[FOTO] Primeur

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nightingale

[FOTO] Primeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-14 12:17

...en wel een driedubbele primeur! :D Dit is namelijk mijn eerste fototopic op bokt, met daarin (een selectie van) de eerste foto's die ik met mijn eerste spiegelreflex heb gemaakt. Eerst maar even wat achtergronden dus.

Ik kreeg mijn eerste compactcamera toen ik in groep 7 zat - dat moet dus voor mijn tiende verjaardag zijn geweest. Ik fotografeerde toen wel vaker met het toestel van mijn vader, dus een eigen camera was een kleine droom die uitkwam. Hele middagen heb ik in het huis en in de tuin besteed om zoveel mogelijk bloemetjes, plantjes en, niet te vergeten, mijn eigen knuffels op de foto te zetten.

Ik ben nu bijna 17, wat betekent dat ik bijna 7 jaar lol heb gehad van mijn Casio. Maar ik kreeg steeds vaker last van ontevredenheid en teleurstelling als ik ermee op pad ging. Op het kleine schermpje leken de foto's nog aardig wat, maar thuis op de computer waren ze vrijwel altijd onscherp, flets of ruizig. Tijd voor een volgende stap, besloot ik dus. En na een heleboel uitzoekwerk heb ik uiteindelijk gekozen voor de Nikon D3200 met 18-55mm VR II kitlens, een vrij standaard combinatie dus, maar voor mijn budget al uitgebreid genoeg :o

En wat een wereld van verschil! Wat betreft de verschillende instellingen dacht ik het wel ongeveer te weten: diafragma voor de scherptediepte, sluitertijd voor scherpte en iso voor de belichting. Dat al die dingen zoveel met elkaar samenhangen had ik niet voorzien, wat meteen de eerste zwarte foto's tot gevolg had (wat wil je ook als je binnen portretfoto's probeert te maken met een potdicht diafragma :D ). Ik had en heb dus nog een hoop te leren en te ontdekken. Gelukkig stond er een weekje Schiermonnikoog op het programma, waardoor mijn camera dagenlang ongestoord heb kunnen uitproberen op de prachtige omgeving.

Ik heb natuurlijk een hele sh*tload aan foto's gemaakt, maar ik zal jullie de meeste besparen :P Ik heb er vijf uitgekozen die ik zou willen laten zien. Tips en commentaar zijn héél welkom, hier is een beginner aan het woord!

Ik schiet nog gewoon in jpg, RAW moet nog even wachten tot ik zover ben. Ik bewerk wat na maar ik ben er geen ster in. Over de instellingen per foto kan ik helaas niks zeggen, want ik ben er nog niet helemaal uit hoe je die terugvindt :')

Heel erg bedankt voor het kijken, en, als je het hele verhaal hebt gelezen, voor het lezen! :D Hier komen de foto's.

1. Uitproberen met scherptediepte

Afbeelding

2. Bloemetjes - Voor mijn gevoel ligt de focus hier niet helemaal lekker

Afbeelding

3. Poging tot creatieve compositie

Afbeelding

4. Nog een random plantje :+

Afbeelding

5. En tot slot een -geloof het of niet- strandfoto

Afbeelding

:wave:

Nightingale

Re: [FOTO] Primeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 12:25

Oké, het zijn misschien vrij slechte foto's gezien het aantal reacties :') Maar even serieus: ook dat zou ik graag willen horen, en vooral waarom! Als je het niks vindt, zeg het alsjeblieft, ik ben niet snel beledigd!

LicentioFide

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 17:19

Ik vind ze niet zo mooi, dat komt door de scherpte, ik denk dat ze nog veel scherper kunnen! Voor de rest wel leuk!

Nightingale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 09:49

Dankjewel voor je reactie, en ja, dat klopt helemaal. Op de camera zelf leken ze nog wel oké, maar eenmaal op de computer bleek ik toch niet goed te hebben scherpgesteld.
Wat ik er wel bij wil zeggen, hoe cliché ook, is dat de kwaliteit wat omlaag is gegaan door het uploaden... Maar ja, dat is geen volledig excuus.
Dankjewel!

romy_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 15:49

De ideeën zijn wel leuk. Maar het is toch de scherpte