Waar ligt de grens, wanneer fotograaf inlichten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

princequillo
Fotograaf

Waar ligt de grens, wanneer fotograaf inlichten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-14 18:43

Al een aantal jaar heb ik (meerdere) blogs op Tumblr. Om mijn main blog wat op te ruimen heb ik toen een aantal aparte blogs geopend, waaronder een paardgerelateerde.

Hiervoor had ik me nooit echt verdiept in het paarden-gedeelte van Tumblr.

Maar één ding viel me gelijk al op de eerste dag: ik zag om de zoveel posts wel een foto langskomen die ik al eens eerder op Bokt gezien had. Op de foto’s stond dan ook een logo, en bijna alle keren was deze van een fotograaf die ik als Bokker herkende. Ik zou zo geen namen noemen, maar zowel de hele bekende als de wat minder bekende fotograven heb ik meerdere malen gezien.

Nu werd in de caption zelf ook meestal credits gegeven aan de fotograaf en in sommige gevallen werd ook de link naar de desbetreffende Bokker’s site vermeld. In andere gevallen werd er helemaal geen credit gegeven, en ondanks dat het logo nog op de foto stond, vond ik dit toch redelijk onbeschoft, zeker omdat het een vrij populaire blog is. Grotendeel van de foto's kregen honderden if not duizenden notities (het is denk ik geen verassing meer dat de gemiddelde Bokker ontzettend mooie paarden heeft en prachtige plaatjes kunnen schieten *\o/*)

Toch heb ik maandenlang elke keer getwijfeld waar de grens lag. Moest ik de Bokker er nu op wijzen of het laten gaan? Vandaar dat ik nu dus dit topic open (na overleg met een mod) om te vragen aan de fotograven onder ons waar de grens voor jullie ligt.

Mij lijkt dat je, zonder toestemming, een foto nooit zou moeten plaatsen op social media, ook al vermeld je de bron en de fotograaf (en staan die op de foto zelf). Maar misschien stel ik me aan.

Dus wanneer moet je ingrijpen als je ergens een foto voorbij ziet komen van een Bokker? Wanneer zouden jullie dit zelf waarderen?

Overigens is het niet de bedoeling dat de foto’s hier geplaatst worden. Wel kan ik eventueel via PB laten zien om welke foto’s het gaat.

Air

Re: Waar ligt de grens, wanneer fotograaf inlichten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 19:06

Er zijn fotografen die hier over zeuren, maar er zijn ook fotografen, waaronder ik, die het alleen maar leuk vinden wanneer een foto gedeeld wordt. Je logo staat er op dus het is ook nog een vorm van reclame ook.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 19:11

Zolang ze een foto delen waar mijn logo op staat vind ik het ook niet erg. Vind het wel iets minder als mijn foto (ook al staat het logo erop) gebruikt wordt in een blad zonder toestemming aan mij te vragen. Maar logo wegpoetsen is een grot no-no bij mij...

MichieldeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 19:52

Zolang mijn logo er op staat en de foto niet gewijzigd is vind ik het allemaal wel best om eerlijk te zijn. Via mijn logo komen mensen die het echt interesseert toch wel op mijn site uit (let er dus ook op als fotograaf dat je logo leesbaar is!). Een link is altijd mooi, maar daarmee niet noodzakelijk.

Als er met mijn foto's geklooid is hoor ik dat altijd graag.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 21:48

Ik heb helaas heel veel foto's van mij circuleren op het net zonder logo, die andere eraf gesneden hebben. Ik baal daar echt enorm van want dan zie ik dat die foto 4000 x geliked is em 300 reacties heeft gehad en geen enkele persoon weet dus wie de foto heeft gemaakt. Ik wil altijd dat of mijn fb pagina erbij staat of mijn website, zodat mensen makkelijker de stap nemen om even te kijken

Ben wel benieuwd naar voorbeelden

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-14 12:46

lifaya schreef:
Ik heb helaas heel veel foto's van mij circuleren op het net zonder logo, die andere eraf gesneden hebben. Ik baal daar echt enorm van want dan zie ik dat die foto 4000 x geliked is em 300 reacties heeft gehad en geen enkele persoon weet dus wie de foto heeft gemaakt. Ik wil altijd dat of mijn fb pagina erbij staat of mijn website, zodat mensen makkelijker de stap nemen om even te kijken

Ben wel benieuwd naar voorbeelden

Ik heb wel een aantal keren een foto van jou voorbij zien komen, al was dat een tijdje terug. Ik ga even kijken of ik er weer één kan vinden :)

Het lijkt er dus op dat de meeste hier geen problemen mee hebben. Nou, dat maakt het toch een stukje duidelijker :j