Wat voor flitser kopen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

k_m

Wat voor flitser kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-14 18:39

Hallo!

Ik ben op zoek naar een Canon flitser!
Normaal gezien gaat hij voornamelijk gebruikt worden voor reportage's en studiowerk. Ik ken helemaal niets van flitsers, dus iemand die me hier wat uitleg in kan geven?

Ik volg een hogeschoolopleiding fotografie, dus graag wel iets waar ik wat mee kan doorgroeien en dus ook later mee verder kan.. :-)

Bagheera_206

Re: Wat voor flitser kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 19:13

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-14 19:16

Dat topic had ik idd al gevonden! Ben nog wat aan het lezen.

Zoals ik al zei, reportage en studio werk. Vrij allround dus. Budget valt te bekijken naargelang de kwaliteit, maar liefst niet +300 euro. 2de hands is ook zeker een optie!

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 19:26

Voor studiowerk is een statief, paraplu en trigger ook wel fijn. Zit dit dan bovenop jouw budget?

De Canon Speedlite 600EX valt dan buiten budget, maar de 430EXII of 2e hands 580EXII valt er dan wel binnen. Je kunt ook naar andere merken kijken als Phottix of Yongnuo zat je je meer budget over houdt voor de accessoires.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-14 19:30

Studiowerk gebeurt binnen de school, dus daar heb ik de eerste 3 jaar nog niets voor nodig, buiten een flitser. Op school zijn alle accessoires aanwezig dus. :-)

Oke bedankt ga daar eens naar kijken! Naar wat kijk je eigenlijk bij zo een flitser? Ik bedoel wat bepaald de kwaliteit en prijs, is dat de rijkweite die de flits aankan of?

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 19:56

Wat voor body heb je? Wil je off-shoe gaan flitsen, of alleen vanaf je camera af? Wil je je flits set later uitbreiden? Het hangt een beetje af van wat je wil en wat je in de toekomst wil en waar je dan het beste mee kan beginnen :)

Ik heb thuis 2x een 430EXII van Canon, hele fijne flitsers. Top dingen. Weet niet of die nog te krijgen zijn, heb ze al een paar jaar, kan goed zijn dat er al nieuwe modellen zijn, heb me daar niet in verdient de laatste tijd. Geloof dat dit alleen een slave flitser is, maar durf 't niet zeker te zeggen.

Het cijfer van de flitser staat voor het richtgetal en inderdaad hoever de flitser kan flitsen. 43 staat bijv. voor 43 meter onder juiste omstandigheden. Hoe hoger het richtgetal, hoe verder de flitser kan flitsen onder de juiste omstandigheden.

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 19:57

Metz heeft trouwens ook hele fijne flitsers :)

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-14 20:17

Ik heb een canon 600d, het is de bedoeling om vanop de camera te gaan flitsen, zeker in het begin.
Het is wel de bedoeling dat de flitser mee blijft kunnen, aangezien ik normaal afstudeer als fotograaf, liefst dus eentje waar ik mijn 3 jaar opleiding mee kan afmaken. Hier wordt natuurlijk niet verwacht dat je het duurste model op de markt hebt, maar ook niet het meest simplistische.

Ik ga eens naar die Metz kijken! Als je tips hebt van modellen etc.. graag!

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 20:31

Als je op de camera wilt blijven flitsen dan is in principe elke flitser goed genoeg :) Wil je van je camera af flitsen, dan komt er nog wat meer bij kijken en als je je flitser set uit wil breiden helemaal.

Wil je 't op safe spelen kan je kijken naar een 580EX. Een goedkopere optie is de 430EX. De 580 is een flitser die zowel als master of als slave kan flitsen, maar dat is pas aan de orde als je off-shoe gaat flitsen en er meerdere tegelijk wil laten flitsen. De 430 is een slave flitser, geen master.

Heb op school gewerkt met Metz, maar zou niet meer weten welk model ze daar hadden. Ze hadden d'r ook een ring flitser van, ook erg leuk :)

Heb op mijn school ook nooit problemen gehad met mijn 430, wil alleen mijn set uitbreiden met een andere flitser erbij in de toekomst :)

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-14 20:34

Heb net even aan een afgestudeerde student gevraagd, en zij heeft ook voldoende gehad aan de 430EX, ik denk dat dat hem dus gaat worden.. :-)

Bedankt voor alle info, ik fotografeer zaterdag een familiefeest, als ik de flitser dan gewoon op zijn automatische stand laat staan moet dat lukken? En wat voor instellingen gebruik ik dan het beste op de camera zelf? Hoge iso, of niet nodig?

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 20:39

Ligt helemaal aan de licht omstandigheden. Ben je van plan om via het plafond of muren te flitsen of recht in iemands gezicht (even heel kort door de bocht :+) Je instellingen hangen van zoveel dingen af met flitsen, daar zou je je echt in moeten verdiepen door veel dingen uit te proberen.

