Hiervoor had ik me nooit echt verdiept in het paarden-gedeelte van Tumblr.
Maar één ding viel me gelijk al op de eerste dag: ik zag om de zoveel posts wel een foto langskomen die ik al eens eerder op Bokt gezien had. Op de foto’s stond dan ook een logo, en bijna alle keren was deze van een fotograaf die ik als Bokker herkende. Ik zou zo geen namen noemen, maar zowel de hele bekende als de wat minder bekende fotograven heb ik meerdere malen gezien.
Nu werd in de caption zelf ook meestal credits gegeven aan de fotograaf en in sommige gevallen werd ook de link naar de desbetreffende Bokker’s site vermeld. In andere gevallen werd er helemaal geen credit gegeven, en ondanks dat het logo nog op de foto stond, vond ik dit toch redelijk onbeschoft, zeker omdat het een vrij populaire blog is. Grotendeel van de foto's kregen honderden if not duizenden notities (het is denk ik geen verassing meer dat de gemiddelde Bokker ontzettend mooie paarden heeft en prachtige plaatjes kunnen schieten
)Toch heb ik maandenlang elke keer getwijfeld waar de grens lag. Moest ik de Bokker er nu op wijzen of het laten gaan? Vandaar dat ik nu dus dit topic open (na overleg met een mod) om te vragen aan de fotograven onder ons waar de grens voor jullie ligt.
Mij lijkt dat je, zonder toestemming, een foto nooit zou moeten plaatsen op social media, ook al vermeld je de bron en de fotograaf (en staan die op de foto zelf). Maar misschien stel ik me aan.
Dus wanneer moet je ingrijpen als je ergens een foto voorbij ziet komen van een Bokker? Wanneer zouden jullie dit zelf waarderen?
Overigens is het niet de bedoeling dat de foto’s hier geplaatst worden. Wel kan ik eventueel via PB laten zien om welke foto’s het gaat.