[FOTO] Ik word beter

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Boortjuh

[FOTO] Ik word beter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 22:46

Vandaag helemaal me camera uitgeplozen hahaha
en een shoot gemaakt van Kyan en zijn baas.
Dit is pas de 2e shoot men vind dat ik er aanleg voor heb.
dus geef me maar feedback :-) (maar niet te want smaken verschillen)
Helaas heb ik ze geupload via mijnalbum.nl dus ze zijn minder scherp dat dat ze op fb staan.
dus graag geen kritiek over de scherpte dit komt echt alleen door mijn album.nl

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door EvelijnS op 12-06-13 06:48, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Vergeet je [TAG] niet! :)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 22:48

Ik zou voor een ander halster kiezen.. doet afbreuk aan de foto's...
Zijn leuke foto's, maar voor mij missen ze iets...
Bijna overal storende achtergronden ed..

Ik zou wel de titel aanpassen.. ik word is zonder t ;-)

Boortjuh

Re: Ik word beter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 22:51

hahaha ik vind halster prima smaken verschillen de eigenaar wilde het graag
ik vind het geen afbreuk van de foto's waarom vind je dat dan?? en wat mist er volgens jou aan de foto's
miss kan ik je feedback dan gebruiken voor de shoot die ik morgen heb staan.
het is ook pas de 2e keer dat ik fotografeer dus ik vind het niet slecht..

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 23:01

Kan je niet met leestekens en hoofdletters typen? Komt een stuk professioneler over.. zeker als je ooit echt verder wilt met shoots en er eventueel geld wil voor vragen.

Zoals ik al zei, de achtergrond stoort. Je cropt ook te klein naar mijn gevoel.
Je ziet alleen een paard, geen meter omgeving.
Ik kan het niet beter uitleggen.. bekijk wat portfolio's en websites van mensen die al lang bezig zijn met fotografie, daar kan je toch tonnen inspiratie halen.
Ik heb het gevoel alsof iedereen deze foto's kan nemen van het paard.. je neemt geen risico's of test geen dingen uit.

Het halster stoort omdat je ziet dat het 'goedkoop' is (met alle respect trouwens), het zit ook helemaal niet juist rond het paard zijn hoofd en bij een fotoshoot wil je toch net iets meer...
Zulke halster gebruik in om in mijn zak te proppen als ik een buitenrit maak..
Een mooi halster of hoofstel geeft toch meer klasse.
En dan nog een hele andere kleur koord eraan.. mij stoort het.. en ik ben zeker dat het andere ook stoort.

Dat de eigenares zo foto's wilt, daar is niets mis mee natuurlijk, voor haar persoonlijke collectie kan alles.
Maar voor jou als fotograaf doet het afbreuk aan je foto's.. maar dat is mijn mening.

Ik zou ook graag een paard zien die gewassen is, in plaats van een groene/gele/zwarte staart...
Voor te oefenen maakt het weinig, maar toch wel aandachtspunten..

De voorlaatste foto, het paard kijkt helemaal weg van de camera.. je had moeten wachten tot het paard naar je toe keek of zijn hoofd plooit naar de eigenares...

Boortjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 23:18

Dank je wel voor de opbouwende kritiek

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 05:43

Ik zou ook als tip mee willen geven je foto's niet bij mijnalbum te uploaden maar photobucket of tinypic. Die geeft betere kwaliteit. Laat je foto's ook op het maximale formaat zien als het kan.

Rennie89

Re: [FOTO] Ik word beter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 08:45

waarom al een fotografienaam als je pas voor de tweede keer fotografeert? no offence maar dat is in deze fase toch nog niet nodig? :P Je hebt pas een fotografienaam nodig als je jezelf wilt verkopen en dus herkenbaar moet zijn, althans, vanuit mijn ogen :o

Verder vind ik de foto's niet heel bijzonder, al zijn ze inderdaad niet slecht voor de tweede keer :) In welke stand fotografeer je en welke lens heb je er op? Oja, nooit Mijnalbum gebruiken ;)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 08:53

Helemaal met lifaya eens, ook ik heb ruim twee jaar een spiegelreflex maar dat wil niet zeggen dat ik me nu een fotograaf kan en mag noemen. In die twee jaar ben ik enorm verbeterd, en als mensen me vragen of ik foto's wil maken voor hun van wat dan ook dan doe ik dat graag. Vrijwillig en zonder dat ik ook maar iets in kosten breng. Waarom? Omdat mensen dan ook niet teleurgesteld kunnen zijn, ze huren immers geen professionele fotograaf in.

