Gave foto's! Van de thee krijg ik echt zo'n wintergevoel (sneeuw, in je pyjama op de bank, etc.) en van de wijn krijg ik echt het gevoel dat je bij een kerstdiner of oud&nieuw party aanwezig bent (iedereen mooi aangekleed, gezelligheid, etc.).
Het idee is leuk, alleen de uitvoering kan beter. Er is een hoop te vinden over dit soort fotografie. De foto van de thee doet mij niets. De foto van de wijn kan beter, maar het begin is er zeker. Het plaatje had al aantrekkelijker geoogd als je de illusie had gewekt dat de wijn ijskoud was. Dit kun je overigens heel makkelijk bereiken door een glas van te voren in te spuiten met matspray, even een plakbandje op de "vulrand" en dan het glas vullen met vloeistof. Zo lijkt je drankje ijskoud.
Ik heb geen verstand van fotografie, dus ik vraag me als leek oprecht af wat er dan allemaal aan die foto's mankeert. Ik kreeg namelijk wel het juiste gevoel bij de foto's!
En over het glas (daar kan ik wel wat zinnigs over zeggen): ik drink graag een wijntje en een ijskoud glas ziet er voor mij niet aantrekkelijk uit, ik ga liever voor zo'n glas wat ik op de foto zie
magda_90
Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-13 12:58
Dat vraag ik mij ook af joyce2. Voor mij is een ijskoud wijntje juist een afhaker en dus totaal niet aantrekkelijk (in de zomer met warmte wellicht, maar niet in de winter). Overigens kan die manier ook makkelijker door gewoonweg het glas in de koelkast te zetten en de rest-condens met een doekje eraf halen. Dit effect heb ik dus wel geprobeerd, maar nogmaals voor mij niet aantrekkelijk en vandaar deze bewuste keuze.
Bedankt voor je feedback. Er is inderdaad een hoop te vinden over dit soort fotografie, maar dan wordt het snel copy-paste. Dan ga ik liever voor mijn eigen stijl, gevoel en smaak.
Het glas in de koelkast is geen goede optie. Het effect is te kortdurend om een goede shot te kunnen maken. Ik heb beroepsmatig foodshoots gedaan en ken heel veel truukjes. De matspray is echt de beste en meest gebruikte truc. Echte condens verdwijnt heel snel, zeker als je in een warme studio aan het werk bent.
Witte wijn komt in een koel glas beter tot zijn recht (is onderzoek naar gedaan ooit), een rode wijn moet je natuurlijk niet in een koud glas op de foto zetten.
Dat is jouw ervaring wellicht, maar het werkte voor mij prima met de koelkast en gezien de foto in de eetkamer is genomen viel de warmte ook reuze mee. Dus ja, voor mij werkte de koelkastoptie prima, maar ik vond het effect niet mooi gezien een ijskoude wijn niet paste in mijn te bereiken beeld. Ondanks dat er wellicht onderzoek naar is gedaan.
Maar Tazzy, ik lees nog steeds geen technische feedback. Je hebt het alleen over dat glas en juist bij wijn is het per persoon verschillend hoe je dat het liefst drinkt. Ik heb serieus nog nooit wijn in een gekoeld glas gehad. Uiteraard drink ik mijn witte wijn wel gekoeld en in de zomer bega ik nog wel eens de zonde dat ik er ijsklontjes in doe en dan kan ik een koud glas ook wel begrijpen. Maar ik heb zelfs in het meest luxe restaurant waar ik ooit geweest ben (waar de obers naast je tafel staan te wachten tot ze je bord af kunnen ruimen of je glas bij kunnen vullen) geen gekoeld glas gehad toen ik witte wijn wou hebben....
Tazzey
Geplaatst: 30-12-13 13:27
Het gaat er niet om dat het glas gekoeld moet zijn, het gaat erom de illusie te wekken dat de drank gekoeld is. Ik probeer mijn mening ook niet op te dringen ik geef alleen een advies.
@Joyce2 wat voor technische feedback had je willen zien? Er is nog wat aan te merken op de belichting en dergelijke. Ik vind dat persoonlijk te ver gaan, het is hier geen beroepsfotografen forum.
Laatst bijgewerkt door Tazzey op 02-02-22 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt
magda_90
Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-13 13:32
Advies geven is altijd goed, maar nogmaals voor mij is dit zo goed. De andere optie beviel mij niet omdat dat imo een te sterk contrast had met de warmte gecreëerd door de kaarsen en de kleuren en daarnaast nog mijn smaakkwestie. Als het een zomerse plaat was geweest, had ik je volledig gelijk gegeven.
En de laatste opmerking vind ik een beetje raar, ik mag dan wel geen professionele studio(apparatuur) ter beschikking hebben maar dan kun je toch nog steeds technische feedback geven? Ook zonder al die apparatuur kun je een hoop creëren.
De opmerking is ook niet rottig bedoeld, maar ik kan je wel advies gaan geven over lichtmeters en syncinstellingen op pro flitskoppen, maar daar zou je verdomd weinig aan hebben
Technisch advies kan ook anders vormgegeven worden. Als je gevraagd had of ik de mogelijkheid heb tot het gebruik van (externe) flitsers, dan had je gehoord dat ik dat heb en dus had je daar tips over kunnen geven bijvoorbeeld. Een beetje creatief zijn met advies geven en het creatief gebruiken van alledaagse zaken kunnen al een hoop verschil maken.
@Tazzy: Wat ik weet van de fora waar ik actief ben, is dat als er commentaar wordt gegeven ("Het idee is leuk, alleen de uitvoering kan beter." "De foto van de thee doet mij niets." "De foto van de wijn kan beter.") je ook uitlegt waarom je dat vindt en hoe je het kan verbeteren.
Alleen op de fora waar ik kom gaat het dan over andere onderwerpen, dus geen idee wat je zou kunnen adviseren op het gebied van fotografie. Maar ik ben dan ook niet de gene die heeft gezegd dat het beter kan, anders had ik wel gezegd waarom ik dat vond
En je hebt antwoord terug; zoals de tip die je gaf over de lichtmeting, die had je ook prima hier kunnen delen! En zo zijn er meer praktische zaken die zowel in een studio als in de woonkamer uitgevoerd kunnen worden.
Vandaar mijn opmerking ook, wat joyce2 ook al zei, als je iets niet goed vindt, benoem het maar geef vooral feedback dan.
Floor_x
Geplaatst: 30-12-13 13:55
Ik vind ook het idee erg leuk, maar de uitvoering matig...
Zeker de thee, het idee dat je wil krijgen is volgens mij: 'Op een koude winteravond lekker opwarmen met een theetje voor de open haard op de bank'.
Aan de belichting kan ik zien dat deze foto op klaarlichte dag is genomen, en dat vind ik al heel jammer. Ook vind ik de hand storend. Ik had of een (no offence) mooiere hand genomen, dus met nagellakje erop ofzo, of helemaal geen. Want dit geeft mij het gevoel alsof je niet over de uitwerking hebt nagedacht en gewoon even snel een foto hebt gemaakt.
Dan, het theekopje had denk ik voor het mooie vol mogen zijn en het was leuk geweest als hij nog warm was, en er dus stoom vanaf kwam.
En qua achtergrond was het denk ik leuker geweest met een open haard op de achtergrond, maar als je die niet hebt vind ik dit wel een leuk alternatief.
En de wijn, zal ik wat korter over zijn Ik vind deze namelijk al een heel stuk beter uitgevoerd, enige jammere vind ik de reflectie van een groot raam (met weer daglicht). Misschien kan je voortaan de gordijnen dicht doen of zo