrukken, welk formaat en hoeveel px

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 22:59

Je moet altijd je bestand omzetten in pfd, dan is het printklaar. Qua formaat, pfffoe 2x2 is een hele lap, dat wordt al groter dan 2x A0

Cossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 23:02

Ik neem aan dat dit door de drukker wordt afgedrukt, ik zou bij de betreffende drukker even navragen hoe hij het aangeleverd wilt hebben.

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-14 23:09

Wat ik eigenlijk zoek is iemand die mij in sneltreinvaart DPI kan uitleggen, aantal pixels per inch. Ik ben namelijk bang dat dat niet op orde is.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 23:18

Dpi, hoe hoger het getal, hoe meer pixels er zitten in een inch. ik pak altijd zo hoog mogenlijk. Maar voor normale afdukken is 300-600 genoeg. Ga ik groter pak ik wel eens ooit 1200. Pas een A0 geprint op 900 en die was ook goed

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 09:23

hij is 6236x6236 px als ik kijk in de eigenschappen. Er staat bij zowel horizontale als verticale DPI slechts 71.. Dat wordt een drama dus? :')

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 09:32

Zit er tekst op het beeld? Dan zou ik hem in Photoshop sowieso niet opblazen naar 200 x 200 cm, want dan wordt het een groot pixelfestijn :)

Heb je indesign?

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 10:57

Lipydo schreef:
Zit er tekst op het beeld? Dan zou ik hem in Photoshop sowieso niet opblazen naar 200 x 200 cm, want dan wordt het een groot pixelfestijn :)

Heb je indesign?

Ja heb het wel, echter nog nooit mee gewerkt. Zit inderdaad veel tekst op de afbeelding..
Vanavond maar eens verdiepen in Indesign. Pixelfestijn lijkt me niet zo mooi op 2x2 := Wat raad je dan aan?

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 11:21

Ah, dat is mooi dat je InDesign hebt! Dan heb je in elk geval strakke letters.

Als je een foto hebt op de achtergrond: vergroot die naar 200 x 200 cm met een dpi van 300, is groot zat voor 'op afstand-kijken-banners'. Dit gewoon in Photoshop doen bij Image Size (weet even niet hoe het precies bij nederlandse Photoshop heet). Ik zou ook nog de foto even omzetten naar kleurprofiel CMYK (doe je bij Image -> Mode -> CMYK). Check of de kleuren nog een beetje zijn zoals je die wilt en pas eventueel nog wat aan. Bewaar de foto als .psd bestand.

Vervolgens maak je een nieuw bestand aan in Indesign met het formaat 200 x 200 cm. Exporteer de foto (cmd of ctrl D) en kies je foto. Plaats deze foto in je kader (zorg ervoor je het zwarte pijltje hebt geselecteerd). Vervolgens pak je gewoon je type-tool en maak een kader waarin je je tekst komt. Dit is over het algemeen redelijk hetzelfde als in Photoshop, dus kies je lettertype en kleur. Dubbelklik op een tekstvlak als je de tekst weer wilt wijzigen.
Als al je tekst goed staat moet je ervoor zorgen dat als je een ongebruikelijk lettertype hebt je er contouren van maakt. Selecteer je tekstvlak(ken) (1 keer klikken) en druk cmd of ctrl + shift + o in. Dan ga je naar het exporteren van je eindresultaat en maak er een PDF van (print).

Als je meerdere foto's hebt moet je die op dezelfde manier importeren als je achtergrond foto, dus CMYK van maken en juiste formaat (ongeveer) aanpassen. Dit kan eventueel ook nog in InDesign.

Succes!

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 15:41

Wauw glasheldere uitleg! :)) Thanks ik ga vanavond even goochelen! :)