probleem met photoshop brush

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ludo

probleem met photoshop brush

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 12:04

Hallo,

Ik zit momenteel met twee problemen in photoshop.
Ik bewerk momenteel met photoshop CS5 en met een wacom bamboo fun & touch.

Ik hou vooral bezig met het photoshoppen/manipuleren van paarden foto's, maar stuit nu tegen een probleem aan.

1. Ik heb het gevoel dat de druk gevoeligheid van mijn tekentablet niet goed werkt. De ene keer is hij wel erg licht maar een andere keer lijkt de streep weer als hij getekend is met de muis.

2. Ook reageert mijn brush tool/penseel heel vreemd. Hij rouleert uit zich zelf, dit gebeurd zowel met mijn muis en pen.
Door het probleem met punt twee beweegt mijn pen van het tablet niet met mijn hand mee maar gaat gewoon rechtdoor. Het lijkt alsof hij een eigen leven leidt...

kan iemand mij hierbij helpen?

Telpeva
Moderator Algemeen

Re: probleem met photoshop brush

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 12:30

Heb je al naar het brush menu gekeken binnenin photoshop? daar zitten een hoop opties die voor dit soort problemen (of juist oplossingen ervoor) kunnen zorgen.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 12:52

Heb je shift niet toevallig ingedrukt? Dat kan namelijk de oorzaak zijn van beide problemen... Wanneer je met je brush ergens klikt en dan met shift ingedrukt op een andere plek drukt, komt er een strakke lijn in de dikte die je aangaf bij de eerste punt.

Ludo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 17:48

@ 11AFotograaf: Nee ik heb de Shift toets niet ingedrukt.

@ Telpeva: Hier onder zie je mijn photo brush instellingen en je zie ook een tekening hoe het dus iedere keer fout gaat. Ik maak zeg maar een halve cirkel in een snelle beweging, en deze moet dan zeg maar heel dun worden.

Alleen de onderste twee bogen die zijn nog iets van goed. Maar die bovenste zie je dus echt het voorbeeld dat ze in een keer recht gaan of dat ze op het einde pas mee buigen.

Afbeelding

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 19:39

Heb je de (juiste) drivers geïnstalleerd staan? ik heb overigens niet hetzelfde model, maar wel óók een wacom, ik weet dus niet precies hoe die van jou werkt maar ik probeer mee te denken :)

Ik ga een poging doen om er wat verder op in te gaan, om te kijken of het misschien toch een instelling is en het niet aan je wacom ligt (zodat je geen nieuwe hoeft te kopen, ze zijn waardeloos duur, I know :p) aan jezelf natuurlijk of je hier iets mee wilt, als je denkt dat het aan het tablet ligt kan je altijd nog contact opnemen met de klantenservice waar je hem gekocht hebt, of bij wacom zelf.

Citaat:
1. Ik heb het gevoel dat de druk gevoeligheid van mijn tekentablet niet goed werkt. De ene keer is hij wel erg licht maar een andere keer lijkt de streep weer als hij getekend is met de muis.

- Gebeurd dit steeds bij dezelfde brush, of wanneer je van brush wisselt? met brush wisselen kan het wezen dat je de instelling voor die brush reset. Niet elke brush doet met de standaard instellingen goed meebewegen met een tekentablet.
- Als je wilt dat de dikte van de brush afgestemd is op hoe hard je de pen tegen het tekentablet drukt, is het leuk om de size jitter op 0% te houden, en in de dropdown menu 'pen pressure' aan te vinken (in het brushes menu)
- Maakt het verschil als je de pc of photoshop opnieuw opstart?
- Welke windows (of ander besturingssysteem) versie heb je, wordt dit besturingssysteem ondersteund door jouw type tekentablet?
(met de laatste 2 vragen doe ik mee een gooi naar hoe je pc is, dat het mogelijk aan je pc zou kunnen liggen)

Citaat:
2. Ook reageert mijn brush tool/penseel heel vreemd. Hij rouleert uit zich zelf, dit gebeurd zowel met mijn muis en pen.
Door het probleem met punt twee beweegt mijn pen van het tablet niet met mijn hand mee maar gaat gewoon rechtdoor. Het lijkt alsof hij een eigen leven leidt...

- Je hebt het menu voor de brushes gevonden, gebeurt er iets positiefs wanneer je onder het kopje 'shape dynamics' met de size jitter, angle jitter, en roundness jitter speelt? je zou ze ook uit kunnen zetten om te kijken wat dat doet.
- Gebeurd dit meer of minder erg wanneer de pc op de achtergrond geen andere programma's heeft draaien? muziekprogramma's, (veel) websites die open staan op de achtergrond, overige programma's?

Shawny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 09:51

Het draaien zou kunnen komen omdat je de "touch" van je tablet aan hebt staan. Deze kan je uitzetten met de bovenste knop aan de linker kant. (bij mij gaat het canvas in photoshop dan iig altijd draaien.)

Wat betreft de brush, dat zou aan de instellingen kunnen liggen, maar dat is moeilijk in te schatten als ik er zelf niet achter zit := ik zit af en toe met het zelfde probleem, maar dan blijkt het achteraf te liggen aan de instellingen van de brush. Heb je ook die penseeltjes geprobeerd? die zijn namelijk beter ingesteld voor een tablet imo. (ik heb trouwens ook nog 2 andere standaard brushes naast de eerste 2 die ook weer anders zijn wat betreft drukgevoeligheid.. een beetje lastig uit te leggen ..)

Ludo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-13 15:06

Ik wil jullie bedanken! Het probleem is opgelost :D

Het probleem lag aan de driver van mijn tekentabelt, deze was verouderd en waarschijnlijk nooit goed geïnstalleerd op mijn PC. Tevens heb ik een nieuw puntje in mijn pen gedaan, ik weet niet of dat er mee te maken heeft maar alles werkt nu perfect. Het is voor het eerst dat mijn Wacom goed op mijn PC werkt. Ik ben zo blij thnxxx :D :D

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 15:09

Wat superleuk om te horen!! geniet ervan! :D