Actie foto's lukken niet...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

sunshine

Actie foto's lukken niet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 14:08

Hoi bokkers,

Ik vind het erg leuk om foto's te maken, en dan met name van dieren & de natuur.
Maar het enige wat niet lukken wil, zijn actie foto's.

Heb even een foto bijgevoegd om het verhaal duidelijker te maken:
Afbeelding
Pootjes en dergelijke zijn 9 van de 10 x bewogen.

Hoe krijg ik dat nou mooi scherp ? Ik fotografeer met een olympus e420.

Gr Angie

LoveBodin

Re: Actie foto's lukken niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 14:16

Kortere sluitertijd kiezen :).
Hoe langer je sluitertijd, hoe meer kans er is op bewogen foto's.
Het moet natuurlijk wel kunnen, in een donkere ruimte moet de sluitertijd langer dan in een lichtere ruimte (over 't algemeen), waardoor je in 't donker meer bewogen foto's hebt.
Je kan overigens ook de sportstand proberen, als je die hebt.

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 21:20

Heb je de mogelijkheid om sluitertijden aan te passen?
Ik maak gebruik van 1/1250 bij mijn SLR op F 8.0 (al zou die iets lager kunnen eventueel) en gebruik automatisch focuspunt zodat ik daar niet naar hoef te kijken.
Het gaat niet altijd goed (achtergrond scherp/voorgrond wazig), maar hiermee heb ik bv deze geschoten:
https://lh6.googleusercontent.com/-kzv9 ... WE-111.jpg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 15:59

En een automatisch scherpstelpunt zou ik juist afraden Sandra ;)
Want je camera heeft geen idee of je een bomen fotograaf of dierenfotograaf bent.
En in 9 v/d 10 gevallen is een boom, hek of struik voor je camera eenvoudiger om op scherp te stellen dan een snel dier (zeker zo'n groot egaal vlak als een paard). Dus zal hij er op de automaat veel sneller naast zitten, dan wanneer je zelf aangeeft waar hij op moet scherpstellen.

Maar ik weet uit m'n hoofd niet wat de camera van TS (de olympus e420) aan opties heeft.

Sluitertijd is inderdaad wel belangrijk.
Voor honden zit je al snel op sluitertijden van 1/1.000e en hoger om actie te bevriezen. Omdat ze nog wat snellere voetwisseling hebben dan een gemiddeld paard.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 16:28

Ik denk dat de sluitertijd inderdaad het probleem is, ik fotografeer vaak op 1/250....geen idee waarom eigenlijk...
Worden de foto's dan niet erg donker bij een sluitertijd van 1/1000?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 16:35

De belichting van je foto is afhankelijk van: Iso, Diafragma én sluitertijd.
En natuurlijk de hoeveelheid licht op de plaats waar je bent.

Ja, in zo'n donker bos is de kans groot dat je 1/1.000e niet haalt.
Dus niet fotograferen, of een andere plek zoeken is dan helaas dé oplossing.
Met fotografie zit je aan natuurkundige wetten vast waar je niet onderuit kunt. Soms is een locatie gewoon niet geschikt om een bepaalde soort fotografie te doen.

Hamont

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 18:54

Ik ben het niet eens met hierboven, overal moet je een foto kunnen maken. Verdiep je anders gewoon in de techniek van het fotograferen. Sluitertijd/diafragma, isowaarde en flitsen.

Probeer bijvoorbeeld eens mee te trekken met je onderwerp. Bijv. : de hond rent van links naar rechts. Jij beweegt dan je camera mee op de zelfde snelheid, en terwijl je meebeweegt druk je af. Google maar eens op 'meetrekken foto'.

Als je je sluitertijd op 1/32 - 1/8 zet zie je lekker veel bewegingsonscherpte in de achtergrond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 21:16

De TS vraagt niet hoe ze een onscherpe foto kan krijgen...
Maar vraagt om de techniek voor een foto zonder onscherpte.

Je kunt eigenwijs doen, maar feit blijft dat sommige locaties daar niet voor geschikt zijn. Zelfs met professionele apparatuur en kennis zijn er plekken die natuurkundig gezien onmogelijk een correct belichte foto zonder bewegingsonscherpte opleveren.

