[FOTO] Eerste keer lightroom

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Daniquebyoux

[FOTO] Eerste keer lightroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 14:09

Ik moet zeggen, ben toch pittig trots *\o/*

Afbeelding

Model is mijn eigen paardje Byoux.
Instelling van de camera voor de mensen die het willen weten:

Nikon D7000 met een AF-S Nikkor 16-85 mm 1:3.5-5.6
1/1250
F18
ISO 3200
42mm

Ik ben nog niet zo goed thuis in al die termen van de instellingen.. dus sorry als er niks van klopt :')

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 16:23

Leuke foto, je hebt een mooi moment en de compositie is ook wel aardig!
De witte delen in de foto vind ik wel té overbelicht (vooral bij de rug).
Wat mij opvalt is dat je ISO wel heel erg hoog staat! Ik neem aan dat de foto overdag is genomen??
Ik zou je diafragma ook wat aanpassen, door het F-getal kleiner te maken krijg je wat meer scherpte-diepte. Doe je ISO (lichtgevoeligheid) dus ook een stuk omlaag. En veel oefenen natuurlijk :D

Liselot

Re: [FOTO] Eerste keer lightroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 16:26

Waarom je diafragma zo ver open en waarom de iso zo hoog?

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 16:34

Ik vind de foto wat flets, kijkt niet erg gemakkelijk (moest zoeken naar 'hoe het zat' qua rechterschouder van het paard). Wel zie ik het idee wat je in je hoofd had. Ik zou ook de instellingen aanpassen zoals boven mij is gezegd :)

(ik dacht btw dat het een foto van Focussed was door het logo.. lijkt veel op elkaar zo haha)

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 16:49

xMendy schreef:
Ik vind de foto wat flets, kijkt niet erg gemakkelijk (moest zoeken naar 'hoe het zat' qua rechterschouder van het paard). Wel zie ik het idee wat je in je hoofd had. Ik zou ook de instellingen aanpassen zoals boven mij is gezegd :)

(ik dacht btw dat het een foto van Focussed was door het logo.. lijkt veel op elkaar zo haha)

Liselot schreef:
xJolijn schreef:
Leuke foto, je hebt een mooi moment en de compositie is ook wel aardig!
De witte delen in de foto vind ik wel té overbelicht (vooral bij de rug).
Wat mij opvalt is dat je ISO wel heel erg hoog staat! Ik neem aan dat de foto overdag is genomen??
Ik zou je diafragma ook wat aanpassen, door het F-getal kleiner te maken krijg je wat meer scherpte-diepte. Doe je ISO (lichtgevoeligheid) dus ook een stuk omlaag. En veel oefenen natuurlijk :D

Ik ben nog niet helemaal in mijn ding met de instellingen en alles, ik moet nog heel wat oefenen haha. Ik had eerst alles op automatisch staan dus ik vogel alles nu een beetje uit :+

B is de letter van mijn paard en dacht zo van 'Be Foccused'

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 17:11

Sowieso niet automatisch fotograferen. Ik zou even een boekje inlezen over instellingen. Het is leuk en leerzaam :)) Qua compositie, ik houd niet van paarden die recht in de lens kijken, dan zie je geen hals meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 12:36

xJolijn schreef:
door het F-getal kleiner te maken krijg je wat meer scherpte-diepte.

Kleiner F-getal (bijv. f2.8) geeft mínder scherpte diepte. ;)
(wat inderdaad natuurlijk wel gewenst is, dus een kleiner F-getal is wel het goede advies inderdaad :j )

Scherpte diepte is de hoeveelheid/diepte van de scherpte in de foto.
Veel scherpte diepte betekend dat een groot deel van de foto rondom het hoofdonderwerp scherp is (voor- en achtergrond zijn dan dus ook scherp)
Weinig scherpte diepte betekend dat een klein deel van de foto rondom het hoofdonderwerp scherp is (voor- en achtergrond zijn dan wazig).

Liselot schreef:

Een waarde van F18 is juist een ver gesloten diafragma. Hele kleine opening ;)

Helaas zit de EXIF niet meer in de foto, maar ik weet 99% zeker dat de gegevens die TS hier plaatst niet kloppen.

Een Diafragma van F18 geeft onmogelijk zó veel wazigheid in de achtergrond (kleine scherpte diepte).
Dit zie je eerder op f4 ofzo.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-14 17:45

Femke schreef:
xJolijn schreef:
door het F-getal kleiner te maken krijg je wat meer scherpte-diepte.

Kleiner F-getal (bijv. f2.8) geeft mínder scherpte diepte. ;)
(wat inderdaad natuurlijk wel gewenst is, dus een kleiner F-getal is wel het goede advies inderdaad :j )

Scherpte diepte is de hoeveelheid/diepte van de scherpte in de foto.
Veel scherpte diepte betekend dat een groot deel van de foto rondom het hoofdonderwerp scherp is (voor- en achtergrond zijn dan dus ook scherp)
Weinig scherpte diepte betekend dat een klein deel van de foto rondom het hoofdonderwerp scherp is (voor- en achtergrond zijn dan wazig).

Liselot schreef:

Een waarde van F18 is juist een ver gesloten diafragma. Hele kleine opening ;)

Helaas zit de EXIF niet meer in de foto, maar ik weet 99% zeker dat de gegevens die TS hier plaatst niet kloppen.

Een Diafragma van F18 geeft onmogelijk zó veel wazigheid in de achtergrond (kleine scherpte diepte).
Dit zie je eerder op f4 ofzo.

Ik denk dat k de instellingen verkeerd heb afgelezen :') Probeerde net van wat bloemetjes in de tuin fotos te maken met echt scherpte verschil telkens maar het diafragma kwam niet lager als f5.6

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 18:25

Klopt, je lens kan op 85mm inderdaad ook niet verder open ;-)
Dat is die 1:3.5-5.6 die op je lens staat. Op 16mm kan hij tot 3.5 open en naarmate je onzoomt naar 85mm, kan hij nog maar tot f5.6 open.

Als bovenstaande foto inderdaad op 42mm geschoten is, dan haalt hij de f4 of f4.5 nog wel qua opening denk ik, uit mn hoofd.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-14 19:53

Femke schreef:
Klopt, je lens kan op 85mm inderdaad ook niet verder open ;-)
Dat is die 1:3.5-5.6 die op je lens staat. Op 16mm kan hij tot 3.5 open en naarmate je onzoomt naar 85mm, kan hij nog maar tot f5.6 open.

Als bovenstaande foto inderdaad op 42mm geschoten is, dan haalt hij de f4 of f4.5 nog wel qua opening denk ik, uit mn hoofd.

Zo leer ik nog is wat. Hele handboekje doorgelezen maar kon daar niks over vinden.. dus bedankt! Nu snap ik hem _/-\o_

romy_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 10:36

Nou, je hebt in ieder geval een fotogeniek en mooi paard :j leuke foto's