Wat heb je overigens met de voorlaatste foto gedaan, is die bewerkt of zo'n rare compositie? En als tip die ik zelf heel erg nuttig vind probeer zonder flits te fotograferen, imo geeft dat altijd een mooier resultaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 12:39

Zoveel mensen, zoveel meningen :) Ik vind het wel leuk om iemand te zien die zo enthousiast is over paardenfotografie en al zo serieus is een eigen fotonaam bedacht te hebben, getuigd van ambitie. Ik zou zelf erg ontmoedigd worden als ik enthousiast ben en veel reacties krijg die voornamelijk op het negatieve focussen, in plaats van op het positieve met ruimte voor gerichte tips.

De laatste foto vind ik bijvoorbeeld al erg mooi voor een tweede keer. Fijne pose en compositie! Ook foto 1 is mooi qua pose, moment (oortjes lekker attent) en nette belichting. Een bonte is ook lastig fotograferen qua contrast! Foto 1 is erg goed gegaan wat dat betreft, maar foto 3 (stand) is bijv vrij donker met veel contrast, waardoor de donkere delen wegvallen. Heb je veel bewerkt aan de foto's achteraf ook?

Wat opvalt is dat je soms wat vertekening hebt in je foto's: vooral duidelijk bij foto 2 (waar de billen van het paard vrij groot lijken vergeleken met zijn hoofd en je menselijk model) en foto 4 (waar het hoofd vrij aanwezig is en het lichaam in verhouding wel erg klein wegloopt achter het hoofd). Dit kan je goed voorkomen door wat verder weg te gaan staan en verder in te zoomen, indien mogelijk. Het beeld wordt dan realistischer / beter in verhouding én je achtergrond wordt waziger als je verder inzoomt :) Ook zou je bij sommige foto's een wat lager standpunt kunnen kiezen. Bij foto 1 zou je dan niet het zand nog als achtergrond hebben maar meer groen en lucht, en bij bijv. foto 5 zou het paard dan meer loskomen van de ondergrond doordat jij ook lager zit. Als je dan ook nog je paard wat verder weg zet van de achtergrond, is die minder overheersend in beeld (de achtergrond wordt dan ook weer vager). Probeer maar eens!

Ik zou zeker zo doorgaan. Misschien wel een alternatief zoeken voor mijnalbum alleen, dat is zonde van je kwaliteit, misschien een account aanmaken bij imageshack? Daar kan je ook albums aanmaken en foto's verwijderen etc als je een account hebt, en de kwaliteit blijft in mijn ervaring beter. Ben benieuwd om jouw werk na een tijdje weer te zien!

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 15:48

Al goede foto's zo voor de 2e keer! Ik sluit me helemaal bij wildwings aan, wat lager proberen te gaan zitten, en zo veel mogelijk uitzoomen zadat je de achtergrond nog waziger kan proberen te krijgen :)

Verder ben ik het totaal niet met Kirrr eens, wat doet een halster er nou toe als een eigenaar dat graag wil? Ik vind de composities ook al leuk neergezet :)

Boortjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 07:39

Dank jullie wel voor de feedback. Maar ik wordt niet gauw ontmoedigd van al die negatieve berichten.
Zolang de eigenaren van de paarden ze fotos gaaf vinden en mij boeken.. heb gister weer een shoot gehad en gaat steeds beter.
Ik ga er gewoon mee door. Gisteren kreeg ik van een pro zoveel complimenten over mijn shoot gister.
Dus dat is voor mij genoeg.
Alleen foto 3 is bewerkt hahaha ik vond wel grappig dat vond de eigenaar ook

