[FOTO] Kamp Vught

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

melody7

[FOTO] Kamp Vught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 16:33

Gisteren ben ik naar kamp Vught geweest, een van de drie Duitse concentratie kampen in WOII van de Duitsers in Nederland en het enige SS-concentratiekamp buiten Duitsland.
Vught diende vooral als een doorvoerkamp en gevangenis, hierdoor is er een vrij 'laag' aantal doden van het kamp zelf.

Eigenlijk had ik geen topic willen maken maar ik vond het toch zo indrukwekkend dat ik mijn foto's graag met jullie wil delen..

1, je begint in een museum met verhalen en spullen van overlevenden en overleden, hierna kom je uit op een binnenplaats waar je binnen het prikkeldraad en de wachttorens staat, van het museum heb ik geen foto's gemaakt dus het begint met het prikkeldraad en de wachttorens.
Afbeelding

2,
Afbeelding

3,
Afbeelding

4, Een van de slaapzalen
Afbeelding

5, Dit is een soort van operatie tafel waar sommige overledenen werden ontleed..
Afbeelding

6, Een van de lijkovens er stonden er een aantal daar kreeg ik echt de rillingen van :brr:
Afbeelding

7, Weer buiten, een stukje van de omheining met een van de wachttorens op de achtergrond.
Afbeelding

Tot slot nog even 2 foto's die niet zijn geworden zoals ik wil maar wel het meest indrukwekkende verhaal van kamp Vught in zich hebben; in deze cel (ofja, niet deze het is een reconstructie enkel de deur is echt die van vroeger) hebben ze als een straf op een nacht zo veel mogelijk vrouwen gestopt, dit staat bekend als het 'bunkerdrama'. Uiteindelijk hebben ze er 74 (!!) vrouwen in gekregen, deze hebben ze 14 uur op een oppervlakte van slechts 9 m2 laten zitten. De cel was amper af, de verf was nog nat en er was geen ventilatie (een vrouw heeft wel een raampje kapot geslagen maar daar kwam nog te weinig zuurstof door. Toen ze de volgende dag de cel weer open deden waren er 10 vrouwen overleden..

8, Cel 115 was het, dit is dus de originele deur.
Afbeelding

9, De cel zelf.
Afbeelding

Naast dit gereconstrueerde gedeelte zijn er nog twee monumenten, eentje is voor de kindertransporten van 5 en 6 juni 1943. Op 5 juni zijn alle kinderen van 0 tot en met 3 jaar samen met hun ouders op transport gezet en de dag erna alle 4 tot en met 16 jarige, er werd gezegd dat ze naar speciale kinderkampen gingen maar niks was minder waar, ze zijn allemaal naar Westerbork gegaan en van daaruit naar Sobibor en Auschwitz om daar rechtstreeks de gaskamers in te gaan.. Op dit monument staan echt gigantisch veel namen, allemaal met de leeftijd erachter vermeld, echt vreselijk om te zien..

Het andere monument staat op de Fusillade plaats, een schietbaan waar vanuit verschillende gevangenissen verzetsstrijders heen werden gebracht om doodgeschoten te worden..

Ik vond het echt heel erg indrukwekkend, ik heb me er altijd al wel in verdiept maar om er zo ineens te staan is toch wel heel anders.. Komende zomer ga ik naar Mauthausen die lijkt mij nog wat indrukwekkender..

Bedankt voor het kijken! Tips, commentaar etc. op de foto's zijn altijd welkom :)
Laatst bijgewerkt door melody7 op 21-04-14 16:47, in het totaal 3 keer bewerkt

flare

Re: Kamp Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 16:38

Ik vind deze foto's zo indrukwekkend lys.. Heel mooi hoe je dat hebt vastgelegd.

Shet_Jack

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 16:39

mooie foto's zeker met dat zwart wit.....

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 16:44

Ik vind je foto's ook goed gelukt Lysanne. :)
Alleen de eerste 4 foto's zijn een beetje hetzelfde, ik had er 3 weggelaten en maar eentje laten staan.
Je moet altijd je sterkste foto's laten zien, dus kijk nog eens kritisch naar en haal er een paar weg.
Het zwart/witte past natuurlijk erg goed bij de foto's en je krijgt zo een goeie indruk hoe het was in die tijd.

melody7

Re: [FOTO] Kamp Vught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 16:48

Dankjullie!

