[FOTO] Eerste foto met een spiegelreflex!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Joysieee

[FOTO] Eerste foto met een spiegelreflex!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 20:06

Haii!
Ik heb sinds vandaag mijn eerste spiegelreflexcamera, dus heb ik hem even uitgetest.
Ik weet niet meer in welke stand maar ik heb nog niks met het ISO etc gedaan, omdat ik hem gewoon even uit wilde proberen :D
De foto is ook niet bewerkt, en ik heb hem gemaakt met de canon EOS 1000d met de kitlens (18-55mm).
Ik zou heel graag tips hebben over wat ik kan verbeteren, maar hou het wel aardig aangezien het mijn eerste slr foto is en dat is echt heel anders dan een klein cameraatje :')
Binnenkort ga ik als het goed is ook naar een fotocursus :)
Ik vraag me ook af wat de beste stand is om bewegende paarden op de foto te zetten, is dat de sportstand?
Maar goed, hier de foto:
Afbeelding
(kwaliteit is wel wat verslechterd door het uploaden :o )
Groetjes Joys
Laatst bijgewerkt door EvelijnS op 21-05-14 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [TAG] toegevoegd.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Eerste foto met een spiegelreflex!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 20:10

Je hebt de foto vanuit een rare hoek gemaakt. :+
En de houding van de kat is niet zo interessant om naar te kijken. Had graag gewild dat de kat recht in de camera keek.

Paarden in actie kan je idd op de sportstand fotograferen. Ik zou dan eerst aan je timing gaan werken. Dat je dus steeds het juiste moment te pakken hebt. Daarna zou je de M stand kunnen proberen.

Maar bekijk gewoon veel topics op FK, lees de reacties en leer daarvan en ga dan lekker oefenen met je camera. :)

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 20:15

Eerlijk gezegd vind ik dit geen boeiende foto. Dat komt voornamelijk door de compositie en de hoek waaruit deze foto is genomen. Dat heeft dan ook niets met het type camera te maken..

Voor bewegende onderwerpen zou ik de sportstand gebruiken. Sport = beweging. Maar voor een stil zittende kat die zichzelf wast zou in de juiste licht omstandigheden de portret stand ook moeten voldoen.

Wat betreft mijn opmerking over de compositie. De foto is een soort half van onder genomen, wat vaak geen charmant punt is. De kat kijkt naar beneden, dus de ruimte rechts is overbodig (het werkt vaak wel als de kat bv naar rechts kijkt om de kat dan wat blikveld te geven dus meer ruimte over te houden rechts). Het huis staat scheef. Ook is er teveel ruimte bovenin.

Ik zou wel flink gaan oefenen en dan overgaan op de M aangezien je dan de meeste kwaliteit kunt gaan halen uit je camera! Succes! :)

Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-14 16:23

Dankjewel voor de tips!
Vandaag heb ik ook nog wat foto's gemaakt, en deze is de beste die er uit is gekomen:
Afbeelding
Ik vind het zelf jammer dat Happy (het paard die er op staat :P) er niet helemaal op staat, de schaduw van de kas ziet er een beetje raar uit, en de hoeven zijn niet helemaal scherp -O-

lifeofmarit

Re: [FOTO] Eerste foto met een spiegelreflex!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 16:36

Ik vind deze hoek juist erg gaaf! Leuke compositie!
Vooral lekker dooroefenen

Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-14 17:10

Dankjewel! :D
Ik ga zeker veel dooroefenen, en veel lezen op internet én naar een fotocursus :)

Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-14 17:52

Ik vraag me af of deze beter is:
Afbeelding
Behalve dat de manen overbelicht zijn en hij niet 100% scherp is (ik had het scherpstelpunt nog op centrum staan, dus stelde hij scherp op haar neusje) :)
Bij deze foto stond hij trouwens in de M-stand, ISO 200 en sluitertijd 1/250 geloof ik.

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 20:57

Ik de M stand kun je het diafragma aanpassen, dan word de DOF groter (dept of field = scherpte diepte). Daarmee kun je dan de hele pony scherp krijgen en de achtergrond nog steeds onscherp. Heeft dus niet enkel met je scherpstelpunt te maken ;).

Deze is wel al een stuk beter +:)+

Probeer in dit soort foto's altijd de ogen scherp te krijgen.

Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-14 08:51

Waar lun je het diafragma aanpassen als ik vragen mag? Het enige wat mij lukte was de sluitertijd, de witbalans en het ISO veranderen :p

Edit: heb m al gevonden :D

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 09:02

Even een aantal dingen waar je echt op moet letten. Dat is de achtergrond, ik vind die bij alle 3 de foto's ontzettend storend.

De compositie, vind ik persoonlijk bij alle 3 de foto's ook niet heel erg mooi.

Overbelichting, Bij de kat zie je links in de hoek bij de witte haren een 'vlek' van overbelichting, bij het paard heb je dat het hoofd ook weer. en bij de shetlander zijn de manen totaal overbelicht.

Probeer je daarnaast ook te focussen op de scherpte van de foto.

Als ik jou was ging ik mij eerst met iets makkelijks bezig houden iets wat stil zit bijvoorbeeld. Misschien kan je wel iets van een leuke bloem fotograferen? :)

Bovenstaande moet je gewoon zien als wat tips om je zelf lekker te verbeteren, gaat helemaal goed komen met jou. :D

Annelove16x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 13:08

Veel blijven oefenen, Happy ziet er goed uit :D

Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-14 15:59

Petrichor schreef:
Even een aantal dingen waar je echt op moet letten. Dat is de achtergrond, ik vind die bij alle 3 de foto's ontzettend storend.