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 08:23

super dat je zo sterk in je schoenen staat! Daar hebben toch wel een aantal fotografen gebrek aan (bijv. ik :') ) en zelfverzekerdheid is best belangrijk in het vak. Leuk dat je zoveel complimenten kreeg :)

Boortjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 13:07

ben gister bezig geweest met een andere shoot en ik wordt echt wel beter en miss wel een concurrent van de gene die mij afzeiken.. (helaas ff via mijn album dat was ff het snelste)
ik ben gewoon lekker oefenen en mensen hebben geen verwachtingen van mij omdat ik al van te voren aangeef wat ik wel en niet kan.
ik heb geen ook pro martiaal alleen een Nikon D3100 en en standaard 18-55 lensje de grotere komt later wel :-)

Afbeelding

[/img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-JFA8WHJD.jpg[/img]

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 14:53

Pardon? Niemand zeiktje af en er is in de fotografen wereld geen concurentie maar collega"s. Iedeteen heeft een eigen stijl en ontwikkeld zichzelf op een andere manier. Dus beetje jammer dat je dit dan weer zegt.

Desondanks een leuke foto. Had alleen graag meer borst gezien. Dat maakt een foto net wat spannender banuit mijn optiek.

Rhyddid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 22:10

Ben het helemaal met Lifaya eens!

Ga jezelf nu niet opeens vijandig opstellen met " toekomstige concurrenten die jouw afzeiken" Want dat slaat natuurlijk nergens op.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 22:25

Wat een egoïsme zeg, arrogant ten top! Als je zo doorgaat stoot je je zelf heeeeeel snel van die troon. :n
Heb jij wel eens gelezen wat een professioneel fotograaf allemaal moet doen? Is wel wat meer dan 'kiekjes' maken en ergens iets bewerken. :n Dit vind ik echt not done TS en ben het dan ook eens met Lifaya & Rhyddid....

Volgens je profiel ben je 27 jaar oud, gedraag je dan ook eens naar die leeftijd en leer kritiek waarderen. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 22:30

Mag hopelijk naar aanleiding van je laatste post toch wel nog één kleine tip geven: het is een klein wereldje en een negatieve instelling brengt je daar niet ver in :) In tegendeel... Verder heb je er meer aan om je medefotografen gewoon als collega's te zien en met ze samen te werken of van elkaar te willen leren, in plaats van elkaar als concurrentie zien en het licht in de ogen (lens :D ) niet te gunnen. (Eigenlijk wat Renee al zegt dus :D ).

Boortjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 09:56

beetje jammer weer dat ik zo wordt neergezet..
Ik ben niet egoïstisch, ik ben juist in mijn optiek goed bezig. Ik accepteer de kritiek want wil graag beter worden. Ik hou alleen niet van mensen die negatief over mij doen terwijl ze mij niet eens kennen en ik vraag om opbouwende kritiek. Maar dat doet men niet. alleen maar je foto's zijn slecht. En dan ook niet zeggen wat is er mis met de foto's want daar gaat het mij om. Het gaat mij niet om mij...maar om mijn foto's .en ja ik zag sommige dingen dat als afzeiken ipv normaal kritiek.. en Lifaya je hebt helemaal gelijk maar ik ben juist blij en zeg niet dat jij me afzeikt ik had het meer over de gene die me pm sturen en niet open en eerlijk op het forum zetten zoals ik dat doe..
en kimD maar om nu gelijk te zeggen gedraag je eens volwassen..sorry dat gaat me te ver je kent me niet eens...
En collega fotografen!!! Nog niet gemerkt. De ene pikt foto's de ander heeft alleen maar kritiek omdat ik een te kleine lens gebruik en zij een vele grotere hebben. En dan heb ik het niet over jullie...alleen wel over de mensen met wie ik gewerkt heb of tegen ben gekomen. ik heb daar weinig goeds over. bv je gaat naar en meeting om beter te worden je stelt vragen maar krijgt als antwoord "hoezo jij bent toch fotograaf" sorry hoor maar in zo iemand zie ik geen collega... zeker niet omdat ik nog onervaren ben en zij ervaren. Juist dan zou ik wat van hun verwachten. Dus dan zie ik het idd als concurrent. van wie ik wel veel hoor en positief feedback krijg zijn modelfotografen alleen daar heb ik weinig aan omdat ik juist paarden en dieren wil fotograferen dus zij zien de dingen anders dan wij. al heb ik wel vele goede tips kunnen gebruiken als er een vrouwelijk model bij was.
ik open dit topic omdat ik opbouwde kritiek wil van paarden kenners (fotografen) en beter wil worden. als ik dit zo lees is het geen opbouwende kritiek meer maar alleen negatief over mij als persoon of wat ik plaats op het topic en daarvoor open ik dit topic niet.
en nogmaals ik wil niemand aanvallen maar doe dat bij mij ook niet..actie is reactie...Ik vraag de ervaren mensen om hun mening over mijn foto's en als je het daar niet op kan houden gelieve dan niet op dit topic reageren...

