Kamer van koophandel, wie staat daar wel/niet ingeschreven?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nadineex

Kamer van koophandel, wie staat daar wel/niet ingeschreven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-14 14:30

Hallo! :)

Een meisje uit mijn klas sprak mij net aan over de kamer van koophandel, ze vroeg zich af of ik mij had ingeschreven omdat ik mijn tarieven op mijn site had staan. Nu heb ik me niet ingeschreven (wist niet dat dat bestond haha) maar het blijkt dus dat als je niet staat ingeschreven je dus zwart geld verdient en je dus een belastingonduiker ben en dat dat geld kan gaan kosten..

Mijn vraag was dus wie staat er wel/niet ingeschreven en waarom? En kan mij hier misschien meer over vertellen..

Alvast bedankt!!

KimD

Re: Kamer van koophandel, wie staat daar wel/niet ingeschreven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 14:33

Fotografeer je hobby of beroepsmatig?

Nadineex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-14 14:34

Gewoon hobby :)

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 19:20

Je moet het voor zover ik weet altijd aangeven. Alleen mag je wel tot een bepaald bedrag per jaar verdienen aan zoiets als hobbymatig fotograferen.

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 20:59

Officieel gezien zou je je inkomsten aan moeten geven inderdaad, al zou je zeker niet de enige zijn die dat niet doet. Zelf sta ik ingeschreven, maar geregristeerd als kleine ondernemer waardoor ik binnen de 'kleine-ondernemersregeling' val. Ik hoef dus geen belastingaangifte te doen en daarom geen omzetbelasting te rekenen/af te geven. Wel is het belangrijk dat ik mijn administratie op orde hou, zodat ik kan bewijzen dat ik een kleine ondernemer ben en niet stiekem meer verdien dan aanvankelijk opgegeven.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 07:49

Dat ligt er dus helemaal aan of je hobby of beroeps schiet, of je een bepaald bedrag verdiend ect ect
Soms is een kvk niet eens handig. Meer kosten draaien dan inkomsten

Maar.....elke euro die je verdiend behoor je op te geven aan de belastingdienst ,zo werkt dat nou eenmaal
Je mag een bepaald bedrag per jaar belastingvrij verdienen en dat hangt helemaal van je inkomsten van elders af. (een baan bijv)
Ondanks dat je onder dat bedrag zou blijven moet je belasting aangifte erover doen (inschalen als overige inkomsten) De belastingdienst bepaald of je wel of niet moet betalen dan.

Wil je toch de voordelen van een eigen onderneming maar geen kvk en toch netjes de belastingdienst te vriend houden? Vraag dan een BTW nummer aan. Deze gaat op basis van je sofinummer en dan mag je dus legaal "klussen"
Je moet elk kwartaal wel aangifte doen van je inkomsten maar je mag ook je kosten declareren. Bijv aankoop nieuwe camera, workshops ect.

Let wel. Wees er serieus mee want de aanslagen omdat je vergeet belastingaangifte te doen zijn niet misselijk.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 12:28

Ik heb een BTW nummer maar ik mag geen aankopen zoals nieuwe camera declareren hoor. Daar moet je wel een bepaald bedrag belasting voor betaald hebben. Anders kan iedereen een BTW nummer aanvragen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 14:33

Marit schreef:
Ik heb een BTW nummer maar ik mag geen aankopen zoals nieuwe camera declareren hoor. Daar moet je wel een bepaald bedrag belasting voor betaald hebben. Anders kan iedereen een BTW nummer aanvragen.

ik heb toch echt zonder problemen een objectief van 1200,- de btw van gedeclareerd ;)
En zo wel meer dingen trouwens......
En dat in het eerste jaar :j

de eerste 3 jaar heb je namelijk de voordeeltjes, na die 3 jaar niet meer

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 14:37

Maar dan lijkt het me wel dat je een flink bedrag aan belasting betaald hebt? Want ik kon dat niet hoor..

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 14:38

Marit schreef:
Maar dan lijkt het me wel dat je een flink bedrag aan belasting betaald hebt? Want ik kon dat niet hoor..

