[FOTO] Reflectiescherm hoe gebruiken jullie die?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Wilawander

[FOTO] Reflectiescherm hoe gebruiken jullie die?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 11:37

Heb een reflectiescherm gekocht en gisteren voor het eerst wat foto's ermee gemaakt. Ben er alleen niet helemaal uit wanneer welke kleur gebruiken.

Dit zijn enkele foto's van gisteren. (Excuses voor FB kwaliteit kan momenteel nergens wat uploaden).

Ben pas weer begonnen met fotograferen daar ik lange tijd geen puf had en ook moeite heb met camera vasthouden ivm reuma. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden en tips zijn welkom. Foto's zijn niet nabewerkt behalve kader en naam.

Afbeelding
1)

Afbeelding
2)

Afbeelding
3

Afbeelding
4

Afbeelding
5

Afbeelding
6
Laatst bijgewerkt door EvelijnS op 11-06-13 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [TAG] toegevoegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 17:03

Zijn handige dingen he! Ik vind het mooie foto's, fijn belicht op zich en goede poses/attente blikken vastgelegd. Ben benieuwd met wat voor licht je precies gewerkt hebt (van welke kant) en hoe groot de invloed van het reflectiescherm dan was? Op sommige foto's zie ik het namelijk duidelijker dan op anderen, die misschien nog wat meer licht kunnen gebruiken of waarbij ik mij afvraag of het reflectiescherm veel invloed heeft gehad. Eén algemene tip is misschien om de honden nog wat verder weg te zetten van de struik voor een iets kleinere scherptediepte, maar dat is persoonlijk hoor :)

Ik gebruik hem zelf alleen bij strijklicht of tegenlicht. De gouden gebruik ik bij bruine en voskleurige paarden en honden. (Ook bordeaux etc, alles met warme tinten in de vacht). De zilveren gebruik bij witte/zwarte/grijze dieren, of ook andere kleuren met maar enigzins wit erin. De witte gebruik ik ook geregeld bij zeer felle zon- ik vind keiharde belichting niet zo mooi en realistisch, zeker niet omdat een reflectiescherm soms alle schaduwen uit een een plaatje haalt, en dat vind ik dan ook weer niet heel mooi. De witte weerkaatst minder maar toch nog duidelijk.

Dit is bijv. een foto waarin ik een gouden reflectiescherm heb gebruikt om een groot gedeelte licht weer in te vullen, maar niet álle schaduwen weg te halen: http://imageshack.us/a/img600/5479/img4524i.jpg

Wilawander

Re: [FOTO] Reflectiescherm hoe gebruiken jullie die?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 11:49

Even kijken heb alleen de gouden gebruikt, en merkte dat dat bij de dog niet optimaal was door het witte dus daar zou ik de zilveren kant moeten gebruiken.

Bij de foto's met de bloemen was de zon van mij gezien links en scherm rechts en bij de andere foto's zon van rechts en scherm van links.

Ik wilde hem eigenlijk gebruiken om de schaduwen te voorkomen maar wil het ook niet te overduidelijk gebruiken want wil graag dat het nog wel natuurlijk overkomt. Want dat vind ik vaak weer een nadeel je ziet vaak dat de achtergrond zo zonnig is en het net lijkt of het dier dan in de schaduw staat dat vind ik persoonlijk niet zo mooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 15:55

Als je met de zon in je rug werkt, is een reflectiescherm vrijwel nutteloos.
Je krijgt dan namelijk te maken met een slagschaduw. En dat is nou nét het type schaduw waar je met een reflectiescherm niet echt wat aan kunt doen.

Een reflectiescherm gebruik je bij strijklicht en tegenlicht. Zoals Nikki al aangaf.
Dus in situaties waarbij je tegen of schuin tegen de zon in werkt.

Dán kun je namelijk het scherm aan de schaduwzijde van je model plaatsen, eerst op de zon richten en het licht dan naar je model reflecteren/weerkaatsen.

Om die reden kun je het dus ook niet gebruiken voor slagschaduwen. Want omdat je al met de zon mee werkt, kun je 't nergens naartoe terugkaatsen, behalve richting de camera ipv je model. En dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Zilver is voor kleurloze modellen en modellen die gevlekt zijn of witte/zwarte delen hebben.
Anders krijg je daar een gele vlek op.

Goud/zacht goud/daglicht is voor gekleurde modellen (vos, bruin, palomino, etc.)

Ik heb een youtube kanaal waar je verschillende filmpjes achter de schermen tijdens fotoshoots kunt bekijken, daar staan ook wat voorbeelden bij van het gebruik met reflectieschermen.
https://www.youtube.com/user/HypoFocusFotografie

beautytje37

Re: [FOTO] Reflectiescherm hoe gebruiken jullie die?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 13:24

vind ik interessant ;) dus even 'vastpinnen bij mijn berichten'