De compositie, vind ik persoonlijk bij alle 3 de foto's ook niet heel erg mooi.

Overbelichting, Bij de kat zie je links in de hoek bij de witte haren een 'vlek' van overbelichting, bij het paard heb je dat het hoofd ook weer. en bij de shetlander zijn de manen totaal overbelicht

Haha ik heb dan ook nog wat vraagjes:
Wat doe ik aan een betere achtergrond? Die van de paarden zijn dus gewoon in de bak gemaakt, dat is de beste achtergrond die voor mij mogelijk is, met het paard op foto 1 kan ik nog niet zelfstandig naar buiten en met de shetlander kan ik niet op het gras omdat ik dan geen mooie foto's krijg, maar een etende pony :')

En wat bedoel je precies met compositie? Want dat komt ook in de rest voor maar ik snap niet wat het is, ik weet alleen dat compositie is op welke manier je iets in elkaar zet, maar hoe kan ik dat bij een foto beslissen? Uit een andere hoek?

En als laatste de overbelichting, ik heb nu uitgevonden hoe dat werkt :)
Alleen op de galopfoto is dat op haar hoofd haar aftekening met de schaduw van de kas, hoe kan ik die schaduwen tegengaan? Is daar een instelling voor?

Een bloem heb ik ook geprobeert laatst, ik kan hem nu niet plaatsen maar die is wel goed gelukt, niet te licht, niet te donker en scherp :D

En ik weet nu hoe ik het diafragma moet aanpassen en heb dat vandaag uitgeprobeerd, dus de scherpte gaat ook al beter :D

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 16:04

Joysieee schreef:
[ Afbeelding ]
Behalve dat de manen overbelicht zijn en hij niet 100% scherp is (ik had het scherpstelpunt nog op centrum staan, dus stelde hij scherp op haar neusje) :)
Bij deze foto stond hij trouwens in de M-stand, ISO 200 en sluitertijd 1/250 geloof ik.

ik vind deze foto niet echt scherp

Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-14 16:05

Veertje11 schreef:
Joysieee schreef:
[ Afbeelding ]

ik vind deze foto niet echt scherp

Dat zeg ik zelf ook al^^
Hij heeft alleen scherpgesteld op haar neusje, maar ik weet nu hoe ik dat moet veranderen :D

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 16:07

is goed.
het was ook niet om je af tekraken ofzo

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 16:25

Je zou de achtergrond bijvoorbeeld kunnen vervagen, dat kan je instellen op de camera en kan ook via nabewerking. Mijn aandacht word nu meer naar de kas getrokken dan naar het paard. ;)

Compositie wil zeggen dat je de foto maakt van uit een andere hoek, of dat je eens gehurkt een foto neemt bijvoorbeeld.

Overbelichting zoals bij het paard kan je voorkomen door op een andere moment je foto te schieten hij loopt nu net met zijn hoofd in de zon. Nu is het bij dit paard maar een klein voorbeeldje van mij om jou duidelijk te maken wat overbelichting precies is.

Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-14 17:14

Bedankt! Ik zal zo eens wat proberen met je tips! :D

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 17:15

Succes. :)

Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-14 21:41

Dit is hem geworden van vandaag:
Afbeelding
Ik vind deze wel goed gelukt qua belichting, hij is niet overbelicht, en door het scherpte/dieptepunt te veranderen, is hij goed scherpgesteld op zijn hoofd, dat is wat ik wilde.
De achtergrond is wel redelijk vervaagd, alleen ik heb geen nabewerkprogramma, dus kan ik de achtergrond niet helemaal mooi netjes maken (ik stoor me zelf aan dat huis). Over de compositie heb ik wel heel wat aan te merken op mezelf, maar daar ging het bij deze foto niet om, ik wilde de goede belichting en scherpstelling hebben en dat vind ik zeker gelukt! :D
Alleen wel jammer dat hij nog niet gepoetst was, zijn hoofd ziet er een beetje stoffig uit en dat stoort mij :P
Ik heb ook geprobeert een bloem te fotograferen, maar die staat op de andere computer dus die kan ik nu niet plaatsen helaas :(

Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 08:58

Ik heb de laatste tijd heel erg veel geoefend, en dit is het resultaat:
Afbeelding
Hij is nog niet bijgesneden/bewerkt etc. dus vandaar dat er nog niet is gezoomd op mijn pony. En dit is er ook nog een:
Afbeelding
Hier lijkt haar nek wel een stuk kleiner dan haar hoofd door de hoek waaruit de foto is genomen :p

Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-14 09:37

En zo is het inmiddels...
Afbeelding
Afbeelding
Zonder les vind ik toch wel dat ik heel wat vooruit ben gegaan. Iemand tips? :Y)

En binnenkort krijg ik een aantal lessen in fotograferen :D

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 14:35

Zo, dat ziet er al een stuk beter uit! Tips heb ik niet, ben zelf ook nog niet zo ver :D

Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-14 19:28

Ik weet niet of het mag, maar hier is weer een stukje vooruitgang..
Afbeelding
Afbeelding