Fotostudio

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Chrlooott

Fotostudio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-14 00:35

Dag iedereen,

Graag zou ik in 2014 een fotostudio kopen. Ik heb hier nog geen ervaring in studiofotografie maar daar wil ik graag verandering in brengen. Ik heb wat rondgezocht over studiofotografie, maar ik wil graag ervaringen hier op het forum. Wat vinden jullie van continue belichting? of beter flitslicht? En waar kan ik een kwalitatieve eerste volledige set kopen?

Alvast bedankt
Charlotte

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 08:19

Wat wil je gaan fotograferen? Binnen in studio of gaat je set ook mee op lokatie? Gaat hij vaak mee op pad dan is een degelijke set die eenvoudig op te bouwen is een plus. Ga je huisdieren en mensen fotograferen of ook paarden? Hoe vaak ga je jouw studioset gebruiken? Laat je iig niet misleiden door het vermogen. Voor mensen en huisdieren heb je vaak aan 100Ws voldoende. Nadeel van teveel vermogen is dat je namelijk je vermogen niet zo ver terug kan draaien zodat je ook met een groot diafragma kunt fotograferen en kunt spelen met je scherptediepte.

Hoeveel vermogen is voldoende?
http://arendspaans.nl/hoeveel-watts-is+ ... -+flitsset

Er zitten grote verschillen in goedkope setjes en de iets duurdere sets. Het verschil zit hem vooral in degelijkheid, betrouwbaarheid, instelmogelijkheden, laadtijd, flitsduur, actieve koeling, constantheid van flitsintensiteit en kleurtemperatuur. Daarnaast zijn van de grotere merken vaak veel meer lichtmodifiers (softboxen, paraplu's, snoots, beautydishes) te koop. Een lens is belangrijker dan je body en zo is een lichtmodifier belangrijker dan je flitser. Voor de grotere merken is het ook makkelijker om 2e hands spullen te kopen en te verkopen.

Elinchrom en Bowens zijn soort van zeg maar de Canon en Nikon onder de flitsers. Een leuke startset van Elinchrom is bijvoorbeeld de D-Lite ONE:
http://www.fotoflits.com/elinchrom-d-li ... statiefset

Ik fotografeer zelf ook met Elinchrom en ben er erg tevreden over. :) Ik heb mijn set bij Fotoflits in Wormerveer gekocht.

Tazzey

Re: Fotostudio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 10:07

Ik fotografeer ook met Elinchrom en dat bevalt zeer goed. Ik gebruik een flitsset omdat ik continu licht te warm vind worden. De temperatuur in de ruimte kan flink oplopen. Ik heb voor werk wel in continustudio's gezeten en ik was altijd blij dat ik die sauna's weer uit kon.

Je moet even goed opletten met wat je wilt gaan fotograferen. Het aantal Ws is belangrijk. Teveel is niet goed zoals Bagheera al aangeeft maar te weinig is ook niet fijn.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 10:18

Van teveel vermogen heb je vaak eerder last dan te weinig vermogen. Als je bijvoorbeeld je ISO hoger zet van ISO100 naar ISO200 dan lijkt het net alsof je 200Ws set hebt ipv 100Ws. Als je ISO op 400 set dan lijkt het net alsof je een 400Ws set hebt en zo heb je vaak toch genoeg vermogen.

De meeste DSLR's van tegenwoordig gaan makkelijk t/m ISO400 zonder noemenswaardige ruis.

@Tazzey: Welke set en modifiers heb jij? :)

Chrlooott

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-14 10:43

Bedankt iedereen voor jullie super heldere reacties. Moet zeggen, dat van die Ws had ik nog niet over nagedacht. Ik zou graag mensen/kinderen en huissdieren willen fotograferen in de studio.

Bagheera, een hele goede link dat je me gegeven hebt, maar hieraan zie ik ook dat ik er duidelijk nog niet genoeg over gelezen heb!

De studio zou in een garage terechtkomen waar ook geen verwarming aanwezig is (kan dit kwaad voor het apparatuur?) Ik zou het wel altijd nadat ik foto's genomen heb terug inpakken en ergens op een normale kamer bewaren. Of is dit niet echt nodig?

Denk dat het voor mij eerder aangeraden is eerst nog enkele workshops te doen alvorens dat ik mijn eigen fotostudio aankoop. Het zou namelijk erg jammer zijn moest ik het verkeerde materiaal aankopen voor mijn doelen.

Bedankt voor het meedenken!

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 10:49

Chrlooott je moet wel opletten dat het niet te vochtig word in de garage dat is echt killing voor je aparatuur. Als er geen verwarming is ben je ook wel iets beperkter in de shoots. Mijn ervaring is dat zwangere dames het vaak prettig vinden als het iets warmer is zeker gezien de meeste bijna naakt gaan. Ook newborn shoots zullen lastig zijn als het kouder is, hoewel je dat vaak op locatie bij de ouders doet.

Chrlooott

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-14 11:06

Het zou vooral gaan om huisdieren en eventueel op termijn kleine kinderen (kleuters). Zwangerschapsshoot & newborn shoots ben ik niet ervaren genoeg voor en daar wil ik dus ook nog enkele jaren mee wachten. Het zal al mooi zijn als ik eerst deftig foto's kan nemen van een huisdier! Het zou ook wel een oplossing zijn om telkens de set mee te nemen op locatie. (Ook bij zwangerschappen & honden).

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 11:08

Vaak meenemen van een flitsset is ook niet heel goed. Ik heb die ervaring zelf, mijn set nam ik zeer regelmatig mee op locatie en ik merk dat dat toch wel de levensduur heeft verkort. Voor huisdieren en kinderen zou jouw garage best kunnen werken. Een cursus volgen is nooit slecht, misschien doe je ideeën op waar je eerder niet bij stil gestaan hebt.

Chrlooott

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-14 11:12

Tazzey, Daar had ik nog niet over nagedacht. Maar zou zowiezo mijn spullen altijd terug inpakken omdat het in de garage wel eens koud en wat vochtig kan zijn! Ik ga inderdaad eerst eens kijken voor een cursus!

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 11:13

Ik heb vorige maand een workshop flitstechnieken gedaan. Was erg leuk en interessant. :)

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 11:15

Ik zal eens gaan graven in mijn archief want ik heb ergens nog een heel interessante cursus liggen die, volgens mij, ook ergens online te vinden is. Dit is een cursus van een Amerikaanse docent die echt heel goed en simpel de flitstechnieken uitlegt.