[FOTO]Een beginnetje...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Suuszels

[FOTO]Een beginnetje...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-13 19:32

....van mijn nieuwe hobby, namelijk fotograferen!
Na wat twijfelen ga ik toch maar wat foto's delen met jullie :) Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.
In het voorjaar ben ik begonnen met fotograferen, eerst met de spiegelreflex met kitlens van mijn vriend maar in augustus overgestapt op mijn eigen systeemcamera (Sony Nex 6 met 16-50 mm kit) omdat ik vaak er tegenop zag om heel die camera mee te slepen. En het bevalt goed!
Flink aan het oefenen geslagen en hier dan wat foto's die ik wilde delen.

Bepaalde foto's zijn met copyright, andere zonder maar dat betekent natuurlijk niet dat ze zomaar gekopieerd mogen worden ;)
Foto's zijn meestal onbewerkt, behalve de 1e en verder copyright of uitsnede.

De eerste keer fotograferen met mijn nieuwe camera.
1. Afbeelding
2. Afbeelding

Een avondje kinderdijk:
3. Afbeelding
4. Afbeelding

Tijdens de citytrip naar Belgrado:
5. Afbeelding
6. Afbeelding
7. Afbeelding

En toen was het natuurlijk herfst:
8. Afbeelding
9. Afbeelding
10. Afbeelding

Ik ben benieuwd wat voor feedback jullie hierop geven, want ik begrijp dat ik nog veel kan leren :)
Ik had me ingeschreven bij een online fotocursus en kreeg als feedback: Je bent goed op weg, ga zo door. Tja, daar heb ik niks aan natuurlijk!

Alvast bedankt voor het kijken en zeker voor je reactie!

Groetjes Suzanne

Judith_H

Re: [FOTO]Een beginnetje...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 20:10

Suus, wat een mooie foto's!
Veel tips heb ik niet voor je, hoop zelf ook zo te kunnen fotograferen na mijn cursus ;)

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 22:31

"Je bent goed op weg, ga zo door" Suus!
:)) Grapje!

Ik vind je foto's echt heel mooi, leuke compositie op de eerste! De foto's in het donker vind ik erg mooi qua kleur.
De enige foto die ik niet helemaal optimaal vind is je 2e foto, die oogt naar mijn mening niet helemaal scherp & vind ik qua compositie ook niet echt bijzonder.

Over de rest kan ik alleen maar enthousiast zijn, erg leuk hoe je het fotograferen oppakt! +:)+ Succes verder!

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 09:19

Dankjulliewel :)

Ja over die tweede ben ik ook niet zo enthousiast inderdaad..

Komt vast goed, ik blijf lekker door foto's maken :D

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 09:22

Voor de molens: pak een statief, diafragma halfdicht en gooi de sluitertijd lekker open!

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 09:24

Mooie foto's! Vooral je herfstfoto's spreken me erg aan :j de foto's van je citytrip vind ik dan iets minder interessant, een beetje gewoontjes, maar verder echt een mooie stijl :)

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 09:34

@F_Orumter, dankjewel voor de tip... Die molens zijn met een statief gemaakt, de eerste is met een sluitertijd van 1/13, F5.6 en ISO 800
de tweede is 1/25 sec. F 11 en ISO 800.
Wat zou je dan aanraden? Een lagere sluitertijd? en eventueel hogere ISO? Heb het idee dat dit al best lage sluitertijden zijn, of echt van meer dan een seconde?

@Reusje: Dankjewel, Ik vind het soms nog wel lastig om zeker bij een stad een leuke invalshoek te kiezen.. Of dacht dat andere minder interessant waren.
Heb bijvoorbeeld ook deze:
Afbeelding en
Afbeelding
Afbeelding
Maar daar werd ik ook niet heel enthousiast van eigenlijk.. Heeft iemand daar nog gouden tips voor? Of vooral oefenen en afkijken?

