Wie kent het gevoel niet; je bent ontzettend tevreden over foto's die je zojuist gemaakt hebt, maar zodra je inzoomt op de computer, blijken ze ineens helemaal niet scherp.
Het is een bekend fenomeen onder de fotografen en ik heb mij in het begin vaak afgevraagd hoe dat nu bij andere fotografen zat. Soms kreeg ik weleens iets mee van een 100% crop, die haarscherp was.
Zo begon bij mij een fascinatie naar de naakte kwaliteit van foto's. Iedereen kan de foto verkleinen en verscherpen, maar hoe scherp zijn ze nu echt?
En dat is ook precies de reden van dit topic; een informatief topic waarin fotografen 100% crops kunnen plaatsen en die van anderen kunnen bekijken. Wat beïnvloedt de ruwe kwaliteit van de foto's, welke sets presteren goed en welke minder goed?
Dit topic is een combinatie van alle informatieve topic op FK, maar dan gecombineerd met beeldmateriaal. De bedoeling is dan ook dat je niet enkel een 100% crop laat zien, maar ook een kleine onderbouwing in je post zet, zodat het voor alle lezers even informatief is.
Laat ik dan maar beginnen.

De onderstaande foto is een poosje terug gemaakt met een Nikon D700 en een Nikon 200-400 F4 lens.
De foto is gemaakt met de volgende exif:
Sluitertijd: 1/1000 // ISO: 400 // Geschoten op 400mm // Scherpstelling: AI Servo

Volledige foto (Webformaat)
Ondanks de afstand, waardoor ik gebruik moest maken van alle mm, heeft de camera + lens toch correct scherpgesteld. Er is ruis te zien op de achtervlakken, maar dit kan samenhangen met het feit dat de D700 al een oudere body is.
En dan mijn vorige camera (± begin 2013), een Sony A65. Hier met de Minolta 75-300.
Sluitertijd: 1/1000 // ISO: 800 // Geschoten op 250mm // Scherpstelling: One shot.

Volledige foto (Webformaat)
Op deze foto zie je duidelijk chromatische abberatie rondom de vlekken op de kop. En hoewel het scherpstelpunt op haar kop lag, mis je duidelijk scherpte. De camera was een gloednieuw model, maar de lens was al zeer oud (13 jaar). Ondanks het feit dat Minolta's goed bekend staan om hun kwaliteit, was deze lens in verhouding minder van kwaliteit dan zijn broertjes. Dit zie je duidelijk terug in de foto.
Ik ben benieuwd naar jullie resultaten.

Dit topic is geopend met toestemming van EvelijnS en Muurp
Ik vind het belangrijk dat mijn foto's ook echt scherp zijn en uiteraard dat het scherpte punt op het juiste gebied ligt (Lees: meestal de ogen). Hier toon ik mijn foto's wel met een nabewerking, echter wat niet scherp was gaat ook niet scherp worden dus ook het ruwe origineel is gewoon scherp.