Nope, want ik stond in de kinderschoenen.... spreekwoordelijk gezegd

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 19:43

Ik zit een beetje te twijfelen om een btw nr aan te vragen.
Ben nog niet super goed maar wil graag op evenementen en winkels fotografen oa dieren en kinderen.

Maar tot nu toe verdien ik eigenlijk niet veel. Hoog uit 300 euro per jaar. Misschien zelfs minder.

Maar ik denk dat als ik btw mr heb dat ik dan meer bekendheid krijg. Vooral als je dan bij winkels erc bent.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 12:31

Dito hier met de twijfels en dan meer omdat het toch iets van betrouwbaarheid uitstraalt naar de klanten (niet dat het daadwerkelijk waterdicht is hoor). Maar volgens mijn zwager die accountant is en veel met ZZP'ers werkt, is het voor mij qua inkomen nog lang niet interessant om een KvK- en BTW-nummer aan te vragen, daarvoor zou ik toch echt gedurende een lange periode constant meer moeten verdienen.
Wel moet je uiteraard alles netjes bij de belastingdienst opgeven.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 10:42

kani_ejj schreef:
Ik zit een beetje te twijfelen om een btw nr aan te vragen.
Ben nog niet super goed maar wil graag op evenementen en winkels fotografen oa dieren en kinderen.

Maar tot nu toe verdien ik eigenlijk niet veel. Hoog uit 300 euro per jaar. Misschien zelfs minder.

Maar ik denk dat als ik btw mr heb dat ik dan meer bekendheid krijg. Vooral als je dan bij winkels erc bent.

Voor je bekendheid hoef je het niet te doen, daar is het zeker niet afhankelijk van :n
Maar als jij voor winkels wil werken dan willen ze vaak graag een btw bon van een "bedrijf" met iig een btw nummer anders kunnen ze als bedrijf niks terug halen
Zo heb ik 'gewerkt' voor een instelling voor gehandicapten. en hadden zij dus een factuur nodig met een btw nummer erop
gelukkig had ik die, anders had ik m niet kunnen doen

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 12:54

Oke dan ga ik eens een Afspraak maken bij KVK daar hoort t bij toch voor btw ? Of is dat van de belasting ?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 13:07

kani_ejj schreef:
Oke dan ga ik eens een Afspraak maken bij KVK daar hoort t bij toch voor btw ? Of is dat van de belasting ?

als je een kvk afsluit dan krijg je automatisch een btw nummer

je kan ook alleen voor een btw nummer gaan deze moet je bij de belastingdienst zelf aanvragen ;)

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 13:19

Sowieso kan ik iedereen aanraden om niet zo maar even een KvK-nummer aan te vragen maar eerst in te lezen over wat daar allemaal bij komt kijken. Je staat dan officieel ingeschreven als bedrijf. Je krijgt brieven van de Belastingdienst, je bent verplicht om per kwartaal aangifte te doen (Tenzij je je de BD een brief stuurt om binnen de kleine ondernemingsregeling te vallen) en daarnaast andere bijkomende administratieve rompslomp.
Oftewel; het is slim om eerst precies te weten hoe en wat, voordat je halsoverkop een nummer aan gaat vragen.

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 16:37

Nee gaat bij mij dan om een btw nr.
Ik wil eerst idd alles weten en of het dan verstandig is voor mij.
Dan ga ik binnen kort een Afspraak maken bij de belastingdienst voor hoe en wat.

Noeni

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 17:09

Een BTW nummer krijg je alleen als je als bedrijf in staat geschreven bij de KVK... :) Dus je kunt niet alleen een BTW nummer aanvragen, er komen zoveel meer verantwoordelijkheden bij kijken.

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 17:39

Oke maar ken een hoop mensen die alleen een btw nr hebben.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 23:23

Noeni schreef:
Een BTW nummer krijg je alleen als je als bedrijf in staat geschreven bij de KVK... :) Dus je kunt niet alleen een BTW nummer aanvragen, er komen zoveel meer verantwoordelijkheden bij kijken.

niet waar, ik had met mijn fotografie ook alleen een btw nummer en geen registratie bij kvk

Noeni

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 07:13

Ojajoh schreef:
Noeni schreef:

niet waar, ik had met mijn fotografie ook alleen een btw nummer en geen registratie bij kvk

Excuus hoor ;)