Builoftfotografie: do's en dont's

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MariaMaaike

Builoftfotografie: do's en dont's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 12:40

Hallo mede-fotografen!

Ik ben gevraagd voor een bruiloft, om mee te gaan als fotograaf.
Dit is iets nieuws voor mij, ik heb het namelijk nog nooit gedaan.
Dit heb ik het aanstaande bruidspaar ook verteld, maar ze hebben er genoeg vertrouwen in, dus dan durf ik het aan :Y)

Nu ben ik heel benieuwd: wat zijn de do's en dont's als je mee meegaat als fotograaf?
En wanneer moet je welke lens gebruiken?
De bedoeling is dat ik de hele dag meega.

Mijn apparatuur:
Body: Nikon D3100
Objectieven;
- Nikkor 18-55mm f3.5-5.6
- Nikkor 50mm f1.8
- Tamron 70-300mm f4-5.6

Alle tips zijn welkom!!

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 12:45

Dat is wel echt een uitdaging! Weet je zeker dat je dit aan wil gaan? :) Het is echt een hele verantwoordelijkheid, die ik tot nu toe nooit zelf heb durven nemen. Mochten de foto's niet helemaal lukken kan het nooit meer over.. Zeker als je nog niet zo heel ervaren bent.

Als je de hele dag mee gaat zul je waarschijnlijk ook veel binnen fotograferen. Dan heb je lichtsterke lenzen nodig. Je 70-300mm kun je dan beter laten liggen. Echter is dat wel weer lastig als je de ceremonie en het ja-woord wilt fotograferen, want met de 50 of 55mm moet je erg dichtbij staan, wat misschien storend is voor het bruidspaar of de andere gasten.

Buiten kun je in principe elke lens wel gebruiken.

Hou er ook rekening mee dat je eigenlijk een reserve body (camera) mee moet hebben, reserve accu en een reserve geheugenkaartje.

Rennie89

Re: Builoftfotografie: do's en dont's

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 14:29

Ik zou idd met 2 body's werken en een lens regelen die lichtsterk is. Bijv de 24-70 mm. Kom je een stuk verder mee en maakt ook mooie platen. Lenzen kun je altijd huren, dus misschien nu een optie?

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 14:36

Ik ben voor mijn eerste bruiloft (als fotograaf) 2x meegegaan met een fotograaf tijdens bruiloften. Daar heb ik veel van geleerd, dus dat zou ik je echt aanraden.
Verder huur ik bij Fotokonijnenberg een extra camera, zodat ik een reserve heb en makkelijk 2 lenzen kan gebruiken (zonder te hoeven wisselen).
Voor de tijd goed doorspreken wat het bruidspaar mooi (en belangrijk) vindt aan foto's, voorbeeldfoto's mee (laten) nemen en dergelijke zou ik ook aanraden. En voor de tijd een korte shoot (evt. op dezelfde locatie). Let erop dat de locaties liever niet te donker zijn, en regel anders een flitser of iets dergelijks.
Zorg dat je genoeg tijd hebt voor de shoot (bekijk voor de tijd eventueel de omgeving even), en zorg dat je goed weet wie er bij de familiefoto's allemaal op de foto moeten en in welke volgorde.
Verder, tja, net als bij een gewone shoot, welke lens je waarvoor gebruikt enzo. Zorg dat je er op de belangrijke momenten bent en probeer voor jezelf ook even rust te hebben tussendoor.

Het is heel pittig, maar ik vind het het leukste om te fotograferen denk ik. Het is echt geweldig!

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 14:43

wat een verantwoordelijkheid om zo'n reportage te doen....

hebben jullie een alternatief voor als jij bv ziek bent die dag... arm been breekt.....

hoe goed ben je met fotografie.......

wat betreft je apparatuur zul je moeten investeren.....

denk aan een losse flitser een goede lichtsterke zoomlens extra geheugen kaartjes extra accu en reserve camera want je met er niet aan denken dat je camera het begeeft op het ja moment....

verder ga van te voren al alle lokaties af die jullie die dag ook bezoeken en maak een planning hoelang je waar foto's kan maken en onder welke hoek waar komt t licht vandaan mag je er flitsen of moet je t zonder doen....

etc etc

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 14:58

Geen jurk aantrekken. Heb een keer een bruiloft gefotografeerd in n leuk jurkje maar was ff vergeten dat ik me altijd in allerlei bochten wring om die ene leuke shot te krijgen. Dus een aantal gasten had in de kapel uitzicht op mn ondergoed doordat ik op mn hurken voorin zat :') }:0 :+

Ik ben ook absolute amateur, totaal geen verstand van mn fototoestel maar wel van leuke plaatjes. Ik ben n paar keer naast de officiele fotograaf gevraagd daardoor, heb het drie keer gedaan. Mijn ervaring is doordat je er ook als gast bij bent (dat was ik dan) er heel ongedwongen tussen kunt lopen en zo de leukste plaatjes kunt schieten. Alle keren waren de mensen erg enthousiast, niet doordat ik technisch zulke goede foto's had, wel omdat ik de juiste momenten blijkbaar had geschoten.

