Hoe kies je een goede fotograaf uit?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wiwabalia

Hoe kies je een goede fotograaf uit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 17:21

Hallo Bokkers,

Ik heb regelmatig dat ik denk; ik wil weer wat mooie foto's van mijn paard, echter waar letten jullie eigenlijk op als jullie een fotoshoot doen bij een fotograaf? Er zijn tegenwoordig ook heel veel "penny-meisjes" die zich als goeie fotograaf voordoen... daarnaast zijn er bokkers die daadwerkelijk heel serieus ermee bezig zijn en hier natuurlijk wat voor vragen.. (Die laatste alleen maar lof voor).

Ik moet voor mijn studie daarnaast een site ontwerpen en het onderwerp was vrij (dus kies ik uiteraard voor mijn hobby), echter moet ik hiervoor veel mooie foto's hebben die ook erg scherp zijn qua resolutie..

Alleen hoe weten jullie dat je de fotograaf hebt, die je zoekt? Waar let je dan op? Behalve het portfolio bekijken.. Iedere fotograaf is immers anders.

Alvast bedankt voor de reacties.

Anoniem

Re: Hoe kies je een goede fotograaf uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 17:22

Portfolio is voor mij toch wel het belangrijkste... :j
Dan maakt mij de leeftijd of ervaring van de fotogra(a)f(e) niet meer uit.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 17:22

Gewoon website bekijken, evt Facebook pagina waar vaak ook veel klanten een bericht achter laten met hun ervaring.ik ben bijvoorbeeld ook best jong in de fotografie wereld,ookal fotografeer ik nu toch wel minimaal 6 jaar :) althans, jong voor de begrippen van een professionele fotograaf.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 19:13

ik kies op basis van stijl en kwaliteit foto's
en daar mag best een prijskaartje aan hangen dan
:j

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 07:10

Een van mijn favoriete fotografen is ook niet "oud" eerder "jong". En wat ze neerzet is iedere keer weer geweldig! Ze heeft ook echt een "stijl", wat je duidelijk terug ziet in al haar foto's. Maar het is wel zo: een goede fotograaf kost geld. En dat is niet voor niets.

Goede hobbyfotografen, daar moet je geluk mee hebben. Vaak zijn het toch echt "huis/tuin/keuken" kiekjes, die je iedereen kunt laten maken. Voor op de website heb je geen hoge resolutie nodig, webformaat is prima. Of je de foto's daarvoor mag gebruiken? Tja, dat moet je met de fotograaf overleggen.

Het uitzoeken van een fotograaf? Mijn favoriet heb ik gevonden via een fotomeeting op Bokt. Ze heeft een aantal geweldige foto's gemaakt van mijn paard, en later van mijn dochtertje (dat was ook een portfolioshoot). Daaruit zijn meerdere foto's nabesteld. Daarna hebben we haar weer gevraagd voor een familieshoot, dit keer wel alles betaald.

Als je blind moet gaan zoeken, kijk dan in de resultaten van de fototopics hier op bokt. Dan heb je van meerdere fotografen die fotograferen in jou omgeving een indruk. Als dat je aanstaat, bekijk dan de website van de fotograaf, was die ene foto een gelukstreffer, of heeft de fotograaf echt talent?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 10:28

ED -> FK

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 14:36

Ik denk dat je ook wel heel erg op de fotografiestijl moet letten, er zijn fotografen die echt een bepaalde stijl hebben en dat kan je leuk vinden maar het kan ook niet zo zijn. Dat is een beetje persoonlijk. Sommige willen meer dat soort sprookjesachtige, andere juist naturel of wat stoerdere.
Je hebt ook zo'n topic van fotografen in opdracht, dan kan je er een aantal bekijken.

En natuurlijk ook het prijskaartje. Dit ligt aan jezelf, hoeveel zou jij voor de foto's overhebben? en wat wil je dan? 10 foto's op webformaat, 15, 20? Wat me wel handig lijkt om als je een fotograaf benaderd al te vertellen dat je (een deel) op je site wilt gebruiken, dat je geen fotoshoot boekt en daarna de fotograaf het niet goed vind :o

Ik zou vooral eens wat fotografenwebsites af gaan en een lijstje maken met fotografen die je aanspreken.

xFace

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 18:17

Mij zou de leeftijd niet uitmaken, ja, ik zou niet iemand van negen serieus nemen :+
Verder gewoon portfolio en eventuele website bekijken.

En contact opnemen met verschillende fotografen, dan kun jij uitleggen wat je ongeveer zoekt en kan de fotogra(a)f(e) vertellen wat hij of zij te bieden heeft.