Voor- en nafoto's (fotografie en Photoshop)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AnimalFriend

Berichten: 869
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 18:05

Hoi!

Ik bewonder al een tijdje stilletjes jullie kunstwerken, echt zo knap! Ik ben hard aan het oefenen in de hoop dat ik dat ook ooit ga kunnen.... :D

Ik heb een vraagje over de volgende foto: (de kwaliteit is helaas wat achteruit gegaan bij het uploaden)
Afbeelding

Ik werk met Photoshop Elements 9 en vroeg me af of iemand mij kan helpen hoe ik de ogen helder kan krijgen? Dat je niet meer twee zwarte vlekjes ziet zegmaar.

Als jullie verder nog tips hebben hoor ik het ook graag!!

Quir

Berichten: 17370
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 18:11


Captain

Berichten: 21406
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Voor- en nafoto's (fotografie en Photoshop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 18:13

Heel mooi opgeknapt! :)) Ik zou boven de koffie kopjes nog wel een beetje stoom maken.. <<)

Quir

Berichten: 17370
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 18:17

Captain schreef:
Heel mooi opgeknapt! :)) Ik zou boven de koffie kopjes nog wel een beetje stoom maken.. <<)


Ohja, dat ga ik eens proberen. :D

Quir

Berichten: 17370
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 19:52

Captain schreef:
Heel mooi opgeknapt! :)) Ik zou boven de koffie kopjes nog wel een beetje stoom maken.. <<)


Oké, dat lukt nog niet echt bepaald. :=
Later maar eens een tutorial zoeken en nog eens proberen haha.

Loeky01
Berichten: 7318
Geregistreerd: 25-09-10

Re: Voor- en nafoto's (fotografie en Photoshop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 20:44

Heeel gaaf Quir <3

@AnimalFriend, in mijn Photoshop CC heb ik de dodge en burn tool die goed werkt :j. Maar ik weet niet of je die ook hebt in Elements 9.

AnimalFriend

Berichten: 869
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 20:53

Jikkeee schreef:
Heeel gaaf Quir <3

@AnimalFriend, in mijn Photoshop CC heb ik de dodge en burn tool die goed werkt :j. Maar ik weet niet of je die ook hebt in Elements 9.

Ik heb het even opgezocht op Google en daar staat wel dat het in Photoshop Elements 9 zit, dus ik ga het nu even uitproberen! Bedankt!!

NynkeMarit

Berichten: 626
Geregistreerd: 16-05-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 23:28

Quir schreef:
Captain schreef:
Heel mooi opgeknapt! :)) Ik zou boven de koffie kopjes nog wel een beetje stoom maken.. <<)


Oké, dat lukt nog niet echt bepaald. :=
Later maar eens een tutorial zoeken en nog eens proberen haha.


Ik heb dat wel eens gedaan door op internet een plaatje te zoeken van rook op een zwarte achtergrond, deze te kopiëren naar Photoshop en dan de laag op 'bleken' zetten, net als met bijvoorbeeld een zonnetje.
Heel makkelijk :D

Tigress

Berichten: 8946
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 23:30

Voor en na, even een wat extremere bewerking := Gewoon omdat ik er zin in had _O-
Afbeelding
Afbeelding

joeluna

Berichten: 2588
Geregistreerd: 17-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 21:24

Sommige fotografen lijken wat onderbelicht te fotograferen en het daarna op te lichten in Photoshop. Is dat bewust? Of maar net de situatie of...?

maaikemuis
Berichten: 5292
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: Voor- en nafoto's (fotografie en Photoshop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 21:31

Ik doe dit eigenlijk altijd en bewust. Ik vind het makkelijker om details uit donkere foto’s terug te halen dan uit lichtere.

Er zijn twee stromingen. Je hebt de ettr (exposure to the right = overbelichten) en ettl (exposure to the left = onderbelichten). Voor beide is wat te zeggen. Ik vind onderbelichten het fijnste.

Gerdjee

Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-05-13
Woonplaats: Noord Brabant, Nieuwendijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 21:31

even snel weer 2 van mijn kant


Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Neverland

Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 22:06

Voor mijn gevoel zijn ze ietsjes te licht. Maar dat is smaak gebonden denk ik! Ik hou vaak van donkere foto's. :+

Ik dacht trouwens dat die luipaard foto van mij was... :') Heb namelijk zo'n zelfde foto gemaakt een jaar terug alleen ingezoomd!

Afbeelding

Desty

Berichten: 5721
Geregistreerd: 29-12-07
Woonplaats: Grave

Re: Voor- en nafoto's (fotografie en Photoshop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 22:27

Volgens mij is het ook hetzelfde luipaard als ik die vlekjes vergelijk, hij is stiekem gewoon een standbeeld :))

prugelpiet

Berichten: 12581
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 22:54

joeluna schreef:
Sommige fotografen lijken wat onderbelicht te fotograferen en het daarna op te lichten in Photoshop. Is dat bewust? Of maar net de situatie of...?


Ik doe het vaak ook bewust. Vooral als er iets van lucht of iets anders op foto staat wat heel snel heel overbelicht kan raken.

Niet té, ik wil geen ruis in mijn foto's, maar wel net een tikje eronder. Ik moet dus eingelijk ook bijna wel altijd nabewerken, want anders zijn ze te donker.

Hoeft het niet doe ik het niet natuurlijk, maar in de buitenlucht vaak toch wel.

Gerdjee

Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-05-13
Woonplaats: Noord Brabant, Nieuwendijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 23:01

Neverland schreef:
Voor mijn gevoel zijn ze ietsjes te licht. Maar dat is smaak gebonden denk ik! Ik hou vaak van donkere foto's. :+

Ik dacht trouwens dat die luipaard foto van mij was... :') Heb namelijk zo'n zelfde foto gemaakt een jaar terug alleen ingezoomd!