Hamont

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 23:03

Je wil een goede actiefoto. En je wil die in het bos maken. Meetrekken is dan een oplossing. Je krijgt dan een scherp onderwerp, en een onscherpe achtergrond. Dit KAN zorgen voor wat extra dynamiek. Eigenwijs of niet ;)

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 23:37

Maar als je je sluitertijd aanpast, pas je ook je belichting aan.
En inderdaad wat Hamont zegt, je kunt je camera stilhouden en alles scherp maken, maar ook mee bewegen en alleen de hond scherp maken.
Zit er een sportknopje op je camera? Dan kun je daarvan de instelling bekijken en vergelijken met de instellingen onder andere knopjes. "zoek de verschillen"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 08:14

Mee trekken met actie shots moet sowieso, ongeacht de sluitertijd.
Anders krijg je een scherpe achtergrond en een wazige hond, omdat de hond in actie anders te veel ten opzichte van de camera beweegt.

Maar met sluitertijden van 1/32 - 1/8e die je noemt, zal het onderwerl altijd ONscherp worden.
Kun je meetrekken wat je wil. Maar je krijgt bewegingsonscherpte door de beweging die je hond maakt én ook nog eens van je eigen beweging.

Onscherp. Niet wat de TS wil.

Misschien is het handig om dat gewoon aan te nemen van me; professioneel dierenfotograaf met 18 jaar ervaring.
Ik weet onderhand wel wat er gebeurd bij welke sluitertijd en techniek.

Hamont

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 08:25

Als je een professioneel dierenfotograaf met 18 jaar ervaring bent weet je ook dat je verschillende dingen moet uitproberen om tot een goed resultaat te komen. Als iedereen hier roept : sluitertijd van 1/1000 en ik heb een ander idee over hoe je een hond kan fotograferen, dan zal ik de volgende keer mijn mond houden als ik zie dat er een professioneel dierenfotograaf reageert. Einde discussie.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 08:28

TS klaagt specifiek dat 9 van de 10 keer de pootjes bewogen zijn. Als er íets bewogen is met meetrekken, dan zijn dat wel de pootjes. Als je beweging wilt bevriezen, wat TS duidelijk wil, dan is meetrekken níet de oplossing. En dan zijn het idd de lichtomstandigheden en de grenzen van je lenzen die de mogelijkheden beperken. Met een F 1.2 50 mm kan in donkere omstandigheden een hoop meer dan met een 4.5 - 5.6 zoomkitlens... Ook al is 50 mm dan misschien weer niet je eerste keuze qua brandpuntsafstand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 08:31

@Hamont:
TS wilde maar 1 ding weten: hoe ze van Onscherpe foto's af komt, en scherpe foto's kan krijgen.

Je kunt best een suggestie geven om precies het tegenovergestelde te doen.
Maar het is niet praktisch om dan eerst mijn correcte methode voor scherpe foto's te ontkrachten door te zeggen dat je het er niet mee eens bent.

TS weet niet wáár je het precies niet mee eens bent. Misschien was je het er wel niet mee eens dat 1/1000e een scherpe foto geeft. Iemand met weinig ervaring heeft daar geen idee van.

Als een beginnende persoon in de keuken vraagt hoe je pannekoeken kunt bakken, iemand legt dat uit.
Een ander zegt: daar ben ik het niet mee eens. En gaat vervolgens uitleggen hoe je broccoli kunt koken... Net zo verwarrend ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 08:35

Ibbel schreef:
TS klaagt specifiek dat 9 van de 10 keer de pootjes bewogen zijn. Als er íets bewogen is met meetrekken, dan zijn dat wel de pootjes. Als je beweging wilt bevriezen, wat TS duidelijk wil, dan is meetrekken níet de oplossing. En dan zijn het idd de lichtomstandigheden en de grenzen van je lenzen die de mogelijkheden beperken. Met een F 1.2 50 mm kan in donkere omstandigheden een hoop meer dan met een 4.5 - 5.6 zoomkitlens... Ook al is 50 mm dan misschien weer niet je eerste keuze qua brandpuntsafstand.

Daar toch dus nog wat extra uitleg op geven.
Want 'meetrekken' is niet maar 1 techniek die automatisch ook betekend dat je een trage sluitertijd hebt.
Meetrekken betekend alleen dat je het onderwerp volgt tijdens het fotograferen. En dat moet met actiefoto's altijd, als je wil voorkomen dat je een scherpe achtergrond krijgt en een vliegende vlek als model.
Want je onderwerp moet ten opzichte van de camera stil staan voor ideale bevriezing. Dat kan maar op 1 manier: met de camera de hond volgen.
Maar inderdaad wél met de juiste snelheid van je sluiter.

