Vergunning of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

puck12345

Vergunning of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 14:17

Heei bokkers!
Ik vind het heel leuk om te fotograferen. *-:) Maar ik wil ook graag foto's maken op wedstrijden, moet je hiervoor een vergunning ofzo iets hebben of mag je gewoon gaan fotograferen op wedstrijden?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 14:25

Vaak is het voldoende om even te overleggen met de organisatie van de wedstrijd en in 9 van de 10 gevallen zullen ze je niet weigeren en vinden ze het prima als je langs de kant staat te fotograferen zonder de deelnemers te hinderen. Dat is in ieder geval mijn ervaring tot nu toe. Wedstrijden zijn heel fijn om oefenen. :)

Een mailtje of berichtje via FB voldoet vaak al.

Ga je naar hele grote wedstrijden op (inter)nationaal niveau dan ligt het vaak iets complexer... :=

123diezel

Re: Vergunning of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 16:03

maar mag je ze dan ook op je eigen website plaatsen of mag dat niet?

puck12345

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 17:00

123diezel schreef:
maar mag je ze dan ook op je eigen website plaatsen of mag dat niet?

Goede vraag! :?

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 17:02

Alleen bij dieren wel en als er mensen opstaan niet toch? Zoiets meen ik mij te herinneren bij toestemmingen

puck12345

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 17:03

Lowara schreef:
Alleen bij dieren wel en als er mensen opstaan niet toch? Zoiets meen ik mij te herinneren bij toestemmingen

Ook als je het gezicht niet ziet?

puck12345

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 09:39

danitiapuck schreef:
Lowara schreef:

Ook als je het gezicht niet ziet?

???

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 09:40

Als je hun toestemming vraagt wel :)

puck12345

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 09:45

Okee, bedankt!

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 10:30

Gelukkig ligt het allemaal niet zo zwart-wit, anders ben je eerst een maand bezig om aan iedereen toestemming te vragen. Dan zou natuurlijk geen enkele fotograaf meer op wedstrijden verschijnen.

Je bent in principe vrij om dergelijke foto's, ook met herkenbaar gelaat, op het internet te zetten mits je dit met enig respect voor de geportretteerde doet.

Wikipedia schrijft:

Citaat:
Veruit de meeste zaken gaan over portretten die niet in opdracht zijn gemaakt. In zo'n geval kan de afgebeelde persoon zich alleen verzetten tegen publicatie (openbaarmaking), voor zover die persoon een redelijk belang heeft om zich daartegen te verzetten. Er is geen grond om het maken van de foto zelf te verbieden. In de woorden van de Auteurswet:

Is een portret vervaardigd zonder daartoe strekkende opdracht, den maker door of vanwege den geportretteerde, of te diens behoeve, gegeven, dan is openbaarmaking daarvan door dengene, wien het auteursrecht daarop toekomt, niet geoorloofd, voor zover een redelijk belang van den geportretteerde of, na zijn overlijden, van een zijner nabestaanden zich tegen de openbaarmaking verzet.
De aanwezigheid van een "redelijk belang" hoeft niet direct te leiden tot een verbod om de foto te publiceren. De rechter dient ook rekening te houden met het belang om een foto wel te publiceren, in het bijzonder de persvrijheid en vrijheid van meningsuiting.[6]

Het begrip "redelijk belang" kan worden onderverdeeld in twee categorieën: persoonlijke belangen en commerciële belangen. Hierbij komt nog een derde

Onder persoonlijke belangen wordt onder meer verstaan:
privacy-overwegingen. Een dader of slachtoffer van een misdrijf die niet in een krant of encyclopedie wil worden afgebeeld kan zich hierop beroepen. Een politicus, bekend zakenman, topsporter of ander algemeen bekend persoon, kan zich hier niet zo gemakkelijk op beroepen.
De afgebeelde persoon wordt in de afbeelding voor schut gezet of belachelijk gemaakt. Bepalend is daarbij niet de bedoeling van de maker, maar of het zo opgevat kan worden; of iemand zich door de foto in zijn eer aangetast kan voelen.
De wijze van afbeelden is onredelijk schadelijk voor het imago van de persoon.
Een bijzondere categorie wordt gevormd door gevallen waarin een portret wordt gebruikt voor commerciële (reclame-)uitingen waar de geportretteerde geen toestemming voor heeft gegeven [7]. De omvang van de oplage van de publicatie is daarbij niet van belang. De actrice Kitty Courbois maakte ooit met succes bezwaar tegen gebruik in een in kleine oplage verspreid extreem-rechts pamflet van een eerder in een dagblad verschenen foto van haar in haar klassieke rol van Kniertje in het toneelstuk 'Op hoop van zegen'.
Een commercieel belang houdt in dat een bekende sporter of popster normaliter geld verdient met zijn of haar portretten, bijvoorbeeld door middel van merchandising. In zo'n geval kan de geportretteerde bezwaar maken tegen het gebruik van zijn portret. De geportretteerde moet dan wel "verzilverbare populariteit" genieten.[8] Dit wordt niet snel aangenomen.

Uit bovenstaande tekst kun je dus redelijkerwijs de conclusie trekken dat je gewoon op dat wedstrijdterrein mag staan, foto's mag maken en deze online zetten.
Wat wel vaak gewaardeerd wordt, is om van te voren de organisatoren te informeren over je komst. Dit is niet alleen voor hen prettig, maar ook voor jou. Zo weten meer mensen dat je komt en als je dan ook achterlaat waar je je foto's post, krijg je vaak positieve reacties van de ruiters. Wel wordt je geacht om geen verkeerde beelden online te zetten. Monden open, oren naar achteren of verkeerd getimede bewegingen zijn voor de ruiter niet prettig als deze op het internet komen.

EDIT: Overigens denk ik hierbij wel aan de kleinschalige wedstrijden of nationale wedstrijden. Internationale wedstrijden liggen inderdaad complexer; vaak is dan een accreditatie vereist.