Ik zie ook het probleem niet van een body tweedehands te kopen. Tuurlijk, je hebt altijd een risico als je iets niet nieuw koopt, maar dan moet je bekijken of dat risico je waard is. Ik heb er ook voor gekozen om mijn body tweedehands te kopen. Waarom?
1. Mijn lenzen zijn voor mij tien keer belangrijker, dus daar wil ik mijn geld aan kunnen spenderen
2. De nieuwprijs en tweedehandsprijs kunnen vaak héél sterk uit elkaar liggen (als je naar dezelfde 'klasse' van toestellen gaat kijken, en geen instapmodel gaan vergelijken met een semi-pro. Een D3100 nieuw, kan je niet gaan vergelijken met een D80/D90 tweedehands)
3. De nieuwe kleine technische verbeteringen van de allernieuwste toestellen, hebben voor mij niet ZO'n grote meerwaarde dat het mij waar d is er zoveel meer voor te betalen
4. Met wat geluk (én geduld, en een goed oog) vind je een camera die relatief oud is (zoals de mijne, is een D80, is 4 of 5 jaar oud) maar voornamelijk heeft liggen stoffen in een schuif (10.000 clicks bij aankoop). De meeste mensen waarvan je zo'n toestel koopt, kennen er absoluut niets van, en die kan je perfect overtuigen dat 10.000 clicks toch wel erg veel is en 4 jaar toch wel al héél ouderwets is...... Waardoor je de prijs een stuk naar beneden kan halen.
Ik heb een paar jaar geleden zo een D40 met kitlenzen tweedehands gekocht (2000 clicks). Na 2 jaar (en 40.000 clicks verder) verder verkocht, meer voor gekregen dan ik ervoor betaald heb. Gekocht van iemand die er niets van snapte, verkocht aan iemand die er niets van snapte.
D80 heb ik nu voor 200€ gekocht, wat ervoor gezorgd heeft dat ik budget open had voor deftig glas...