Camera en lens tweedehands: slim of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

CrazyIris

Camera en lens tweedehands: slim of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-13 23:34

Ik ben nu in bezit van een Nikon P500, een bridge dus., maar die wel instelbaar is. Ik heb alle knopjes uitgeprobeerd, ik heb veel van het toestel geleerd, maar ik vind het tijd voor iets nieuws. Vooral omdat hij niet meer zo goed aan mijn eisen voldoet, na bijna 2 jaar.
Ik ben van plan om tweedehands een Nikon spiegelreflex te kopen en een aparte lens ook tweedehands.
Ik had daarbij enkele vragen: is dat wel een goed plan? Waar moet ik zeker op letten? Kan ik beter meer geld uitgeven aan een goede lens of is de body zelf belangrijker?
of is het misschien slimmer om maar 1 van de 2 tweedehands te kopen, ofwel de body, ofwel de lens?
iemand ervaring hiermee?

Anoniem

Re: Camera en lens tweedehands: slim of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 23:54

Body zou ik nieuw kopen (ivm aantal clicks), lens kan wel 2e hands

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 07:33

Ik zou een body wel nieuw kopen, een lens niet. Bij een body kun je soms wel zien wat het aantal clicks is, maar ik weet niet of er altijd op die programmatjes te vertrouwen is. Daarnaast kun je niet zien wat er verder mee gebeurd is en is het heel lastig om te zien of alles 'binnenin' nog heel is.

Een lens is een stuk simpeler: je kijkt het glas aan voor en achterkant, de contactpuntjes, kijkt of hij goed scherpstelt, geen gekke geluidjes maakt, probeert hem op je camera. Maar als je zelf weinig verstand van spiegelreflexcamera's, zou ik toch eventjes iemand meenemen.

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-13 08:07

Oké, bedankt! Ik ben al heel wat te weten gekomen hoe ik een spiegelreflex moet gebruiken, omdat ik vaak die van mijn vriendin gebruik, maar ik ging sowieso wel iemand meenemen die er nog wat meer verstand van heeft, zodat ik zeker niets fout koop. Het is gewoon dat ik zelf ook weet naar wat voor iets ik moet gaan zoeken en waar ik dus al zeker op kan letten.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 08:25

Ik zie ook het probleem niet van een body tweedehands te kopen. Tuurlijk, je hebt altijd een risico als je iets niet nieuw koopt, maar dan moet je bekijken of dat risico je waard is. Ik heb er ook voor gekozen om mijn body tweedehands te kopen. Waarom?

1. Mijn lenzen zijn voor mij tien keer belangrijker, dus daar wil ik mijn geld aan kunnen spenderen
2. De nieuwprijs en tweedehandsprijs kunnen vaak héél sterk uit elkaar liggen (als je naar dezelfde 'klasse' van toestellen gaat kijken, en geen instapmodel gaan vergelijken met een semi-pro. Een D3100 nieuw, kan je niet gaan vergelijken met een D80/D90 tweedehands)
3. De nieuwe kleine technische verbeteringen van de allernieuwste toestellen, hebben voor mij niet ZO'n grote meerwaarde dat het mij waar d is er zoveel meer voor te betalen
4. Met wat geluk (én geduld, en een goed oog) vind je een camera die relatief oud is (zoals de mijne, is een D80, is 4 of 5 jaar oud) maar voornamelijk heeft liggen stoffen in een schuif (10.000 clicks bij aankoop). De meeste mensen waarvan je zo'n toestel koopt, kennen er absoluut niets van, en die kan je perfect overtuigen dat 10.000 clicks toch wel erg veel is en 4 jaar toch wel al héél ouderwets is...... Waardoor je de prijs een stuk naar beneden kan halen.

Ik heb een paar jaar geleden zo een D40 met kitlenzen tweedehands gekocht (2000 clicks). Na 2 jaar (en 40.000 clicks verder) verder verkocht, meer voor gekregen dan ik ervoor betaald heb. Gekocht van iemand die er niets van snapte, verkocht aan iemand die er niets van snapte.

D80 heb ik nu voor 200€ gekocht, wat ervoor gezorgd heeft dat ik budget open had voor deftig glas...

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 08:29

Lens goed nakijken op krasjes op het glas, aansluiting (geschikt voor digitaal?), of er geen zand in zit, etc. Zet hem op een camera en maak er wat foto's mee, neem een scherpstelkaart mee (kun je wel op internet vinden) dan kun je zien of de lens goed focust. Een goede lens is belangrijker dan een goede camera en de lens kun je eigenlijk altijd houden, ook als je overstapt.

Camerabody kun je wel tweedehands kopen, maar hij mag inderdaad niet totaal opgebruikt zijn. Verder hebben de nieuwste versies vaak erg leuke nieuwe eigenschappen en een betere sensor, waardoor je bijvoorbeeld minder last hebt van ruis.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 08:58