[FOTO] Saaie portretten. Tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Cioccolato

[FOTO] Saaie portretten. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 10:59

Hee!

Twee simpele portretten van mijn eigen merrie en ik zoek vooral tips waar ik wat mee kan!

Wat ik zelf moeilijk vind, en wat ook duidelijk terug te zien is, is de compositie. Zoals de onderstaande foto is de compositie gewoon saai, het onderwerp staat midden op. Nu vind ik het bij deze foto best mooi uitpakken. Zelf ben ik wezen snijden en doen, maar kwam niet op een resultaat uit waarvan ik dacht; dat is hem. Misschien dat iemand hiermee kan helpen en het even voor wil doen? Zo leer ik er ook weer van zodat ik de volgende keer wat spannendere(?) composities kan krijgen!
Afbeelding

Hier eigenlijk hetzelfde verhaal, alleen is hier aan de zijkanten minder ruimte 'over'. Maar is er nog teveel ruimte over aan de zijkanten en bovenkant? Of wordt het anders weer te krap?
Afbeelding

Over de kleuren van beide ben ik ook niet helemaal tevreden. De eerste lijkt wat donker terwijl de tweede zelfs weer overbelicht is op haar bles. De rest van de kleuren van de tweede foto vind ik persoonlijk wel mooi. Maar haar grote witte bles is wel heel moeilijk er mooi op te krijgen..

MarjoleinS

Re: [FOTO] Saaie portretten. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 12:14

Op de eerste foto zijn de kleuren wel goed, ik vind hem niet te donker. Maar de compositie is niet zo mooi, het paard komt niet zo goed uit.. Maar de tweede vind ik qua compositie heel erg mooi, het is gewoon een mooie foto van het paard. Ik vind het niet heel erg hier dat hij er in het midden op staat. Maar je had net je iso wat naar beneden moeten zetten, of je sluitertijd hoger oid. Maar er was vast een felle zon als ik dat zo zie, dus dat is wel heel moeilijk om die witte bles er idd goed op te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 12:34

bij de bovenste foto had je misschien nog meer vanaf ooghoogte kunnen fotograferen? misschien neus wat meer naar beneden laten kijken en hals langer laten worden... wat ik ook had geleerd bij fotografie is dat je je onderwerp zijn of haar blik mee moet volgen uit het plaatje, dus bij de onderste foto had je je paard misschien nog wat meer naar rechts mogen plaatsen, zodat je haar blik beter mee kunt volgen voor dat het abrubt gestopt word? :) ik zeg ook maar wat hoor :')

trouwens, welk lettertype is je copyright?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 15:07

Bedankt allebei! Bles op de foto zetten vind ik erg moeilijk, foto's zijn vrijdag gemaakt in de volle zon dus dat was echt pittig!
ISO vind ik ook toch wel lastig instellen, ga me daar eens meer in verdiepen en mee oefenen. Hoe hadden jullie de eerste graag gezien qua compositie? Paard aan de linkerkant en ruimte aan de rechterkant, of andersom?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 15:17

ik had het paard ook daar meer aan de rechterkant gezet, en dan vanaf een iets hoger oogpunt, neusje wat naar beneden vragen, ben benieuwd wat dat voor effect zou geven!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 15:24

Bedankt!
Mm, ik weet niet hoe ik en een hinnekje af moet spelen en haar neus omlaag moet vragen en een foto moet klikken. Ben helaas alleen vaak bezig.. Maar ik ga dit meenemen in mn shoots!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 15:27

een eng onderwerp onder haar neus houden kan ook werken!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 15:29

Ik zit alleen met wat handen te kort, ik maak zoveel foto's alleen niemand kan het geduld opbrengen om me lang te helpen.. Maar bedankt voor je tip! Ik ga het in ieder geval meenemen in mn shoots, dan heb ik handen genoeg. Dan krijg je ze idd wel mooi qua houding :D

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 21:19

De eerste lijkt me niet zo spannend omdat de ogen 'zwart' zijn. Dat kan je oplossen door zelf anders te gaan staan tegen over de zon of het paard anders te laten staan. Zorg dat de zon nooit van recht opzij komt of er recht op. Dan krijg je geen diepte in de ogen. De zon over je schouder is vaak het mooiste, maar dan hangt het er nog vanaf hoe het paard staat.
De eerste zou voor mij meer aanspreken als er minder ruimte was rechts en de kont er bij op stond. Dus oefen nog wat met de composities. Staat je paard even stil probeer dan eens een aantal foto's te maken, vergelijk dan thuis wat voor jou het meeste aanspreekt. Daar leer je meer van dan dat iemand zegt hoe je je compositie maakt.
Ons oog maakt de verhouding van de gulden snede het mooist. Zoek daar eens wat over op, dan leer je ook al een heleboel bij over composities. (typ golden section photography of gulden snede fotografie maar eens in op google)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 21:35

Heel erg bedankt, daar kan ik zeker wat mee! :j