Goed idee Marlies :') Ik ben echt een ramp in kiezen dus heb er even 2 weggehaald, deze vind ik toch allebei net even anders :j
Dat zwart witte vond ik er ook echt bij passen, in kleur ziet het er maar 'gewoon' uit vind ik..

leonie1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 16:57

Heel gaaf Lysanne, ontzettend indrukwekkend. Ik vind het knap dat je de sfeer van het kamp zo goed laat terugkomen in je verhaal en in de foto's. Ik kreeg er kippenvel van.

elainelouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 17:05

Prachtige foto's, heel sprekend.
Ik ben zelf meerdere malen in kamp Vught geweest en ik herken je gevoel precies.
Heel benauwend en werd er heel droevig van. Op de lijktafels zie je ook nog echt sporen van de grote hoeveelheden bloed die door de afstromingsgeultjes liep.
Ook de ovens kreeg ik de rillingen van net als de 115cel. Verschrikkelijk!

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 17:13

Dankjullie! :)

Ohh serieus Elaine? :oo die sporen heb ik dus helemaal niet gezien! Scheelt misschien ook dat ik er niet dichter bij ben geweest dan op die foto := Dat was wel zo'n kamer waar ik heb maar benauwd kreeg van het idee wat daar is gebeurd..
Nu ik er over na denk ben ik ook expres niet 115 ingeweest, en de ovens ben ik ook met een grote boog omheen gegaan :=

elainelouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 17:19

melody7 schreef:

Ohh serieus Elaine? :oo die sporen heb ik dus helemaal niet gezien! Scheelt misschien ook dat ik er niet dichter bij ben geweest dan op die foto := Dat was wel zo'n kamer waar ik heb maar benauwd kreeg van het idee wat daar is gebeurd..
Nu ik er over na denk ben ik ook expres niet 115 ingeweest, en de ovens ben ik ook met een grote boog omheen gegaan :=

Ja serieus :(
Nouja ik wilde in eerste instantie ook nergens bij in de buurt komen, maar eens nieuwsgierig altijd nieuwsgierig en dat overwint alles :')
ook de ovens heb ik toendertijd van dichtbij geïnspecteerd.. heel intrigerend.. :j
edit: Heb je de lijk"wagens" ook gezien? Echt bizar.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 17:22

Nogmaals een sterke serie, je hebt het gevoel mooi vast weten te leggen. Mocht je straks PS of LR hebben, kun je nog mooi met de hooglichten spelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 17:23

melody7 schreef:

Er zit een rond gat in het midden van die tafel (net als zo'n parasolgat in een tuintafel) om al het bloed weg te laten stromen.
Ik heb het gezien op mijn 12e en tegen mij werd gezegd dat het 'gewoon roest' was maar ik wist wel beter...

Schitterende foto's.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 17:31

Dankjullie!

Elaine, nee die heb ik niet gezien! Kun je daar ergens een foto van vinden toevallig? Nou ben ik wel benieuwd..

Doanique, Dat gat en de soort van 'riolen' ernaartoe heb ik inderdaad gezien, maar wel van afstand dus :=
Ik denk ook wel dat je het verschil zult zien tussen bloed en roest ja.. echt walgelijk :n

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 19:59

Mooie serie. En indrukwekkend inderdaad.
Enkele maanden terug was ik in Westerbork, zo'n bezoek hakt er echt in.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 20:10

Dankje!
Staat er in Westerbork nog veel zoals het echt was, niet gereconstrueerd?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 20:17

Nee niet veel nee. De gebouwen staan er niet meer op enkele muurtjes na. Je ziet nog wel waar alle gebouwen hebben gestaan. Er is nog een stuk spoorlijn, de oude woning van de opzichter staat er nog wel. En de prikkeldraadhekken. Buiten is er dus niet veel origineels meer.
Binnen is een grote expositie. Daar hadden ze ook enkele jonge kinderen uitgelicht die zijn opgepakt, in Westerbork hadden gezeten en vervolgens weggevoerd waren. Het kwam voor mij dichtbij toen daar een kind werd uitgelicht die in de wijk woonde waar ik nu woon. Er hingen van hem veel foto's uit zijn jeugd die ik dus allemaal herkende. Het feit dat hier in de wijk en in de straat ook joden zijn opgepakt en het feit dat ze twee straten verderop vast hebben gezeten in het gemeentehuis etc zijn dingen waar je helemaal niet bij stil staat en ik werd er ineens zo met de neus op de feiten gedrukt toen.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 20:20

