[FOTO] Getting better...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Hanna_94

[FOTO] Getting better...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-13 14:42

Hoi hoi :)
Mijn eerste FK topic, spannend! Ik ben al een tijdje bezig met fotografie, maar nooit heel intensief mee bezig geweest.
Het begon allemaal met mijn stiefpa die de Canon 400D had liggen, en er onmenselijk dure lenzen voor kocht (vond ik toen, zou er nu meteen zelf eentje kopen moest het nodig zijn). Ik had toen een Nikon liggen (geen flauw idee welke), waarmee ik op de stand automatisch voor de fun wat foto's trok. Maar toen mijn stiefpa de canon 7D aanschafte, lag de 400D maar wat stof te vangen. En toen is het beginnen kriebelen :Y) Ik ben de stand manueel beginnen te ontdekken, alles op internet opzoeken, tips aan stiefvader vragen,...
En dan maar oefenen, in het begin enkel tijdens wedstrijden maar sinds juni heb ik ook mijn eerste fotomeeting erop zitten.
Nou, genoeg gepraat: Hier de foto's
Vorige zomer
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Winter 2012:
Afbeelding
Maart 2013:
Afbeelding
Afbeelding
Mei 2013:
Afbeelding
Juni 2013:
Afbeelding
Afbeelding
Juli 2013:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De foto's genomen op wedstrijden heb ik er niet bijgezet, geven niet zoveel meerwaarde aan dit topic :)
Kritiek & tips mogen zeker! Ik heb momenteel nog niets gevraagd voor shoots, voornamelijk omdat ik er enkel nog maar heb gedaan bij vriendinnen.

Floepie86

Re: [FOTO] Getting better...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 15:31

Leuk dat je bezig bent met fotografie! :)

Ik mis vooral heel erg veel scherpte in je foto's.
Stel je handmatig scherp of laat je de camera je focuspunt kiezen?
Welke lens gebruik je erbij?

Foto3 is namelijk erg tof! Maar is onscherp, waardoor ik er niet meer naar kijk.
Was hij scherp geweest, dan had ik er langer naar blijven kijken.

Je eerste paardenfoto's zijn ook niet erg scherp, storende achtergronden etc.
Let hier op, een hekwerk of schuurtje haalt je foto erg naar beneden imo.
Natuurlijk heb je niet altijd de keuze om je achtergrond geheel onverstoord te laten, probeer het te doen met de middelen die je hebt.

Op de vierde foto zie je jezelf ook in de schaduw staan, dat is ook niet echt aantrekkelijk als je als 'klant' zulke foto's krijgt.

Ik zie de meerwaarde van de laatste foto ook niet echt. Eigenaar/verzorgster zit wel op het paard, maar haar gehele lichaam en hoofd verschuilen achter het paard.
Ik had deze foto niet in de serie gezet.
Als je hem vanuit een andere hoek had genomen, waar het meisje wél in haar geheel opstaat, was je foto veel sterker geweest :)

Ook valt mij op dat je verschillende watermerken hebt. Tuurlijk verandert hij wel eens naarmate je langer bezig bent met fotografie, maar probeer zoveel hetzelfde watermerk te gebruiken.

De foto's van de mini's vind ik wel erg geslaagd! Goed gedaan +:)+

Hanna_94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 10:13

Bedankt voor je reactie!
Ik laat de camera scherpstellen, en de meeste foto's hierboven zijn genomen met de canon 70-200 f2.8.
Over foto 3 heb je helemaal gelijk, dit is (dacht ik) ook de enige foto die genomen is met de 24-70 lens, en hierdoor had ik in feite niet genoeg bereik waardoor foto eigenlijk te veel is ingezoomd. Had ik misschien beter niet gedaan, maar op de originele foto viel het onderwerp helemaal weg.

Wat betreft de achtergronden, dit waren inderdaad de middelen die ik toen aangeboden kreeg. Ik weet niet of je het hebt opgemerkt, maar het paard op foto 5 is hetzelfde paard als op foto 14 & 15. Bij de laatste foto's zijn we dus naar een betere locatie verplaatst, zonder storende achtergronden :)

Wat betreft de laatste foto, ik was zelf ook heel erg aan het twijfelen of dit wel een meerwaarde vormt. Maar moest ik eigenaar van dit paard zijn geweest (en zelfs de ruiter erop) zou ik alsnog blij geweest zijn met de foto, maar ik begrijp de commentaar erop, en zal er de volgende keer ook zeker op letten.

En het watermerk is enkele keren verandert omdat ik sinds juni lightroom heb en hiermee nu mijn watermerk maak :) Voordien deed ik dit met een ander watermerkprogramma'tje.

Ik vond je reactie heel erg nuttig en leerzaam, bedankt!

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 11:40

Hé Joyce! Uiteraard herken ik de honden als model ;)
Fotografeer je inmiddels in RAW? Of nog steeds in JPG?
De laatse foto heeft misschien geen meerwaarde, maar ik vind eigenlijk wel grappig en het paard staat er prachtig op. Had 'm alleen wat meer naar links geplaatst, zodat er meer ruimte vrij is aan de kant waar hij naartoe kijkt.
Ik mis hier en daar wel wat scherpte op de foto's over het algemeen.
Foto's van de mini's zijn tof!

Hanna_94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 10:16

Hoi mary!
Ik fotografeer nog steeds in JPG, ik heb RAW eens uitgetest maar ondanks ik zo min mogelijke bewerkingen doe nadien biedt RAW mij niet ontzettend veel voordelen, en qua kwaliteit zie je met het blote oog ook niet veel verschil. Ik bewerk mijn foto's uiteraard wel, maar dit zo miniem mogelijk. Ik heb het er dan niet voor over om een grotere geheugenkaart te kopen hiervoor (want met mijn 4GB kaartje kom ik er niet in RAW). Ik heb wel toekomstplannen om de canon 7D te kopen (400D loopt stilaan op zijn einde), dan zou ik eventueel wel een grotere geheugenkaart bij kopen en kan ik alsnog overwegen toch in RAW te gaan fotograferen.
Je hebt me ook nog Lightroom aangewezen, die staat nu vrolijk op mijn computer :j Het is wel lightroom 3 geworden, 4 of 5 kan ik niet draaien op mijn computer :o
En bedankt voor je tip wat betreft de laatste foto.

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 14:43

Toch biedt RAW echt ontzettend veel voordelen hoor Joyce, of je nu kleine of grote bewerkingen wilt doen. Buiten dat verlies je in JPG iedere keer dat je je foto opslaat, kwaliteit. Een CF kaartje is idd wel wat duurder. Als je de 7D koopt, dan zou ik zéker in RAW fotograferen én een grotere kaart kopen.
Ik heb werkelijk geen enkele foto in jpg :)
Lightroom 3 is al een heel mooi begin, kun je echt al een boel mee.