[FOTO] blackfoto met een systeemcamera

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

[FOTO] blackfoto met een systeemcamera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-14 14:36

Dag. Eerste poging ever tot het maken van een blackfoto.
Systeemcamera sony Alpha, met verwisselbare lens.

Ik dacht het moet toch ook kunnen zonder spiegelreflex. Zo'n blackfoto. Dus poging gedaan. Moet nog iets beter kijken dat ik ook de hele achtegrond meeneem met burntool.. maar het wil dus prima met een niet-spiegelreflex digiale systeemcamera. En daar ging het me om ;)

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door EvelijnS op 05-10-14 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [TAG] toegevoegd.

Wilawander

Re: blackfoto met een systeemcamera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 14:42

Je achtergrond is niet geheel zwart en je kan zien waar je wat weg gewerkt hebt.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-14 14:48

ja dat schreef ik toch.. Ik plaats ze hier niet om te laten zien dat ik goed kan photoshoppen.. Dat kan ik wel maar daar gaat het niet om. Ik heb in 2 minuten een lampje weggewerkt en wat grof bijgewerkt. Het gaat erom dat je geen spiegelreflex nodig hebt om blackfoto's te maken ;)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 14:50

Bij een juiste black foto valt er niet veel weg te werken en zie je niet dat het bewerkt is.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-14 14:57

Weet je.. Je mist de point. Een lamp die aan stond kon niet uit.. dan zie je een stipje. En ik heb de burntool er heel snel een keer overheen gehaald om het globaal wat zwarter te maken. Maar het is al erg donker van zichzelf (ergo blackfoto)

Ik ben niet "de juiste blackfoto" aan het maken. Dat zal me ratsass.

Ik wilde laten zien dat het met een systeemcamera ook kan. En dan zullen er vast fotografen zijn die het veel beter kunnen dan ik. Ik heb die ambitie helemaal niet.

Dit is bedoeld voor al die mensen die dit graag willen en geen spiegelreflex hebben.. Zodat ze zelf ook eens aan de slag kunnen zonder die eeuwige canon eos te moeten kopen ;) :D

Snappie nu wat ik bedoel????

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 15:34

Volgens mij hoef je sowieso geen spiegelreflexcamera voor blackfotos en ook geen systeemcamrra.
Met een systeem camera kan je namelijk hetzelfde als met een spiegelreflex,alleen is die een stukje groter.

Welke camera heb je :)?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-14 15:59

Sony Nex 5
handig met verwisselbare lens. De body is echt heel erg niets ;) weegt niets.

Dat dacht ik al maar bij alle tutorials hier zie je staat dat je een spiegelreflex nodig hebt.
Dus ik heb die instellingen gewoon in de camera gezet qua diafragma en sluitertijd, en de iso op 400 gezet. :D :D Werkt :)

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 16:04

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-14 16:20

Nice :D
Thanks

Ik zal als mijn voet weer meewerkt (pas geopereerd) de achtergrond even netjes bij photoshoppen. Speciaal voor Wilawander ;) Dat lukt nu niet want ik kan de laptop niet houden.. die staat dus verder op op een stoel... Maar omdat ik op stal toch niets kon doen heb ik twee stalgenoten voor de schuurdeur gezet om eens te testen of het kon.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 16:39

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-14 16:50

ah die tuturial heb ik niet gezien.. heb het ergens anders vandaan. Maar grappig daar wordt wel nabewerkt.. En ook met burntool zie ik.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 16:55

Tja, het is makkelijk als de achtergrond zo donker is dat je niets hoeft weg te werken, maar volgens mij ontkom je daar bijna niet aan. Ik zelf in ieder geval niet!

Anoniem

Re: [FOTO] blackfoto met een systeemcamera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 13:54

Boven de eerste twee 'black'foto's in de tutorial staat duidelijk "Soms is een foto direct uit de camera al 'goed' qua achtergrond en is er weinig nabewerking nodig. De volgende voorbeeldjes komen rechtstreeks uit de camera zonder bewerking:" en dan twee foto's zonder enige nabewerking. Voor de volledigheid van de tutorial lijkt het me toch wel logisch en prettig dat ik een uitleg geef over wat je moet doen in het geval dat het contrast níet groot genoeg was en hoe je dan kan nabewerken :)

Anya

Re: [FOTO] blackfoto met een systeemcamera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-14 16:19

Ik heb de tutorial gisteren gelezen. Heel duidelijk geschreven en inderdaad ik heb niets tegen nabewerken.