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 21:50

Voornaamste binnen de fotografie is dat je lol hebt. Het gaat niet om beter worden, of om goede foto's schieten. Want dat is subjectief, het 'smaken verschillen'. Het gaat er om dat wat jij voor ogen hebt uitwerkt en die aanpak ontwikkelt: die uiteindelijk je eigen stijl zal worden. Maar ook die stijl zal in de loop der jaren veranderen want je blijft jezelf ontwikkelen, tijden en mensen, eventueel de klanten, (dus smaken) veranderen.

Je topic had ik al eerder gelezen en na het zien van je foto's ben ik uit dit topic weggegaan. Waarom? Allereerst: upload NOOIT via mijnalbum. We kunnen niet door de pixels heenkijken, we beoordelen een foto hoe hij er staat gepresenteerd (gebruik liever http://imageshack.us/ ). Ik proefde in je beginpost wat arrogantie: je staat bij voorbaat al je foto's te verdedigen, alsof je al negatief commentaar verwachtte maar dat niet op prijs zal stellen. Je kan niet te veel feedback krijgen, feedback is feedback. Soms is een harde noot nodig om er meer van te kunnen leren (kritisch kijken naar je eigen foto's, zelfreflectie dus), nergens nodig om daarvan te schrikken :) . Opbouwend is natuurlijk beter.

Ik zal even inhoudelijk feedback geven op je foto's. Ik ben zelf erg van een lijnenspel, juiste balans in composities. Bij foto 1 is het eerste wat mij opvalt de grens van het gras en het zand die dwars door de neus gaat. Het had mooier geweest (in mijn ogen dus) als die grens tussen neus en ogen zat of zand helemaal weg en een lager standpunt. Plaatsing van het hoofd is prima, mag tikkeltje meer borst bij.
Foto 2: daar waar het om draait (de hoofden) vallen weg in het donker. De kont is nu het eerste waar ik naar kijk. Lijkt me niet de bedoeling. Ook is er naar mijn idee te veel ruimte bovenin, dus meer been en minder heg. Foto 3 is beetje hetzelfde wat betreft het wegvallen in het donker: waar zijn de ogen? Halster lijkt wel te zweven. De grens van gras en zand is al stuk beter! Foto 4 heeft niet zo veel sfeer meer door het directe flitslicht. Ook de vervorming haalt je compositie uit zijn verband. Het paard helt ook storend wat naar links. Foto 5 is leuk, maar een te hoog standpunt. De grens gras/zand is hierbij weer te hoog. Ook hier weer onderbelicht. De laatste foto is de beste: geen storende elementen, het onderwerp steelt de show. Minpuntjes zijn de afsnijding van de hand en de riem en te veel lucht boven. Een stapje naar achter en ietsje naar beneden. Misschien de modellen ook de andere kant op laten kijken, waar wellicht meer licht vandaan had gekomen (en niet die van de boskant).

Niet zoveel naar anderen kijken, aan anderen ergeren maar gewoon lekker gaan fotograferen, want de enthousiasme is er! Natuurlijk wel andermans werk bekijken en je eigen kritiek meenemen binnen je eigen ontwikkeling. Ik heb ondertussen aan twee meetings meegedaan, waarvan een zelf georganiseerd en mijn ervaring was dat het een leuke club fotografen bij elkaar was die elkaar hebben geïnspireerd :j Niet zo vastklampen aan beter worden. Dan gaat de lol er snel af denk ik. Oh, en niets moet hoor, alles mag :P

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 11:10

ik vind het wat raar dat je zegt dat je na 3 keer fotograferen al beter bent geworden, je moet echt heel wat meer keren gaan fotograferen om te zeggen dat je écht beter bent geworden.