Je moet dus:
1. Met je camera de hond volgen (ja... mee trekken)
2. Een sluitertijd kiezen om te voorkomen dat de beweging van de hond wordt vastgelegd. De sluitertijd moet zó kort zijn, dat de pootjes nog geen centimeter hebben kunnen bewegen in die tijd. Alleen dan wordt je foto zonder bewegingsonscherpte.
3. Een correct scherpstelpunt kiezen op de hond.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 11:57

Op het moment dat je met 1/1000 of sneller fotografeert hoef je echt niet mee te trekken. Hooguit om te voorkomen dat je onderwerp weer uit je zoeker loopt voordat je op het knoppie hebt gedrukt. Maar niet om de beweging te bevriezen. Fotografeer je raceauto's, dan zal dat moment misschien bij 1/5000 liggen, maar er is altijd een moment dat je niet meer hoeft mee te trekken, en je achtergrond dus net zo stil staat als je onderwerp. Echt niet iedere actiefoto heeft een 'gestreepte' achtergrond van het meetrekken.

En persoonlijk vind ik alleen dán meetrekken zin hebben als je door het meetrekken bewegingsonscherpte in de achtergrond opwekt en daarmee de suggestie en snelheid van bewegen versterkt. En dan kies je dus weer een langere sluitertijd, want je moet wel héél snel meetrekken wil je die suggestie van beweging in je achtergrond krijgen met 1/1000...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 13:38

En hoe ben je dan van plan om je scherpstelling correct uit te voeren, als je het dier niet volgt? |o :?

Ik schreef toch ook al DUIDELIJK dat niet-meetrekken bij een krappe sluitertijd een vage vlek oplevert ;)

Ja, vanaf een bepaalde waarde hóef je niet meer mee te trekken puur om te zorgen dat de beweging naar opzij bevroren is...
Maar ook dan moet meetrekken nog WEL om héél veel andere redenen: Anders verlies je je onderwerp uit beeld, kun je niet scherpstellen, verlies je je compositie... etc.
En ZEKER een beginner kan onmogelijk een foto maken van een dier in volle actie zonder 'm eerst te volgen/meetrekken.
Als beginnende fotograaf heb je flink wat meters nodig voordat je de scherpstelling, compositie, zoom, etc. voor elkaar hebt. Als je afwacht tot 't beest bij je in de buurt is en dán pas je camera er op richt, gaat het helemaal mis.

Maar prima hoor...
Als jij vind dat je 't beter weet dan iemand die dagelijks niets anders doet dan actiefoto's van dieren maken, dan moet je dat helemaal zelf weten ;)
Dan neem je 't niet van me aan, en doe je lekker eigenwijs je eigen ding. +:)+

Vraag me af en toe nog af waarom ik überhaupt tips geef in dit bokt gedeelte.
Tegenwoordig zijn het de leken die menen alles beter te weten dan een doorgewinterde prof met jarenlange ervaring. :roll:

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 14:14

Femke, wel tips blijven geven hoor, ik ben er zeker wel blij mee !!!!!!

Ik ga een deze dagen eens proberen, op verschillende manieren zoals hier in het topic beschreven staat.
Ik wil de foto's dan wel hier tonen, wellicht hebben jullie dan nog meer tips.

Ik kies nu eigenlijk altijd voor automatisch scherpstellen, heb net zelf geprobeerd, maar dan als ik de foto in het groot zie, zie je toch dat hij niet helemaal scherp is.
Best lastig nog, dat fotograferen.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 14:30

Goed dat je om tips vraagt en er ook echt wat mee gaat doen.
Een goede camera maakt nog geen goede fotograaf. Elke prof is ooit een beginner geweest, of je uiteindelijk prof wordt hangt af van o.a. doorzettingsvermogen en talent.
In een bos (licht en schaduw afgewisseld) is fotograferen gewoon ontzettend lastig. Ideaal om je camera te leren kennen en ervaring op te doen. Dan is het in andere situaties alleen maar makkelijker.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 16:18

Vanmiddag wat geprobeerd, let vooral niet op de achtergrond, die is storend maar daar ging het me nu even niet om.

Afbeelding
sluitertijd 1000 / 1250 (een van die 2, weet even niet welke van de 2 ik gebruikt heb bij deze foto )

Afbeelding
sluitertijd 1000 / 1250 (een van die 2, weet even niet welke van de 2 ik gebruikt heb bij deze foto )

Afbeelding

Afbeelding
Sluitertijd 1/30 :')