Gister op een concours gefotografeert, maar de hele tijd het idee dat er een soort van waas over mijn foto's lag. Toen ik afgelopen week naar het strand ging had ik daar met mijn kitlens ook last van een waas. Dit kwam denk ik omdat ik van een goede kamer met airco naar buiten ging in het warme Turkije. Daarna geen last van gehad.
Echter met mijn zoomlens heb ik de laatste tijd vaker het idee dat foto's niet helemaal scherp zijn.. Ook vind ik dat de body al erg veel ruis geeft bij ISO 320, maar dit komt misschien omdat ik het niet gewend ben

Goed, gister was er 1 hindernis waarbij foto's maar gewoon niet scherp werden. Instellen doe ik al een lange tijd zelf en andere foto's van een andere hindernis zijn wel gewoon scherp (met dezelfde instellingen etc).
Voorbeeld 1;

Deze lijkt wel scherp, maar vind ik ook niet haarscherp. Dat heb ik tegenwoordig telkens, dat ik ze allemaal net niet haarscherp vind. Wel redelijk scherp, maar toch.. Ik 'mis' iets..

Ik word er gewoon echt gek van, zo vind ik fotograferen ook helemaal niet leuk meer
Beide zijn Iso 320, f5.6 en 1/1000.Zo zijn losgooi foto's al helemaal een groot probleem (wat voorheen niet zo was) en actie foto's verschillen nog al (soms wel soms niet scherp). Ik ben radeloos
Kunnen jullie me helpen? Ik wil morgen weer fotograferen bij het ringsteken, maar als het weer zo gaat als gister..In principe had ik onder deze omstandigheden (felle zon achter/schuin achter me) het ook met ISO 100 of 200 kunnen doen en met mijn sluitertijd rond de 500/640. Dit deed ik vroeger ook en ging gewoon prima, nu tegenwoordig lijkt dat ook meer een probleem te worden.
Hopen dat de bokkers hier een antwoord op hebben!
En alvast bedankt!Ps. Mijn oude camera was een Canon 10D. Een oudje, maar hij deed het echt nog prima. Hoge ISO waardes zaten er niet in, vandaar dat ik wel geleerd hebt om het met lagere sluitertijden af te kunnen. Ik zette ze gerust tot rond de 250(uit mijn hoofd) en schiet dan nog gewoon (scherp) uit de hand
edit: Ik heb trouwens nu veel meer scherp stel opties, gewoon een punt kiezen, meerdere punten kiezen of allemaal. Heb ze allemaal al een keer geprobeerd, wat ik eerst had was gewoon het scherp stel punt in het midden (of een ander puntje, maar gebruikte altijd het midden) die gebruik ik nu ook vaak, maar toch zit ik er erg vaak 'naast' lijkt wel.. Dus misschien ligt het daar ook aan. Echter op deze hindernis heb ik echt wel goed scherp gesteld, maar hij leek het gewoon te vertikken die camera van mij
Ook vind ik de kleuren erg dof ogen..Ik las ook iets over front en back focus. Geen idee of dit hier mee te maken kan hebben..