Onscherpte probleem wie kan mij helpen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Lisaa_

Onscherpte probleem wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 15:52

Hoi allemaal,

Ik ben sinds een half jaartje bezig met fotograferen, ik wil graag beter worden en leren hoe mijn camera werkt.
Daar ben ik dan ook druk mee bezig, door middel van meetings en veel oefenen.

Nou zit ik alleen met 1 probleem.
Wanneer ik foto's maak, zijn ze qua belichting niet altijd geweldig maar heb dit ontdekt hoe ik dat moet oplossen.
Maar wanneer je naar scherpte kijkt in mijn foto's, mis ik wat scherpte.
Het lijkt alsof er een soort doffe gloed over de foto's zitten, snappen jullie wat ik bedoel?
Het is wel scherp op sommige punten, maar niet Haarscherp zoals foto's horen te zijn.

Ik zou graag willen weten hoe ik dit kan oplossen en wat ik anders moet doen aan instellingen.
Het gaat om een Canon 600D met 70-300 lens van Tamron.
Mijn scherpstelpunten staan op alles scherpstellen dus alle vakjes zijn blauw weet niet of dat goed is?

dit zijn 2 voorbeeld foto's van mijn laatste meeting de originele foto's zoals ze uit mijn camera rollen.

Afbeelding

Afbeelding

Begrijpt iemand wat ik bedoel en wie heeft er de tip om het op te lossen of hoe ik er aan kan werken? :o
Bedankt alvast!

Groetjes lisa.

WhiteLogness

Re: Onscherpte probleem wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 15:55

Ik zie niet echt een onscherpte maar ook weer wel, alsof er een lichte vetvlek op mijn bril zit.. Misschien kun je de lens even goed schoonmaken ?

_Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 15:58

Juist dat is precies wat ik bedoel haha, ik heb dan geen bril maar zo bedoel ik het wel alsof er een doffe waas over heen zit ofzo :P
Ga ik dat proberen, en dan gewoon aan de voorkant toch?
Soms is het ook door het gaatje waar je kijkt weet even geen normale naam daarvoor dat het wat wazig lijkt ik ga maar is met een schone doek kijken of ik het kan schoonmaken,
heb je daar nog iets voor nodig speciaal?

bedankt.

lizard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 19:21

_Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 19:45

Dankjewel voor je reactie daar ga ik is in kijken!

Floepie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 13:11

Hmm ik gebruik wel eens mn Tamron 70-300mm. En heb t zelfde probleem.
Denk dat het ook aan de lens ligt, hij is natuurlijk heel goedkoop en dan kun je geen topkwaliteit verwachten. Al vind ik hem wel goed voor sommige onderwerpen, maar voor paarden en beweging laat ik hem lekker liggen. Op sommige vlakken vind ik mijn kitlens nog beter qua scherpstelling :)

Inderdaad ook ff je lens (laten) schoonmaken zoals al gezegd werd

_Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 13:49

Jaa dat ga ik zoiezo doen en hoop dat als k een baan vind dat ik kan gaan sparen voor een goede lens!
Bedankt!

Greek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 22:10

Even topic omhoog halen hoor :o
Zoals ik het zie zit er ruis op je foto, en dat kan veroorzaakt worden door een (te) hoge ISO.
De onscherpte kan ook komen door een te lange sluitertijd, hierdoor wordt het beeld niet helemaal 'bevroren' en zie je beweging in je foto.
Dat heeft alles met belichting te maken, een hoge ISO zorgt voor een lichte foto, een groot diafragma en een lage sluitertijd ook. Een juiste belichting krijgen is best wel lastig, zeker met weinig licht van buitenaf.
Ik weet niet in welke stand je fotografeert, maar om deze ruis en onscherpte te voorkomen kun je het beste de ISO zo laag mogelijk zetten, het diafragma zo groot mogelijk (een klein f/getal dus), en de sluitertijd ook zo kort mogelijk,. Het is een beetje spelen met instellingen en zo veel mogelijk uitproberen, en je lens schoonmaken kan natuurlijk ook een optie zijn. :)
De tweede foto is trouwens wel echt enorm gaaf :D

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 16:05

Naast je instellingen (te hoge ISO = ruis, te lage sluitertijd = bewegingsonscherpte, te klein diafragma getal = te weinig scherpte diepte) moet je ook niet vergeten dat het gaat om een lens van "maar" iets meer dan €100,-. De kwaliteit van de lensdelen is dan niet "top of the bill" en kun je dus ook niet vergelijken met een zoomlens van €2000,-.

_Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 17:35

Nee daar ben ik inderdaad zoiezo achter dat ik weet waar ik voor ga sparen als ik een baan heb gevonden haha.
Maar bedankt voor jullie tips, gister heb ik mijn meeting gehad in Terheijde en daar ging het met een lage iso en een groot diafragma best goed, sluitertijd en de juiste belichting is nog goed zoeken maar ik oefen goed door en hoop er achter te komen hoe ik het beter kan doen haha!
Bedankt!! :o

xvivianlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 17:54

ik zie wat je bedoeld,
het lijkt of je wat contrast mist.

en daarnaast, ben ik het wel eens dat je lang niet het resultaat kan behalen met deze lens als een van canon zelf (dit mag je ook niet vragen). maar ik heb hele mooie platen gezien met deze lens en dit foutje die jij bedoeld heeft helemaal niks te maken met je lens.

waarschijnlijk zet je wanneer je fotografeert, en het is niet zonnig al snel je ISO waarde omhoog.
probeer iets met met je diafragma en sluitertijd te gaan spelen. en laat je ISO eens om ongeveer 200 staan.

succes :)

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 17:59

Ik kwam hier in dit topic terecht en zie nu dat mijn topic ook genoemd wordt, ik herken de dofheid in je foto's heel erg, TS, hier heb ik ook last van.

Ik volg dus even.

Edit: Het ligt niet aan Tamron, ik heb hetzelfde probleem met mijn Nikon lens.

_Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 18:00

Dankjewel voor de tips!
Ik ga kijken naar me iso en sluitertijd en diafragma, het ging gister al beter met lage iso!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 18:01

xvivianlover schreef:
ik zie wat je bedoeld,
het lijkt of je wat contrast mist.

en daarnaast, ben ik het wel eens dat je lang niet het resultaat kan behalen met deze lens als een van canon zelf (dit mag je ook niet vragen). maar ik heb hele mooie platen gezien met deze lens en dit foutje die jij bedoeld heeft helemaal niks te maken met je lens.

waarschijnlijk zet je wanneer je fotografeert, en het is niet zonnig al snel je ISO waarde omhoog.
probeer iets met met je diafragma en sluitertijd te gaan spelen. en laat je ISO eens om ongeveer 200 staan.

succes :)

Ruis zorgt niet zozeer voor echte onscherpte hoor.

Deze foto is genomen met ISO 1000 (!)
Afbeelding

Greek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 18:03

Het is spelen met instellingen, maar met deze relatief 'goedkope' apparatuur is het gewoon moeilijk tot niet mogelijk om foto's te krijgen waarin de scherpte en het licht goed en is en er professioneel uit ziet, zoals bijv. die van Focussed. :)

_Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 19:07

Nee dat weet ik nu inderdaad, ben alleen werkloos dus sparen voor een nieuwe is nog even lastig haha xd

xvivianlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 20:09

hmmm.

het is een prima oefen lens, !
en jij hebt er vast geen goedkope lens op zitten, mijn ervaring met deze lens is dat je iso niet te hoog moet zetten

_Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 20:42

Hij was in de aanbieding maar normaal kost die rond de 200 geloof ik ofzo.
maar ga hard sparen voor een nieuwe en voor nu oefenen we lekker door met iso, sluitertijd en diafragma haha.

xvivianlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 21:12

goedzo, en je kan dan ook extra blij en trots zijn als je er betere plaatjes uit krijgt :P

_Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 21:35

Haha jaa daarom!

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 08:32

Hihi ik ga het ook maar eens proberen dan! :)