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 14:56

Ik vind het licht op de foto's niet zo mooi. Op de ene foto te donker en de andere lijkt overbelicht.
Gewoon lekker door oefenen, na 3 keer te hebben gefotografeerd hoef je nog helemaal geen professionele fotograaf te zijn. :)

Boortjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 20:44

Na een 3e x fotograferen mag ik best zeggen dat ik beter word. Want beter worden is alleen maar in mijn ogen
Een vorm van verbeteren in wat slechter was. En een vorm dat ik mij in de kritiek van andere hebt verdiept en ermee aan de slag ben gegaan. Ik ben ook geen pro zo doe ik mij ook niet voor.
Mensen weten wat ze krijgen als ze mij vragen. En dan ben ik tevreden.
Ik had alleen hoop hier op dit forum meer feedback te kunnen krijgen.
Echter vele doen dat niet op de juiste manier en waarom geen idee.
Ik vind het ook raar want ze kennen mij geen eens. En dan word ik persoonlijk fel aangepakt.
Ik ga of topic want zo heb ik er geen zin in. Kinderachtig.
En ik weet dat dit gelezen word...dus doe me een lol en stuur me geen mail of pm maar zet hier stoer je commentaar neer. Weet dat ik het in ieder geval niet meer ga lezen.
Van mij mag het gesloten worden

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 13:28

Boortjuh schreef:
Na een 3e x fotograferen mag ik best zeggen dat ik beter word. Want beter worden is alleen maar in mijn ogen
Een vorm van verbeteren in wat slechter was. En een vorm dat ik mij in de kritiek van andere hebt verdiept en ermee aan de slag ben gegaan. Ik ben ook geen pro zo doe ik mij ook niet voor.
Mensen weten wat ze krijgen als ze mij vragen. En dan ben ik tevreden.
Ik had alleen hoop hier op dit forum meer feedback te kunnen krijgen.
Echter vele doen dat niet op de juiste manier en waarom geen idee.
Ik vind het ook raar want ze kennen mij geen eens. En dan word ik persoonlijk fel aangepakt.
Ik ga of topic want zo heb ik er geen zin in. Kinderachtig.
En ik weet dat dit gelezen word...dus doe me een lol en stuur me geen mail of pm maar zet hier stoer je commentaar neer. Weet dat ik het in ieder geval niet meer ga lezen.
Van mij mag het gesloten worden

Meid, meid, meid. Die reacties op wat jij zegt komen puur door hoe jij je teksten neer zet.

Er wordt heel veel opbouwende kritiek hier gegeven, ook op jou als persoon. Maar je kiest er ook zelf voor om vooral te reageren op het negatieve.

Dus stap terug in je schoenen, dat loopt veel lekkerder. Blijf lekker oefenen, maar zorg in ieder geval dat je die veters goed dicht strikt ;) Dat siert een mens namelijk.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 16:34

Die laatste zin van Mear heeft het wel heel mooi geformuleerd. :j Jij krijgt wel degelijk feedback, maar volgens mij wil je hem niet van harte nemen. Jij krijgt OOK persoonlijke feedback, waarom? Omdat jij heel arrogant ben en ontzettend vol bent van jezelf... ;) Jij krijgt feedback om daar een stapje in terug te doen. Ga weer terug in je schoenen en neem de feedback van harte... Met dit gedrag loop je een keer tegen de lamp en heel erg hard. :n

Daarbij kan een topic niet op verzoek gesloten worden. ;) Het is nog steeds netjes en er gebeurt niks verkeerds.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 16:49

ts leuke foto's
zal wel nog flink dooroefenen denk niet dat je hier als geld voor kunt vragen :)
en ik zal als ik jou was even een stapje terug doen ,

je komt erg arrogant over en als toekomstige klanten zoiets lezen zoeken ze snel een andere fotograaf