de hobby die uit de hand loopt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Suuszels

de hobby die uit de hand loopt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 10:24

Sinds ongeveer een jaar fotografeer ik serieuzer met veel plezier. Nu doe ik ook wel eens betaalde fotoshoots en komt er binnenkort mogelijk een behoorlijk grote opdracht op mijn pad :D

Maar hoe doen jullie dat?
Staan jullie ingeschreven bij de KVK? Ik vind het best duur om mij in te schrijven in verhouding met mijn inkomsten.
Geven jullie het aan bij de belastingdienst?
Hebben jullie een apart rekeningnummer?
Kan je belasting aftrekken als je bijv een nieuwe lens koopt (omdat je die nodig hebt voor de foto's).

Veel vragen, maar ik hoop ook wel op antwoorden. En zijn er dingen die ik over het hoofd zie?

Alvast bedankt!

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 11:06

Is het niet verstandiger deze vragen de site van KVK advies en info te bekijken en zien of jouw vragen er tussen staan? Als je bij de Kamer van Koophandel staat ingeschreven, wordt het automatisch doorgeschakeld naar de belastingdienst. Dus OF je je laat inschrijven is voor jou de grootste vraag.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 11:26

Ik heb me uiteindelijk niet ingeschreven. Ik liep tegen het feit aan dat je WA verzekering niet geldt als je aan het werk bent. Stel, je bent op weg naar een fotoshoot en rijd iemand aan, ben je daar dus niet voor verzekerd. Het is dus echt wel van belang dat je je verzekerd, maar dat bedrag vond ik te veel.
Het was dus niet rendabel voor mij. Ook kon ik dan geen belasting aftrekken voor lenzen en computers, omdat je daarvoor wel eerst een bepaald bedrag moet hebben verdiend en afgedragen.
Het kwam erop neer dat ik er geen enkel voordeel bij had :+

Ik heb er toen voor gekozen om een BTW-nummer aan te vragen. Ik werk voor een kinderfotografe als fotobewerker en zij wil niet dat ik zwart werk, dus dat doe ik onder dat BTW nummer.

Fotoshoots doe ik er gewoon naast. O:) O:)

Suuszels

Re: de hobby die uit de hand loopt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 11:51

Als ik het zo lees lijkt het mij inderdaad niet rendabel en handig voor mij om mij in te schrijven. Zeker niet met die WA verzekering, goed dat je het zegt!
dan doe ik het gewoon lekker zoals ik nu ook doe :j

JustJoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 12:08

Inschrijven is gratis ;) je moet alleen 1 malig een uitreksel betalen.

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 15:52

Zelf heb ik mij wel ingeschreven. Niet omdat mijn agenda bol staat van opdrachten, maar er wel opdrachten voorbij komen die erg groot zijn. Persoonlijk vind ik het dan niet prettig om zwart te werken en ook niet eerlijk, maar dat is natuurlijk heel persoonlijk. :) Bovendien is het een hele leerzame ervaring, om zo te leren om je eigen bedrijfje te runnen.
Ondertussen val ik onder de kleineondernemersregeling, wat inhoud dan ik geen BTW hoef aan te geven of te betalen. Dat scheelt een hoop gedoe. Het is niet dat je daadwerkelijk profiteert van het feit dat je staat ingeschreven, maar de wetenschap dat je alles netjes bijhoud is voor mij vooral de reden geweest om mij in te schrijven.

Ik heb € 50,- inschrijfkosten betaald. Je inschrijving bij de belastingdienst gaat automatisch en BTW-aangifte spreekt allemaal voor zich. De eerste maanden na mijn inschrijving werd ik wel gebombardeerd met telefoontjes en mailtjes en post of ik alsjeblieft zakelijke klant wilde worden. Ook de reinigingsservice moest geregeld worden, zij gaan er van uit dat je afval produceert (Waar je dan weer extra voor moet betalen) terwijl dat als fotograaf helemaal het geval niet is.