[ [url=m/BHVwLp.jpg]Afbeelding[/url] ]


Oh inderdaad hetzelfde luipaard! Wat grappig

maaikemuis
Berichten: 5292
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 23:09

Neverland schreef:
Voor mijn gevoel zijn ze ietsjes te licht. Maar dat is smaak gebonden denk ik! Ik hou vaak van donkere foto's. :+

Ik dacht trouwens dat die luipaard foto van mij was... :') Heb namelijk zo'n zelfde foto gemaakt een jaar terug alleen ingezoomd!

[ [url=m/BHVwLp.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dit is gewoon een beetje eng... :wow:

Kimmsel

Berichten: 827
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 09:10

Tigress: Wat een gaaf paard! Ik denk dat het paard nog iets te 'helder' is vergeleken met de omgeving. Misschien iets meer schaduw toevoegen, zeker in de achterhand en benen?
Gerdjee: Ik vind persoonlijk de tijger ietsje te heftig contrast hebben. Zou het mooier vinden als hij iets zachter is. Hij wordt ook wel erg geel zo.

Zelf ook weer aan het bewerken geslagen. Hoor graag meningen, want ik vind groene velden zo ontzettend lastig om te bewerken. Word zo snel te fel of te geel of gifgroen. Daarnaast toont het beeldscherm van mijn laptop erg flets en is alles opeens ontzettend verzadigd zodra het op mijn telefoon/tv whatever staat. Dus steeds opslaan, checken op telefoon, en weer verder, haha..
Binnenkort mijn andere pc monitor maar neerzetten, alleen ga ik bijna verhuizen :Y)

Hier is hij dan:

Afbeelding

katja_silke

Berichten: 367
Geregistreerd: 22-12-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 16:09

Een paar van equiday! Dat er geen watermerk op zit betekend niet dat er geen copyright op zit :)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
boktupload

SergeantRoos
Berichten: 547
Geregistreerd: 13-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 21:11

Ik kijk hier regelmatig mee naar de leuke dingen die voorbij komen, en plaats nu voor het eerst ook maar eens iets, omdat ik benieuwd ben of mensen nog tips hebben voor dingen die beter kunnen.

Voor:

Afbeelding


Na:

Afbeelding


Ik doe bijna nooit bewerkingen waarbij ik echt de hele achtergrond verander, en ik vind het er zelf een beetje onrealistisch uit zien... Ben daarom benieuwd of anderen dat ook zien of dat het komt omdat ik er al zo lang naar staar :+

manonnevot

Berichten: 959
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 21:19

Ik vind hem echt heel gaaf gemaakt Roos! (Mag ik vragen hoe je dat gedaan hebt? :P )
Ik plaats er ook weer eens een
Voor: Afbeelding
Na: Afbeelding

SergeantRoos
Berichten: 547
Geregistreerd: 13-06-13

Re: Voor- en nafoto's (fotografie en Photoshop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 21:23

Ik heb het bewerkt in Gimp, en dan heel veel, heel lang gummen :') (gelukkig met een tekentablet, dat gaat toch net makkelijker dan met de muis).

Die van jou is ook netjes weggewerkt! Ik vind het altijd zo lastig om de vacht dan precies goed te krijgen, maar je ziet er niks van bij jou!

Saaams

Berichten: 13279
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 21:29

SergeantRoos schreef:
Ik heb het bewerkt in Gimp, en dan heel veel, heel lang gummen :') (gelukkig met een tekentablet, dat gaat toch net makkelijker dan met de muis).

Die van jou is ook netjes weggewerkt! Ik vind het altijd zo lastig om de vacht dan precies goed te krijgen, maar je ziet er niks van bij jou!


Super gaaf!! Als je je verveelt heb ik nog wel een leuke schimmelpony foto voor je *\o/*

SergeantRoos
Berichten: 547
Geregistreerd: 13-06-13

Re: Voor- en nafoto's (fotografie en Photoshop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 21:47

Ik heb eerst nog een paar van deze pony die ik wil doen, en het is nogal tijdrovend :=

Quir

Berichten: 17370
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 22:12

Oh die Fjord is mega goed gelukt!! <3

Vandaag de camera op de fiets mee genomen, kwam dit prachtige huis tegen met boom, water en brugje. Die moest op de foto. :))
Maar dit soort foto's vind ik dus enorm moeilijk, sowieso maken (waar let je nu precies op? :+ ), maar ook bewerken... Toch wil ik m even laten zien en hoop tips te krijgen. :)

Voor (print screen + bokt upload) :
Afbeelding

En na:
Afbeelding
IMG_9657 - 1 klein by Alice Huisman, on Flickr

Oh oh, Flickr heeft m enorm verscherpt. :=
Maar kwaliteit is sowieso niet zo best (kitlensje, 18-55mm, maar enige "groothoek" wat ik heb. Fotografeer normaal ook niets wat groothoek nodig heeft haha). Zie nu ook dat ie wat rozig lijkt... -O-

(Edit: Heb de foto even op de uiteindelijke grote geupload, zodat Flickr m niet hoeft te verkleinen, hopelijk dan ook wat minder verscherpt
Afbeelding
IMG_9657 - 1 klein 800x533 by Alice Huisman, on Flickr )

En deze wil ik ook heel graag laten zien, die komt zo uit de camera en echt onwijs blij mee (dat ben ik niet snel :+ ). Nog tips om te bewerken? Heb wel wat geprutst, maar vind het origineel telkens beter en mooier haha.

Afbeelding
Week 16 by Alice Huisman, on Flickr