[FOTO]Oefenfotoshoot op stal

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

noviceh

[FOTO]Oefenfotoshoot op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 05:00

Ik wil mijzelf meer gaan verdiepen in de fotografie. Ik heb een Nikon D3100 camera met Nikkor 18-55mm & 55-300mm lenzen. Afgelopen vrijdag heb ik een aantal foto's gemaakt van paarden bij mij op stal. Helaas was het grauwer weer dan voorspeld, waardoor ik mijn foto's flets vind geworden. De zon maakt het fotograferen voor mij makkelijker. Nu zie ik in andere topics prachtige foto's voorbij komen met glanzende paarden, terwijl het klimaat precies hetzelfde was. Graag zou ik tips willen hebben, hoe ik tijdens deze dagen het maximale uit mijn camera kan halen. Tot nu toe maakte ik foto's op de automatische stand, maar wil me meer gaan toeleggen op half-automatisch (stand A en S).

Graag zou ik reacties willen op onderstaande foto's. Bijvoorbeeld het totaalbeeld van de foto, scherpte, timing, belichting, hoek. Graag hoor ik ook tips hoe ik mezelf kan verbeteren, al dan niet tav de standen A en S. Ik ben op de hoogte van fotobewerkingsprogramma's, maar vind mezelf te onervaren om me hier al mee bezig te gaan houden. Eerst wil ik verbetering tav de foto's op zich.

Alvast bedankt!

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

Nayomie

Re: [FOTO]Oefenfotoshoot op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 10:00

De eerste en de 6e vind ik mooi gelukt! :j

Verder. Foto 2 stoor ik me aan de achtergrond. Dat gebouw was niet een heel tactische plek om een foto te maken. Ga volgende keer eens kijken voor een leuke achtergrond, want die van foto 5 vind ik niet heel slecht. :)
Foto 3, ten eerste de dazen/vliegen die op het paard zitten. Had eventueel weggewerkt kunnen worden. Ook hier weer de achtergrond.
Foto 4, hmm, t zou een leukere foto zijn geweest als je zijn oren + hoofd niet zag :)
Foto 5, de foto is van iets te ver genomen. Dus volgende keer iets meer inzoomen :)

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 10:18

Foto 1 vind ik redelijk geslaagd, ik had persoonlijk of met een bewerkingsprogramma de bomen doorgetrokken naar boven, of juist iets meer van de lucht laten zien. Nu is de witte lijn (van de lucht) redelijk storend. En de kleuren hadden iets meer mogen spreken, maar goed, dat is erg lastig met grauwe lucht.

Foto 2 had meer scherpte-diepte mogen hebben. En inderdaad een betere achtergrond. Als je meer scherpte-diepte hebt, dan komt je aandacht sowieso al veel minder op de achtergrond te liggen. Voor de rest vind ik het draf moment mooi gekozen :)

Foto 3 vind ik ook de vliegen erg storend, kunnen inderdaad weggewerkt worden.

Foto 4 vind ik het juist leuk dat je zijn oren erbij ziet, vind het leuk dat het niet de standaard knotjes foto is. Persoonlijk had ik de foto mooier gevonden met een iets andere halshouding zodat je een mooie boog van linksonder naar rechtsboven had gehad.

Foto 5 lijkt me niet scherp, kan ook door verlies aan uploadkwaliteit liggen. Voor de rest is het moment erg mooi gekozen, vind alleen de weidepaal storend.

Foto 6 vind ik erg goed gelukt!

Wat algemene dingetjes, ik denk dat het juist slim is om al met bewerkingsprogramma's te werken. Soms heb je gewoon niet het licht voor handen om de foto iets sprekender te maken, in die gevallen verhoog ik in photoshop het contrast van de foto een beetje, dan springt een foto er meteen al uit. En het is gewoon heel handig om storende dingetjes te kunnen wegwerken. Voor de rest gewoon door oefenen :)

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 13:53

Ik ga mee met het bovenstaande commentaar. Jammer van het grauwe weer!
Probeer inderdaad met fotobewerkingsprogramma's je foto's nog iets aan te passen.
Als voorbeeld heb ik gewoon even de eerste foto gepakt, met een paar kleine aanpassingen ziet een foto er al gelijk levendiger en minder grauw uit!
Afbeelding

Ook heb ik de bomen doorgetrokken, nu is de achtergrond wat rustiger. De witte rand was best storend.
(Even snel gedaan dus let niet op de kwaliteiten haha :P )

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 19:30

Dank voor jullie reacties, daar kan ik wat mee! De achtergrond is inderdaad een puntje van aandacht, net zoals de horizon. Maar jullie geven alweer goede tips wat mij niet was opgevallen.

@RusselNuwell: met scherpte-diepte bedoel jij het object wat haarscherp in beeld is en een vervaagde achtergrond?
@XJolijn: dank voor het voorbeeld, wat een verschil! De foto wordt veel sprekender. Mag ik vragen welk fotobewerkingsprogramma jij gebruikt en welke kleine aanpassingen je verder aan de foto hebt aangebracht?

Voor meerdere foto's van het laatste paard, zie ook dit topic.

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 19:16

Ik gebruik Photoshop CS6, maar de dingen die ik heb gedaan zijn met de meeste (gratis) progammatje's te doen :j
Ik heb het contrast en de helderheid wat aangepast. Ook de verzadiging en het kleurcontrast van, met name, de achtergrond heb ik iets bijgesteld. Dat was alles, echt niet zo heel veel dus! :)
En met de dodgetool heb ik de onderkant van het oog íets opgelicht. Je kunt het oog nog veel helderder en sprekender maken, maar de kwaliteit was nu vrij slecht omdat ik niet de orginele foto had ;)

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-13 21:07

Dank! Zo te horen moet ik nog veel leren! :D