Oftewel, het is even wat werk, maar je krijgt er een leerervaring bij en je wordt vaker serieus genomen. Voornamelijk als je klantenbestand vooral bestaat uit bedrijven in plaats van particulieren.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 16:08

Leonyr schreef:
Zelf heb ik mij wel ingeschreven. Niet omdat mijn agenda bol staat van opdrachten, maar er wel opdrachten voorbij komen die erg groot zijn. Persoonlijk vind ik het dan niet prettig om zwart te werken en ook niet eerlijk, maar dat is natuurlijk heel persoonlijk. :) Bovendien is het een hele leerzame ervaring, om zo te leren om je eigen bedrijfje te runnen.
Ondertussen val ik onder de kleineondernemersregeling, wat inhoud dan ik geen BTW hoef aan te geven of te betalen. Dat scheelt een hoop gedoe. Het is niet dat je daadwerkelijk profiteert van het feit dat je staat ingeschreven, maar de wetenschap dat je alles netjes bijhoud is voor mij vooral de reden geweest om mij in te schrijven.

Ik heb € 50,- inschrijfkosten betaald. Je inschrijving bij de belastingdienst gaat automatisch en BTW-aangifte spreekt allemaal voor zich. De eerste maanden na mijn inschrijving werd ik wel gebombardeerd met telefoontjes en mailtjes en post of ik alsjeblieft zakelijke klant wilde worden. Ook de reinigingsservice moest geregeld worden, zij gaan er van uit dat je afval produceert (Waar je dan weer extra voor moet betalen) terwijl dat als fotograaf helemaal het geval niet is.

Oftewel, het is even wat werk, maar je krijgt er een leerervaring bij en je wordt vaker serieus genomen. Voornamelijk als je klantenbestand vooral bestaat uit bedrijven in plaats van particulieren.

En hoe zit dat bij jou qua verzekeringen?

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 16:12

Ik ben all-in verzekerd bij mij ouders, maar bij een bedrijfsongeval valt dat inderdaad buiten mijn verzekering.
Deze afweging heb ik bewust gemaakt, aangezien het niet verplicht is een dergelijke verzekering af te sluiten en het niet haalbaar is het met een partime eenmanszaak te financieren (Dan moet je bijna privé gaan bijleggen). Dat is een risico wat je neemt, al is dit risico minimaal als je je gezond verstand gebruikt en geen gekke dingen doet.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 16:21

Leonyr schreef:
Ik ben all-in verzekerd bij mij ouders, maar bij een bedrijfsongeval valt dat inderdaad buiten mijn verzekering.
Deze afweging heb ik bewust gemaakt, aangezien het niet verplicht is een dergelijke verzekering af te sluiten en het niet haalbaar is het met een partime eenmanszaak te financieren (Dan moet je bijna privé gaan bijleggen). Dat is een risico wat je neemt, al is dit risico minimaal als je je gezond verstand gebruikt en geen gekke dingen doet.

Okee, ik vond dat een hele lastige beslissing. Ik heb er een gesprek voor aangevraagd, en die man had het erover dat stel, iemand struikelt over mijn camera tas en breekt z'n pols, een maak per ongeluk een paard aan het schrikken en de berijder valt, of ik rij iemand aan met de auto, dat je dan echt de pisang bent.
Nu heb ik vorige week een ongeluk gehad met de auto onderweg naar een fotoshoot :+ En er schoot wel door mijn hoofd dat als ik daadwerkelijk een bedrijfje had gehad dat ik dan dus eigenlijk niet verzekerd was voor alle schade aan de auto. Nou vond ik dat je je daar altijd wel onderuit kon praten, weten die mensen veel waar jij naartoe onderweg was, maar die man zei dat ik daar geen grappen over moest maken en dat dat echt in de kosten kon lopen..

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 16:32

Marit, heb je helemaal gelijk in. Het was voor mij ook een lastige beslissing maar het is gewoon niet haalbaar. Het is zo ontzettend duur (Zelfs als ze roepen dat ze echt de goedkoopste zijn) dat het met een fotografie-bedrijf(je!) niet te betalen is. Een ongeluk zit in een klein hoekje, dat klopt, maar gelukkig kun je een hoop voorkomen door gezond verstand. En zoals jij schreef, bijvoorbeeld een dergelijk auto-ongeluk, dan is het inderdaad even lastig en pijnlijk voor je portemonnee, maar het alternatief.... Nu is het ook wel zo dat ik veel opdrachten aanneem in de buurt en dus geen enorme exercities onderneem, maar mocht mijn bedrijf groeien dan komt die verzekering er zeker. :) Het is dan ook vooral een toekomstplan en nu nog erg pril. Veel dingen die fotografeer doe ik nog veel voor prive gebruik en dus niet in dienst van het bedrijf. Zodra ik merk dat de activiteit binnen het bedrijf groeit (Bijvoorbeeld na het afronden van mijn studie) dan is er een reële kans dat ik ook weer BTW moet afdragen en zoals ik eerder schreef gewoon een verzekering af ga sluiten.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 16:36

