Groene/paarse vlekken op foto`s

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pieter25

Groene/paarse vlekken op foto`s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 16:10

Beste bokkers,

Ik heb een probleem met sommige foto`s (zie niet bewerkte foto`s ).
Het probleem is, dat ik soms vlekken (paars/groen) op de foto`s krijg (zonlicht). Ik gebruik een zonnekap.

Camera: Samsung NX300
Lenzen: Samsung 18-55 en Samsung 50-200

Zou een of andere filter dit kunnen oplossen? In de winkel kwamen ze niet echt met een degelijk antwoord.

Verder gebruik ik Photoshop Lightroom. Als er mensen nog tips hebben om het weg te werken, zijn die ook welkom B-)

Alvast bedankt!

p.s Ik wist even zo niet waar ik het moest plaatsen. Mocht het fout staan, sorry :o

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bagheera_206

Re: Groene/paarse vlekken op foto`s

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 16:20

Denk dan toch dat zon langs je zonnekap schijnt, want het lijken wel flares. Dacht eerst dat je purple fringing bedoelde.

Pieter25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 20:28

Bagheera_206 schreef:
Denk dan toch dat zon langs je zonnekap schijnt, want het lijken wel flares. Dacht eerst dat je purple fringing bedoelde.

Moraal van het verhaal is, probeer een grotere zonnekap? B-)

MerelBormans

Re: Groene/paarse vlekken op foto`s

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 10:20

Dit zijn inderdaad lensflares omdat je recht de zon in fotografeert. Een van de oplossingen kan zijn om niet meer zo recht de zon in te fotograferen, fotografeer wat schuiner.

Een polarisatiefilter kan ook helpen, een polarisatiefilter kan je een beetje vergelijken met lamellen, alleen licht uit een bepaalde hoek komt binnen waardoor je schitteringen (en lensflares) beperkt.

Bij de foto van die jongen had je bijvoorbeeld ook een paar stappen naar links kunnen doen zodat je niet recht tegen de zon in hoeft te fotograferen. Als je heel veel tegen de zon in fotografeert loop je ook het risico je chip te beschadigen. Een fotograaf heeft ook eens een gat gebrand in zijn sluiter door het fotograferen tegen de zon in. Oppassen dus.

Pieter25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 14:50

MerelBormans schreef:
Dit zijn inderdaad lensflares omdat je recht de zon in fotografeert. Een van de oplossingen kan zijn om niet meer zo recht de zon in te fotograferen, fotografeer wat schuiner.

Een polarisatiefilter kan ook helpen, een polarisatiefilter kan je een beetje vergelijken met lamellen, alleen licht uit een bepaalde hoek komt binnen waardoor je schitteringen (en lensflares) beperkt.

Bij de foto van die jongen had je bijvoorbeeld ook een paar stappen naar links kunnen doen zodat je niet recht tegen de zon in hoeft te fotograferen. Als je heel veel tegen de zon in fotografeert loop je ook het risico je chip te beschadigen. Een fotograaf heeft ook eens een gat gebrand in zijn sluiter door het fotograferen tegen de zon in. Oppassen dus.

Dat zijn nog eens tips, dankjewel en ik zal opletten voor de chip :oo