Bewerking van zgn "black" foto's

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

IngridM

Bewerking van zgn "black" foto's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 22:46

Er wordt altijd geroepen "donkere achtergrond, paard in de zon in de deuropening, spotmeting en voila.

En ja dat kun je met bewerken redelijk "zwart" krijgen maar eigenlijk haal je in feite alleen het licht uit de foto, je maakt het niet pikzwart (kleurnummer 0).
Meestal niet op ieder beeldscherm te zien maar als je scherm goed gekalibreerd is of je haalt het licht terug in de foto, dan zie je dat je echt nog dingen op de achtergrond ziet.

Ik ben op een gegeven moment dus maar gaan selecteren en de achtergrond echt zwart gaan maken, maar.dit kost best wel heel veel.tijd.

Mijn vraag is dan ook: hoe bewerken jullie dat soort foto's na?

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 22:52

Ze goed fotograferen :). Een goeie ruimte kiezen vind ik altijd het belangrijkste aangezien ik geen zin heb om mega veel te moeten bewerken bij black foto's want dan ziet het er gauw nep uit :')

Ik gooi het contrast omhoog. Dat is vaak voldoende. Mocht je dan toch nog net iets zien dan doe ik in lagen werken. Contrast extra omhoog. Masker maken, paard eruit gummen met op de randen de wazige gum zodat het natuurlijk blijft ogen en dan nog wat contrast erin om het paard eruit te laten springen :)

Puur uit interesse hoe ziet jou black foto eruit dan :o ?

Air

Re: Bewerking van zgn "black" foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 22:57

Het hoeft toch ook niet pikzwart te zijn? Het verschil tussen zeer donkergrijs en zwart is in feite alleen te xien als je het naast elkaar zet...

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 23:06

Air schreef:
Het hoeft toch ook niet pikzwart te zijn? Het verschil tussen zeer donkergrijs en zwart is in feite alleen te xien als je het naast elkaar zet...

bovenin wil ik het graag zwart hebben naar onder en naar het paard toe mag het minder anders ziet het er zo "erop geplakt" eruit

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 23:35

Ja maar de TS wil het graag kleurnummer 0 zwart hebben, pikzwart dus. Imo kan je dat alleen met zelf bewerken krijgen of je moet echt al een goed contrast hebben met de achtergrond, maar gezien er altijd wel wat licht een stal invalt is dat vaak niet aan de orde.

En dat maakt ook niet uit want zo op een foto is het niet zien of het nummer 0 is of iets minder zwart :P

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 07:37

Laat ik het zo zeggen; als ik bij ons op stal zo'n foto maak is de achtergrond niet heel donker en er staan stallen ook nog dus als ik dan met de schuifjes heen en weer ga krijg ik de achtergrond echt wel bijna zwart maar vervolgens zet ik de foto op facebook en daar zie je dat de achtergrond er nog doorheen komt. Is ook niet gek, je hebt alleen het licht uit de foto gehaald.

Maar zoals ik het lees nemen de meesten daar dus wel genoegen mee of je moet inderdaad gaan klussen.
Of zijn de stallen waar jullie dat in doen compleet leeg achter het paard ? Bij ons staan er nog tractoren etc in en dat ga je zien als je alleen het licht weghaalt. Ik werk niet met PS, dus ik werk niet in lagen maar ik doe het dmv selectie en dan worden ze ook prachtig. Duurt alleen wel lang omdat ik op 300 of 400% werk.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 07:42

Maysie schreef:
Ze goed fotograferen :). Een goeie ruimte kiezen vind ik altijd het belangrijkste aangezien ik geen zin heb om mega veel te moeten bewerken bij black foto's want dan ziet het er gauw nep uit :')

Vraagje; hoe ziet een goede ruimte eruit voor jou ?

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 10:55

Ik klus er nog wel wat aan meestal. Dan maak ik de achtergrond van de foto zo donker mogelijk met een fotoprogramma (maar zodanig dat het paard niet anders wordt). Meestal wordt een deel van de foto dan al écht zwart en een deel niet dat wel zwart zou moeten zijn. Dat laatste kleur ik dan wat bij door met een zwart penseel over die delen heen te gaan (een niet te hard penseel en ik ga ook niet te dicht bij de haren van de paarden).

Yvonne_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 11:35

mocht de achtergrond niet pikzwart zijn, dan kan je met photoshop:

image >> adjustments >> replace color

fuzzines zo neer zetten dat alleen de achtergrond veranderd
en dan de achtergrond kleur selecteren met de pipet
vervolgens selecteer je in het onderste kleur vakje de kleur die het moet worden

(is niet heel moeilijk:P)

maar idd een goede foto wordt hetalleen maar mooier van :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 16:30

Ik kijk vaak even waar er nog plekjes zitten die niet op 0,0,0 staan...
Die maak ik met een zwart penseeltje zwart.
En rondom het paard ga ik met een 'lichter/donkerder' penseeltje. Dan wordt donker wel donkerder, maar de lichtere plekken (paard) blijven onaangetast.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 23:02

IngridM schreef:
Maysie schreef:

Vraagje; hoe ziet een goede ruimte eruit voor jou ?

Een ruimte zoals bijv. een schuur met zo min mogelijk licht. Komt er toch nog redelijk wat licht naar binnen dan zet ik het paard meer naar buiten.
Thuis speel ik dan wat met contrast of met lagen om vervolgens het paard eruit te gummen en klaar. Om te checken of alles zwart is kantel ik mijn scherm vaak gewoon heel erg.

@Femke: Hoe bedoel je dat precies want ik zie het ff niet voor me hoe je dat bedoeld :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 13:35

Ik snap precies wat jij bedoelt, niet iedere locatie is intens donker van binnen, soms houd je (hoe goed je je instellingen ook afstemt) toch nog wat lichte tinten over in de achtergrond, of is het geheel wel érg donker maar niet echt zwart. Ik gebruik zelf de 'doordrukken' of 'burn' tool in Photoshop. Ik zal er anders wel gauw even een tutorial voor maken om te laten zien hoe ik het doe?

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 13:40

Vind met laagjes werken toch het makkelijkste. Paard selecteren, aparte laag van maken en vervolgens even met een zwart penseeltje over de achtergrond gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 14:34