I know! Daarom deed ik het ook niet, omdat dat gewoon niet reëel was. En ik vroeg me altijd al af hoe de rest van de fotografen dat dan deden :+
Dan hou ik het gewoon nog even 'illegaal' tot het echt nodig is, en dan zal die verzekering er maar komen. Want ik ben als de dood.. :')

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 16:39

Haha, groot gelijk! Toch kan ik zeggen dat ik blij ben dat mij heb ingeschreven, al was het alleen om de ervaring die je er bij krijgt.

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 18:32

Interessant om jullie verhalen te lezen met de voor en tegens :j
Voor mij is het voorlopig niet handig, als ik meer van dit soort opdrachten krijg dan ga ik het wel zeker overwegen.
Voor mij is fotografie echt voor ernaast. Ook geen ambitie om mijn hoofd inkomsten hieruit te laten bestaan.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 20:08

Marit wie zegt dat je niet verzekerd bent met je auto als je iemand aanrijdt onderweg naar een fotoshoot?
Volgens mij staat dat er echt los van..

En ik heb ook nog nooit iets anders gehoord. Ook niets tijdens mijn KVK gesprek en ook niet tijdens mijn advies gesprek met de Rabobank over zakelijke verzekeringen.

Ik heb me dus wel ingeschreven, omdat ik het op een eerlijke manier wil doen en er wel voordelen in zijn.
Maar ik begin wel het vermoeden te krijgen dat ieder KVK kantoor anders is ofzo := ik hoefde namelijk niet eerst een bepaald bedrag af te staan voordat ik BTW terug kon vragen voor apparatuur. Sterker nog, ik mocht dat zelfs met terugwerkende kracht aanvragen voor spullen die ik een half jaar voor mijn inschrijving gekocht had.

Edit: even een toevoeging: ik loop me rot te zoeken op internet, maar ik kan er niks concreets over vinden := aangezien ik nu aan mezelf ga twijfelen...
frustrerend :')

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 20:29

Het kan zijn dat er sinds het gesprek van Marit inderdaad wat dingen veranderd zijn. Wat betreft de BTW herken ik het zoals Niobe beschrijft, maar omdat mijn inschrijving alweer een poosje terug was durfde ik het niet met zekerheid te zeggen. Zeker niet om ik nu sowieso binnen een andere regeling val. Hoe dan ook, ieder KvK kantoor hanteert dezelfde regeling, maar advies-gesprekken verschillen nog wel eens van inhoud.

Niobe; dat twijfelen had ik dus ook. :') Dacht dat ik het zeker wist...

Citaat:
ik hoefde namelijk niet eerst een bepaald bedrag af te staan voordat ik BTW terug kon vragen voor apparatuur. Sterker nog, ik mocht dat zelfs met terugwerkende kracht aanvragen voor spullen die ik een half jaar voor mijn inschrijving gekocht had

Dit is in ieder geval correct, je kunt gewoon BTW terugvragen over uitgaven voor je bedrijf. Startende ondernemers kunnen dat inderdaad met terugwerkende kracht uitvoeren.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 20:33

Ah, dat verklaart wel wat ja :j Ik heb inderdaad wel vaker andere verhalen gehoord over de BTW-zaken etc in adviesgesprekken. Maar mijn schoonmoeder is gelukkig enorm ingelezen in dat soort dingen en ze doet ook mijn boekhouding (gelukkig). Ik kan me niet voorstellen dat ze het risico zou lopen dat ik een boete moet betalen ofzo. Zeker aangezien zij een zelfde soort situatie heeft.

Over de auto verzekering: ik kan nog steeds niets vinden :=
Alleen mij staat bij dat er geen enkele verzekering verplicht was. En dat zou raar zijn, aangezien je dus absoluut niet onverzekerd mag rondrijden. Toch? :') Nu twijfel ik daar ook alweer over _O-

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 20:41

Niobe: Iedereen is verplicht verzekerd. Dit is de WA verzekering. Een extra verzekering voor bedrijfs-gerelateerde ongevallen is aan te raden, omdat je anders inderdaad een probleem hebt als er een ongeluk gebeurd in jouw werkomgeving waar jij (direct) bij betrokken bent. Het is dus niet verplicht en soms ook niet haalbaar voor kleine, startende ondernemers omdat de tarieven soms torenhoog zijn.

