Citaat:Pff, ik zit heel erg te dubben en ik hoop dat er hier een paar Bokkers zijn die mij een beetje uit de brand kunnen halen.
Op het moment werk ik met de Sony A65, een heerlijk ding. GPS, doorzichtige spiegel wat twee zeer grote voordelen heeft:
- Snelheid (Hij schiet een fractie van een seconde na het scherpstellen. Sneller dan een DSLR)
- Je kunt al direct in de view finder zien hoe je foto er qua kleur en belichting uit komt te zien. Aangezien ik altijd in M schiet is dit erg prettig.
Daarnaast voelen de knoppen heel prettig en vanzelfsprekend aan, ik kan alles blind vinden, is de camera heel robuust en bovendien compact en kun je de gouden oude lenzen van Minolta gebruiken.
Geen reden om over te stappen, in eerste instantie.
Echter is er onder de Sony camera's een zeer welbekende fout; De camera fout. Een error in het sluitergordijn. De sluiter blijft hangen en de camera doet niks meer. Als je geluk hebt kun je na het opnieuw aan zetten weer verder, maar de meesten hebben de pech dat de camera totaal de geest laat.
Vervolgens wordt de camera opgestuurd, krijg je een nieuw sluitergordijn en voila; daar gebeurd het weer.
Een baggerkwaliteit sluitergordijn dus, in de hele lijn van Sony camera's. Ook de modellen in het hoogste segment. Volgens een medewerker 'een versleten gordijn'.
Dit verhaal, wat mijn inziens door Sony in de doofpot wordt gestopt, las ik toen ik de eerste keer een 'Camera fout' bij mijn camera kreeg. Na het invoeren van deze twee woorden op Google kwam er een reeks aan klachten tevoorschijn die allemaal op hetzelfde sloegen.
Mijn A65 is op dit moment nog maar zes maanden oud, heeft er rond de 50.000 clicks op zitten en heeft nu al een versleten sluitergordijn.
Uiteraard kan dit ieder merk overkomen en iedere camera, maar wat mij dwarszit is dat het bij bijna iedere Sony-gebruiker voorkomt, ook bij nog relatief jonge camera's.
Een klant die tot drie maal toe een nieuw model kreeg, heeft tot drie maal toe in de beginperiode de 'Camera fout' gekregen.
En Sony? Die neemt nog steeds de camera's terug (Buiten je garantie is dokken) en plaatst er een nieuw sluitergordijn in. Ze lijken niet aangedaan door de vele klachten over deze fout, noch lijken ze hun sluitergordijnen te verbeteren.
Fotografie begint bij mij op een behoorlijk belangrijke plaats te staan en ik kan het mij niet veroorloven om dadelijk tijdens een fotoreportage met een kapotte camera te staan. Mijn inziens is het not-done van Sony om hiermee om te gaan; Als consument leg je een som geld neer om een camera te kopen, waar je in feite niet kan vertrouwen op het functioneren er van.
Met tweemaal een 'Camera fout' achter de rug, weet ik niet wanneer het moment komt waarop ook mijn camera het begeeft.
Dat is geen doen.
Voorlopig wacht ik nog op een leentoestel; De detaillist is gelukkig wel meewerkend en begrijpt dat ik moeilijk 3-4 weken minimaal zonder camera kan zitten. Dan wordt ook deze camera opgestuurd naar Sony.
Maar hoeveel foto's kan ik dan maken voordat de sluiter het begeeft?
Samen met nog enkele andere fouten in de camera kijk ik vanuit mijn ooghoeken naar Canon en Nikon. Uiteraard hebben ook zij fabricagefouten, maar Sony maakt het op deze manier wel erg bont...
http://community.sony.nl/t5/Alpha-NEX-c ... 75552#M663
Het gaat dus om de A65, die in mijn bezit is vanaf januari 2013. Nu met ongeveer 50.000 clicks er op, op een derde van zijn levensduur.
De camera leek op het eerste gezicht fantastisch. Ik had er lang voor gespaard, hard voor gewerkt en uiteindelijk € 750,- bij elkaar kunnen schrapen om hem te kopen. Dit ging voor een lange tijd goed. Er waren wel twee kleine problemen;
De sensor die automatisch schakelt tussen live view en view finder haperde regelmatig, of schakelde niet correct over. Met even geduld was dit zo weer over.
Daarnaast was er het tweede, al iets vervelender probleem. Zodra ik mijn 50 mm (Nota bene van Sony zelf, nieuw gekocht) op de camera had zitten, kon ik na het aanzetten van het apparaat gerust een tijdje wachten voordat de AF werkte. In theorie geen grote ramp, maar het bleek.blijkt in praktijk een behoorlijk struikelblok. Snel een plaat schieten als je hem aan hebt, is geen optie.