Hoge ISO lijkt me niet nodig, maar nogmaals dat hangt helemaal af van de lichtomstandigheden. Kan daar eigenlijk geen goed antwoord op geven. Wat voor 'n locatie is het waar je foto's moet maken?

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-14 20:45

Dit is de locatie: http://www.lecirq.be/index.php?option=c ... Itemid=121

Ik heb het gevoel dat er wel wat verlichting gaat zijn maar niet extreem veel. Ik moet dus aan de ingang mensen fotograferen en ook een overzichtsbeeld bijvoorbeeld. Moest ik het nu doen zou ik gewoon flitser erop op automatisch en instellingen afstellen zodat het wat oké is, en dus recht in hun gezicht flitsen geloof ik :').

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 20:49

Ziet er toch uit als een donker zaaltje :\

Het plafond is te hoog om tegen aan te flitsen zo te zien, muren zijn ook vrij donker. Voor die overzichtsfoto zou ik flitser op vol vermogen zetten en toch richting het plafond flitsen, of via de muren. Maar dat is een kwestie van uitproberen!

Bij portretten zou ik mensen dan gewoon recht in hun gezicht flitsen. Je kan ook de intensiteit van je flitser aanpassen, maar dan moet je wel van de automaat af. Zo kan je de flitser bijv. veel zachter zetten of juist veel harder, net wat je zelf mooi vind :)

Kijk ook eens naar een kapje voor erop, daarmee kan je het licht wat zachter maken. Je hebt ook diffuus schermpjes die je voor je flitser kunt zetten. Heb er thuis een liggen, geen idee of die werkt. Ooit op 'n beurs gehad :')

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-14 20:51

PFF haha oké, ik wil hem morgen halen, ga daarna naar parijs en heb dus zaterdag één dag om hem te leren kennen :'). Toch maar eens goed mee spelen, maar moest ik op automaat in het gezicht gaan flitsen, zou het dan té sterk zijn denk je?

Jezus moeilijker dan gedacht :')

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 20:57

Ja, mooi flitsen dat is zo makkelijk nog niet :P Maar als je 't eenmaal onder de knie hebt is het ontzettend leuk en kan je er super veel mee! De techniek die achter flitsen zit is helaas niet zo'n makkelijk.

https://www.youtube.com/watch?v=xcasLE_uYsg

Dit is opzicht wel een handig filmpje, zo rond de 4 min heeft hij het over +1, +2 +3, -1 enzovoort. Dat is een hele makkelijke om je flits vermogen aan te passen in de automatische stand.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-14 21:04

Super dat ga ik zeker even bekijken!

Bedankt voor alle info alvast! :-)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 23:37

Het is een hele uitdaging om kunstlicht mooi met bestaand licht te mengen. := Ik ben er ook nog steeds druk mee aan het experimenteren. Voor het gemak is het ook fijn om vanaf je body met TTL te fotograferen. Zo staat je flitser op standje automatisch en kun je gewoon aangeven hoeveel stops je flitser onder of over moet belichten ten op zichte van je exposure zonder flits. Dat is iig fijn om mee te beginnen. ;)

Inderdaad. Hoe hoger het richtgetal is hoe duurder de flitser en tja helaas is Canon duurder dan andere merken. :( Ik heb zelf een inmiddels verouderde 580EXII, maar nog steeds erg blij mee. :)

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 09:43

Vorig jaar zat ik ook naar flitsers te kijken en vond de prijs van de Canon 580 iets te veel van het goede (de 430 eigenlijk ook :+) Na veel gelezen en vergeleken te hebben op internet werk ik nu met een Yongnuo (560 II). Topding! Ze zijn vergelijkbaar met de 580 van Canon, maar ziet er gewoon wat goedkoper uit. Had hem voor 60 euro gekocht haha (marktplaats, nooit gebruikt).

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 11:32

Lipydo bedankt! Ga ik ook zeker eens naar kijken dan!

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 13:29

Wow lipydo wat een prijsverschil! En deze werkt volgens jou praktisch hetzelfde?

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 14:42

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 17:30

Als ik feesten oid moet fotograferen dan flits in altijd op het tweede gordijn met een iets langere sluitertijd waardoor je object goed belicht wordt maar je ook wat van de achtergrond meekrijgt. Ik heb op mijn speedlite een softbox zitten waardoor je heel zacht licht krijgt. Direct in het gezicht flitsen met een kale flitser is echt vreselijk.

Kijk naar een flitser met een draai/kantel kop daar kun je een hoop mee. Het richtgetal is ook belangrijk, hoe hoger hoe verder het licht (even simpel gezegd).

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 19:00

De Yongnuo 560 II, is besteld. Zaterdag gelijk maar testen dan!

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 19:04

Leuk! Veel plezier ermee.
Als je offshoe wilt gaan raad ik je ook de triggerset van Yongnuo aan :j