Zelfde verhaal bij mij trouwens, ook ik wordt door gezinsleden enorm geholpen bij de boekhouding en de financiële aspecten van mijn bedrijfje.
Nog even opgezocht en in mijn geval geld het onderstaande:

"Is uw voorbelasting hoger dan de btw die u moet betalen? U kunt dan het verschil niet terugkrijgen." Voorbelasting is de BTW-aftrek van investeringen, bijvoorbeeld een nieuwe lens. Ik hoef geen BTW te betalen, dus in geval van een investering is mijn voorbelasting altijd hoger dan de BTW die ik moet betalen. Volgens deze interpretatie zou ik, omdat ik binnen de kleineondernemersregeling val, geen BTW terug mogen vragen. Maar de details hiervan zou ik morgen even moeten navragen, want ik durf het niet met zekerheid te zeggen.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 20:49

Leonyr: sorry, dat bedoelde ik inderdaad! Dat extra verzekeringen voor bedrijfs-gerelateerde ongevallen niet verplicht zijn.
Maar stel dat je dat risico neemt, en je niet extra laat verzekeren: dan zou, volgens Marit, ook niet verzekerd zijn als je met je auto onderweg bent naar je fotoshoot.
Als dat zo zou zijn, dan zou het raar zijn dat extra verzekeringen voor bedrijf niet verplicht zijn, want je mag niet onverzekerd rondrijden.

heb jij ook een eenmanszaak? of werkt dat bij jou anders omdat je zegt dat je geen BTW af hoeft te dragen?
Ik moet dat wel, maar bij grotere investeringen kan ik alleen de BTW alleen terugvragen verdeeld over meerdere kwartalen.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 21:30

Wat die verzekering betreft, ik ben voor een gesprek gegaan rond.. April 2014 denk ik? Ik vroeg nog aan die man of het echt zo was, en ja hoor. Ook als je onderweg bent, want dan ben je al 'aan het werk'. Dat was de reden dat ik ervoor gekozen heb het niet te doen. Kijk, iemand die over je tas struikelt en het ziekenhuis in moet, come on :+ Maar een auto ongeluk is niet te betalen zonder verzekering.

Maar het kan ook dat die vent mij gewoon weg wilde hebben en schromelijk overdreef :+

Patricia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 11:59

DJoysDesignz schreef:

Volgens mij betaal je 40 euro per jaar om bij het kvk ingeschreven te staan? Of is dat gewijzigd :O

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 12:12

Patricia78 schreef:
DJoysDesignz schreef:

Volgens mij betaal je 40 euro per jaar om bij het kvk ingeschreven te staan? Of is dat gewijzigd :O

Je betaald tegenwoordig eenmalig 50E inschrijfkosten en daarna niets meer.
http://www.kvk.nl/over-de-kvk/de-nieuwe ... vergoeding

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 12:47

Ik heb vorig jaar een gratis adviesgesprek aangevraagd bij KVK (Aanrader!). En bij mij kwam er uit dat ik dus echt uurloon moest gaan vragen ofwel mijn tarieven wel degelijk op moest krikken om te zorgen dat ik voor KVK en belastingtechnisch gezien noodzakelijk zou zijn.
En mijn idee was dat ik dan door prijsstijging klanten zou verliezen doordat de laagdrempeligheid wegvalt.
Tevens heb ik een baan, en hoeft dit voor mij geen 2e baan(of vervangende baan) te zijn.
Waardoor ik KVK nog achterwege heb gelaten.

En ik heb mn administratie prima in orde, dus als de belasting wil komen controleren zijn ze welkom!
Ik verdien er namelijk eigenlijk relatief niets aan. Dus ja waarvoor dan heel moeilijk doen om KVK te nemen en al die sores. Voor mij een keuze om het niet te doen. Maar goed ieder daar zijn ding in.
En twijfel je, vraag gewoon zo'n gratis adviesgesprek aan. Zij kunnen je het beste helpen.

Als je maar zorgt dat je je administratie gewoon netjes bijhoudt, dan heb je iets om op terug te vallen/aan te tonen mocht de belasting bij je aanbellen en naar de werkzaamheden en (extra)inkomen vragen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 14:12

@Revanches
Dan neem ik aan dat jij sowieso een (verplichte) BTW-nummer hebt?
Zonder BTW-nummer mag je niet factureren.