Het schoonmaken van de contactpunten haalde niets uit en uiteraard stond de camera gewoon op AF.
Maar mijn vertrouwen in Sony begon pas te wankelen bij het ondervinden van het eerst genoemde probleem; de versleten sluiter.
Daarover staat al genoeg in de quote en op de site van Sony zelf (Waar ze overigens niet op reageren), maar ik kan het maar niet loslaten.
In mijn ogen hoor je te kunnen vertrouwen op het functioneren van de camera. Op dit moment zou ik midden in een reportage met een kapotte camera voor mijn neus kunnen zitten. Als mede-fotografen kunnen jullie vast wel begrijpen dat dit niet prettig werkt.
Natuurlijk ga ik er niet hulpeloos bijzitten en hopen dat het vanzelf oplost; ik heb contact opgenomen met de detaillist waar ik de camera destijds heb gekocht. Deze leken mijn klacht serieus te nemen en hadden begrip voor het feit dat ik niet 3-4 weken zonder camera kan zitten. Zij boden daarom aan om een leentoestel te regelen. Met de cash-back actie van de afgelopen week zou dat niet zo moeilijk moeten zijn. Dit was 1,5 maand geleden en helaas heb ik nog niets van hen gehoord. Tussendoor heb ik gebeld, waarop ze aangaven dat ze er mee bezig waren. Ergens deze week ben ik van plan om gewoon langs te gaan om concrete afspraken te maken, zodat ik van het toestel af ben. Natuurlijk snap ik dat het regelen van een leentoestel best wat moeite kost en ben ik allang blij dat ze bereid zijn om het te doen, maar zo zit er geen schot in de zaak. Met klanten die rekenen op kwaliteit kan ik niet aankomen met een defect toestel.
Vandaag had ik weer een reportage, waarbij ik een back-up body mee had voor het geval dat. De foto's leken in orde, de reportage liep voorspoedig en de mensen waren erg enthousiast. Nu, bij het bekijken op de foto's op de PC, lijkt er een fout opgetreden te zijn bij de AF. Ik vermoed de lens (Dezelfde 50mm) vanwege het andere probleem wat hiermee gelinkt lijkt te zijn.
Ik sta compleet versteld... Het feit dat ik nu een groot deel van de foto's weg kan gooien zorgt voor mij voor een nog grotere drang om het ding uit het raam te gooien. Tenminste, zo voelt het nu.
Voorlopig wacht ik af wat de winkel ons te zeggen heeft, om waarschijnlijk vervolgens de camera op te sturen en af te wachten wat de reparatie teweeg brengt. Gelukkig heb ik nog garantie.
Als daar uitkomt dat ze zogenaamd niets kunnen vinden of dat ze er simpelweg een andere sluiter van dezelfde kwaliteit in hebben geplaatst, dan is het voor mij genoeg met Sony. In dat geval gaat het hele spul na de reparatie de verkoop in, inclusief al het materiaal; dat is dan immers ook nutteloos geworden.
Canon en Nikon hebben ook hun problemen en errors, maar tot nu toe heb ik nog geen verhaal gehoord wat op deze schaal voorkomt. Ook Canon blijkt een tijdje een fout te hebben in de sluiter, maar dat is destijds opgelost door gratis reparatie's en een nieuwe, goede, sluiter.
Bij mij rijst de vraag waar Sony mee bezig is. Als er een dergelijk groot probleem is (Internet staat er vol mee) met een belangrijk onderdeel van de camera, maar ze blijven volhouden dat het ding gewoon versleten is (Binnen vier maanden, met 5.000 tot 50.000 clicks er op) en stoppen de rest in de doofpot, dan heb ik er genoeg van.
Dit topic plaats ik omdat ik hongerig ben naar advies, maar tegelijkertijd ook andere fotografen wil waarschuwen voor dit fenomeen.
In het centrale topic heb ik al wat fijne tips gekregen en mogelijkheden waarom de camera dit zou vertonen, maar de problemen stapelen zich nu in zoverre op dat ik een nieuw topic gepast vond. In plaats van het volstalken van een centraal topic.
EDIT:
Dit is een voorbeeld van het laatste probleem.
http://farm8.staticflickr.com/7456/9416 ... 4d7d_o.jpg
Als je de keuze hebt, dan kan ik je zeker aanraden om op een ander merk over te stappen vanwege de al eerder genoemde redenen.