Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
bedenk even dat er zo'n 200 foto's gemaakt worden met een fotoreportage ) en dan nog wachten op de keuze van de klant en dan kan je pas echt beginnen met bewerken. Tjah, ik ben nu echt veel meer tijd kwijt aan een fotoshoot
heb liever dat ik het gewoon weer zelf uitkies haha
neem aan dat dit gewoon haar stil is ?
Juut schreef:Wat aan werk werd getoond op portfolio en fb was wel mooi. En niet op een dergelijke manier bewerkt. Aantal foto's is niks van te zeggen, het gaat er puur om dat de klant deze foto's niet zelf uit heeft mogen kiezen. Mijn ervaring met shoots is dat er bijv 100 foto's gemaakt zijn, waar ik 10 uit koos die afgedrukt werden. Bewerking werd besproken.
Nu zijn er oa foto's geleverd waarop gezichtsuitdrukking van het kind waar om het ging niet herkenbaar is. Lacht ie of niet? Deze foto's zijn door de fotograaf gekozen en bewerkt en klant (de ouders) krijgen de andere gemaakte foto's niet te zien.
Interessante discussie.
) en moeten precies op het moment dat het lijstje terug komt ook maar tijd hebben om de foto's te bewerken. Want ja, anders dan ben je sloom en heb je een te lange levertijd etc. etc.
Er is heel wat te spelen met bewerking, één schuifje de andere kant op schuiven kan al een compleet ander resultaat geven. En wat het dan nog erg lastig maakt: veel klanten bezitten niet over een goed gekalibreerd beeldscherm en zullen zo nooit de juiste kleuren zien die de fotograaf wel kan zien... En er zijn helaas heel veel klanten die durven te klagen over foto's met slechte kleur terwijl de fout dus eigenlijk in hun eigen beeldscherm zit...
Dit is voor de fotograaf zelf ook fijn omdat hij/zij dan weet wat de wensen van de klant zijn en daar beter op kan inspringen. En het voorkomt gedoe achteraf.
Die vinden het belangrijker dat hun hoofd er leuk op staat dan dat hij scherp is, maar voor mij zwerft er dan wel een onscherpe foto rond. Ik zoek ze dus zelf uit, maar zegt een klant 'Daar sta ik niet leuk op, heb je een andere van die pose' ben ik altijd bereid om wat verder te zoeken.
. Dan bewerk ik alles en knal ik alles op een nabestelsite (tussen de 50 en 100 foto's). De digitalen (webformaten) kies ik zelf uit. Alhoewel ik net een andere werkwijze ben aangegaan en de klant de gewenste webformaten laat kiezen. Vaak omdat zij er toch anders naar kijken dan ik en er dan idg blijer mee zijn.