Pff ja als je dan ineens alles herkent komt het wel een stuk 'dichterbij' ja..
Vind het sowieso zo'n raar en eng idee dat dat 'hier' kon, nog niet geen 100 jaar geleden..

leonie1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 20:20

Ik vond Westerbork ook echt indrukwekkend. Is al jaren geleden, maar dat vergeet ik nooit meer. Ik kon mijn tranen zelfs niet tegenhouden toen ik langs al die kruisjes liep.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 20:21

Indrukwekkend :(

Mooie foto's en mooi verslag!
Mooi is misschien niet het juiste woord......

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 20:30

Leonie, die sfeer vond ik hier dus niet hangen eigenlijk, op bepaalde plekken wel een beetje maar niet zoals ik had verwacht.. Maar ik wist ook niet dat het allemaal na gemaakt is, dat voelt toch heel anders dan dat je bv. in Auschwitz in een gaskamer kijkt waar de nagelstrepen nog op de muren staan..

ThreeFingers, ik vind het maar lastig hoe je zoiets nou omschrijft :P Net als dat iemand gisteren vroeg of het leuk was..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 14:15

melody7 schreef:
Leonie, die sfeer vond ik hier dus niet hangen eigenlijk, op bepaalde plekken wel een beetje maar niet zoals ik had verwacht.. Maar ik wist ook niet dat het allemaal na gemaakt is, dat voelt toch heel anders dan dat je bv. in Auschwitz in een gaskamer kijkt waar de nagelstrepen nog op de muren staan..

ThreeFingers, ik vind het maar lastig hoe je zoiets nou omschrijft :P Net als dat iemand gisteren vroeg of het leuk was..

Dat had ik ook hoor, het is verschrikkelijk natuurlijk en het is echt heel erg maar dat herbouwde 'gedoe' kwam op mij een beetje... tja... nep over. Niet om mensen te beledigen uiteraard!
Ik vind dat Vught echt meer een soort museum is geworden in plaats van een herdenkingsplaats/herinnering van hoe het echt was.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 14:54

Ja precies dat :j En rond de dingen die wel nog echt zo waren vond ik wel echt zo'n rillingen sfeertje hangen, echt heel sterk..
Ben heel benieuwd of Mauthausen daarin heel anders gaat zijn..

elainelouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 15:09

melody7 schreef:
Dankjullie!

Elaine, nee die heb ik niet gezien! Kun je daar ergens een foto van vinden toevallig? Nou ben ik wel benieuwd..

Doanique, Dat gat en de soort van 'riolen' ernaartoe heb ik inderdaad gezien, maar wel van afstand dus :=
Ik denk ook wel dat je het verschil zult zien tussen bloed en roest ja.. echt walgelijk :n

Ik heb hier een linkje naar een foto ervan, zelf geen foto's van. :')

https://www.nationalebeeldbank.nl/shop/ ... kamp_vught

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 15:28

melody7 schreef:
Ja precies dat :j En rond de dingen die wel nog echt zo waren vond ik wel echt zo'n rillingen sfeertje hangen, echt heel sterk..
Ben heel benieuwd of Mauthausen daarin heel anders gaat zijn..

Ja! Maf he dat...

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 16:08

Die heb ik echt niet gezien.. Vreemd :P

Doanique, ja echt super vaag! Ik denk wel dat je in Auschwitz dat gevoel wel echt de hele tijd hebt.. en die gaskamers zou ik ook niet helemaal goed van worden denk ik zo, het schijnt dat je daar echt de strepen van nagels in de muur ziet staan :r

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 16:23

Wow super indrukwekkende foto's, krijg er wel echt rillingen bij.

Wel erg mooi gemaakt.