Als ik naar mijn eigen bruiloft kijk vind ik de (ongedwongen) foto's van mijn vriendin vele malen leuker dan die van de fotografe, die niet doorhad wanneer ik mijn stomme gezicht trok -O- :')

Maar het mooiste is natuurlijk als je beide kunt combineren *-:)

MariaMaaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 17:27

Wauw, bedankt iedereen voor de goede tips! :j

Het is inderdaad een hele verantwoordelijkheid.
Geloof me, ik heb de mensen echt op het hart gedrukt dat ik hier nog geen ervaring mee heb
en dat ik dus ook niet kan beloven dat het goed zal gaan.

Verder is het misschien ook goed om te weten dat dit niet hun 'echte' bruiloft is.
De bruid komt namelijk uit het buitenland. Daar zijn ze ook 'echt' getrouwd (waar ook foto's zijn gemaakt)
En nu gaan ze hier 'opnieuw' trouwen voor de familie hier. Het duurt nog een paar weken,
dus ik het heb programma nog niet, daardoor ik weet nog niet welke ceremonies ze erin houden en welke niet.
Dit zegt natuurlijk niet dat ik minder bij best ga doen.
Ook al is dit niet hun 'echte' bruiloft, ik ga zeker mijn best doen om het zo mooi mogelijk vast te leggen.

Meelopen met een andere fotograaf was ik inderdaad al van plan, en een lichtsterke lens (en nog een body) erbij huren is een goed idee!

Extra batterij, geheugenkaartje, etc. gaan natuurlijk mee :D

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 20:37

Wat leuk dat je een bruiloft gaat fotograferen! De 'waarschuwingen' van eerdere bokkers zijn terecht, maar zo te horen zijn de wederzijdse verwachtingen duidelijk. En iedereen moet ergens beginnen!

Een paar tips van mijn kant:
- Inderdaad zorgen voor reservespullen en een lichtsterke lens erbij huren. Een 24-70 is zeker een goede keuze!
- Vraag of een assistent (bv. ceremoniemeester, zus, vriendin) mee kan gaan met de fotoshoot. Een extra paar ogen en handen is altijd prettig! Goed leggen van de jurk, reflectiescherm vasthouden, etc.
- Ik neem ook altijd een stuk plastic mee (Praxis of Gamma, 20m2). Weegt niks, kost niks en is makkelijk om onder de kleding te leggen als het ergens vies/nat is.
- Als je het moeilijk vindt om aansturing te geven tijdens de shoot, en als het stel zelf niet zo gemakkelijk poseert, kan het handig zijn om wat voorbeeldfoto's mee te nemen. Overleg goed met het bruidspaar wat hen aanspreekt qua stijl. Vooraf inspiratie opdoen op Pinterest is ook gewoon leuk!
- Zorg dat je een dagplanning bij je hebt. Als er ook foto's met familie gemaakt moeten worden, is het handig om daar vooraf een lijstje van te hebben
- Ontspan! Probeer praatjes te maken met gasten, voel de sfeer van de dag, kijk goed om je heen voor leuke momenten (spelende kinderen, geëmotioneerde ouders, vrienden die lachen om een anekdote, etc...)
- Wat daar bij aansluit: gebruik je telelens niet te veel. Dat creëert in mijn ogen snel een 'paparazzi-effect'. Ik gebruik zelf bijna alleen een 35mm en een 50mm, zo pak je ook wat meer omgeving mee.

Echte don'ts zijn lastig om te geven, maar ik zou proberen niet te veel te regisseren. Gewoon de dag vastleggen zoals hij is. Bij de fotoshoot van alleen het bruidspaar ontkom je er niet aan om een beetje aan te sturen, maar verder zou ik het aantal geposeerde foto's beperkt houden.

Ik vergeet vast een hoop, maar deze dingen schoten me nu even te binnen. Alvast heel veel succes! En zoals eerder gezegd; het is intensief, maar ook hartstikke leuk! Geniet ervan!

MariaMaaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-14 21:57

Bedankt voor alle goede tips Jettie, super! :D

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 13:37

De belangrijkste tips zijn al gegeven, sowieso is het qua eigen kleding aan te raden dat je iets netjes maar wel comfortabel aantrekt. Ik wring mijzelf ook in allerlei bochten op dergelijke fotoreportages en dan moet je dat wel gemakkelijk kunnen doen.

Verder, pas op voor water. :+
http://www.youtube.com/watch?v=bCgBDykBItA