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 10:37

Ik vind de 2e wel heel erg leuk! Inderdaad veel oefenen:)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 10:42

Ik denk dat je vooral moet gaan oefenen met scherpstellen, omdat vaak niet de juiste gedeeltes scherp zijn. 1/13 is al een hele lange sluitertijd dus dat zou ik zeker niet langer maken. De Iso kun je bij de eerste nog wel wat omhoog doen maar verder dan 1600 zou ik niet gaan.
Sluitertijd kun je trouwens niet open doen haha. Je kunt alleen de sluitertijd langer of korter maken en dat betekend dus dat de sluiter langer of korter opent, maar verder kun je het niet meer of minder open doen, daar is het diafragma voor. :)

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 18:28

Dankjewel Saskiakefie, hihi ja snap dat je je sluitertijd alleen langer of korter maken ipv open maken :)
Oefenen met scherpstellen vooral door het veel te doen en te oefenen? Of heb je nog specifieke tips hiervoor?
Heb hem meestal wel op autofocus staan :j

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 21:31

Autofocus eraf daar gaat het mis :P Het beste kun je 'm op enkelpunt zetten en als je geen beweging fotografeert op Enkelvoudige servo. Scherpstelpunt staat in het midden, je richt je camera op wat je wilt fotograferen met het middelste punt op dat object, je drukt de sluiter half in, de camera gaat scherpstellen en dan kun je je camera bewegen om de compositie te bepalen, je bekijkt of je lichtmeter goed is en past evt wat aan en maakt de foto. :)

Dat van die sluitertijd was meer F_orumster omdat die het daarover had :P

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 09:36

saskiakefie schreef:
Je kunt alleen de sluitertijd langer of korter maken en dat betekend dus dat de sluiter langer of korter opent, maar verder kun je het niet meer of minder open doen, daar is het diafragma voor. :)

Je hebt deels gelijk. Eigenlijk noem je het niet zo, maar je gooit wel je sluiter open, je laat langer licht op de sensor vallen.
Dit was een beetje spreektaal, langere sluitertijd = zet maar open dat ding.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 13:03

Qua oog voor compositie zit je mooi, ga zo door! Qua techniek, zoals eerder genoemd zit het met de scherpte niet helemaal lekker. Lekker door oefenen, je bent zeker goed op weg. :j

alano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 22:36

Foto 3 vind ik persoonlijk echt heel mooi.
Ook deze foto vind ik heel mooi, maar misschien iets bewerken zoals:
Afbeelding
--> (moet nog wat rood uit, maar voor het idee)
Afbeelding

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 09:39

Bedankt voor de tips over het scherpstellen, zal het eens handmatig proberen inderdaad :) kijken of het dan beter wordt

Alano, zo ziet hij er idd een stuk beter uit!! Het bewerken moet ik ook nog wel leren. Moet me eens goed in die programma's gaan verdiepen :)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 10:16

Suuszels schreef:
Bedankt voor de tips over het scherpstellen, zal het eens handmatig proberen inderdaad :) kijken of het dan beter wordt

Alano, zo ziet hij er idd een stuk beter uit!! Het bewerken moet ik ook nog wel leren. Moet me eens goed in die programma's gaan verdiepen :)

Nee ik zou niet handmatig scherpstellen want dat is weer een vak apart.. :) Jij moet alleen aangeven waar de camera op scherp moet stellen maar die doet het dan wel zelf.. :)

Mila11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 10:20

Ik vind 2,5 en 6 niet erg mooi. Ook jammer dat 3 scheef is genomen! Maar verder erg mooi! Zou het je niet nadoen!

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 10:21

saskiakefie schreef:
Suuszels schreef:

Nee ik zou niet handmatig scherpstellen want dat is weer een vak apart.. :) Jij moet alleen aangeven waar de camera op scherp moet stellen maar die doet het dan wel zelf.. :)

Oh oke :) dan ga ik daarmee beginnen dankjewel!