[FOTO] Strobist bij de paardjes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bagheera_206

[FOTO] Strobist bij de paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 16:36

Laat ik ook maar weer eens een topic openen. De planning was dat we gisteravond een fotomeeting hadden met een fraaie zonsondergang. De zonsondergang was inderdaad erg fraai. _O- Er was geen donder van te zien door de wolkjes. -O- Dus toen maar mijn opzetflitsertje uit mijn tas gepakt en de strobist uitgehangen. Ik heb nog nooit eerder een flitser gebruikt bij de paardjes en dit was mijn eerste keer. Het is toch erg lastig om de "voice activated light stand" aka groom de juiste instructies te geven als paard stapje naar voren/achteren/opzij doet en om alles goed in te stellen. Ik heb gevraagd om ongeveer op borst/hals/hoofd te mikken, maar het is erg lastig om dan weer vanuit de juiste hoek in te flitsen als paard weer een stapje doet. := Het is best wel een uitdaging, maar ik wil hier in de toekomst zeker meer mee gaan experimenteren. Ik zie mogelijkheden. :)

Toch wil ik graag de foto's met jullie delen.

Silvester:
Afbeelding

Gragor:
Afbeelding

Miralda:
Afbeelding

Ehnlay:
Afbeelding

Yvonne_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 17:18

Ik vind ze echt heel gaaf ik zeg: moet je vaker doen

Pakt vooral mooi uit bij het witte paard

Anoniem

Re: [FOTO] Strobist bij de paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 17:23

Grappig, ik vind het dus juist bij de zwarte heel mooi maar bij de witte niet.

Leuke experimenten zo hoor :P

Binau

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 17:24

Heel gaaf hoor! Moet je zeker vaker mee experimenteren :)

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 19:23

vind t alleen niet mooi staan op die schimmel maar richard laat jij je flitser dan door de groom in dr hand af gaan en tijdens t flitsen schiet jij dus de foto??
sorry heb echt balle verstand van strobist..heb ook een flitser voor op me canon maar eigenlijk nog nooit mee gewerkt

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 19:24

Bij de schimmel heb ik inderdaad te hard ingeflitst. := Je ziet ook de harde schaduw op de hals van het paard.

Ik heb de groom inderdaad mijn flitser vast laten houden. :) Even een groom-in-actie foto plaatsen. :')

Afbeelding

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 19:26

Die eerste is awesome <3

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 19:36

wat een gaaf plaatje om t zo eens behinde de scenes te zien strobist lijkt me best lastig qua inflitsen..
hmz ooit als ik eens niks te doen heb ga ik ook eens experimenteren met mijn flitser ziet er wel gaaf uit zo

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 09:00

Wauw heel gaaf effect zo zeg! Moet je vaker doen! :)
Maar kan me voorstellen dat het erg lastig is, gewoon een flitser neer zetten gaat ook niet werken met paarden natuurlijk.

Yvonne_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 10:47

ondanks dat ik geen verstand van heb vind ik juist die witte mooi omdat het lijkt alsof alleen de zon op dat paard schijnt, hij ligt wel erg op - met schaduwen kun je dat niet verhelpen door aan de andere kant een reflectiescherm te houden?

tenmisnte als je zoveel grooms erbij hebt lopen maar waarschijnlijk niet :P

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 11:05

Zijn wel heel leuk geworden Richard! Toch stoor ik me aan de schaduwen op het hoofd, misschien de flitster iets meer van schuin-voor plaatsen??

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 11:48

@Marjolijn: Je hebt helemaal gelijk hoor. Het is gewoon erg lastig om groom instructies te geven en deze goed uit te laten voeren. := Ze deden iig wel erg hun best. :)

Het voordeel van reflectiescherm is dat mensen meteen zien wat ze doen of ze goed bijlichten. Bij een flitser is dit minder duidelijk voor de groom. :=

JAZZ4ff

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 23:45

Bagheera_206 schreef:
@Marjolijn: Je hebt helemaal gelijk hoor. Het is gewoon erg lastig om groom instructies te geven en deze goed uit te laten voeren. := Ze deden iig wel erg hun best. :)

Het voordeel van reflectiescherm is dat mensen meteen zien wat ze doen of ze goed bijlichten. Bij een flitser is dit minder duidelijk voor de groom. :=

DOF knop gebruiken.
Denk dat bij zo'n groot onderwerp als een paard, je altijd zware schaduwen krijg bij gebruik van een speedlite zonder light modifier.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 07:34

Mijn DoF knop staat ingesteld om snel te kunnen wisselen tussen ONE SHOT en AI SERVO. :)

Het waaide te hard op het strand om statief met paraplu neer te zetten. -O- Naast een omni-bounce heb ik helaas nog geen andere modifiers voor mijn Speedlite. :=

JAZZ4ff

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 08:24

Bagheera_206 schreef:
Mijn DoF knop staat ingesteld om snel te kunnen wisselen tussen ONE SHOT en AI SERVO. :)

Het waaide te hard op het strand om statief met paraplu neer te zetten. -O- Naast een omni-bounce heb ik helaas nog geen andere modifiers voor mijn Speedlite. :=

Nooit aangedacht om DOF knop te veranderen.
Ik heb ook een mini difuser/softbox voor mijn speedlite.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 08:30

Zo gebruik ik mijn DoF knop tenminste nog regelmatig. :D Ik vond het een beetje onnuttig knopje. := Kan ik toch focus-and-recompose gebruiken als ik in AI SERVO zit. Of als ik in ONE SHOT zit en op hindernis heb scherpgesteld en er gebeurt wat interessants kan ik toch snel switchen naar AI SERVO. :+

JAZZ4ff

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 08:38

Ga het ook veranderen.
Was het voor de wolken niet handig om D+ (lightning) te activeren?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 08:40

Geeeeeeeeeen idee. Werkt dat ook in RAW? Ik maak nooit gebruik van D+. := Zal mij er eens in verdiepen. :)

JAZZ4ff

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 08:45

Je kan wel eens gelijk hebben, dat het alleen zichbaar is in Canons DPP.
Gisteren nog getest, zag aan de histogram geen verschil namellijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 13:26

Bij Canon heet dat volgens mij de Auto Lightning Optimizer. Werkt goed, maar in RAW heb je er niets meer aan nee :)

Ik vind het een geslaagd eerste experiment hoor Richard, gaan we ook samen eens iets gaafs voor verzinnen :D Foto 1 vind ik erg mooi, dat licht is gaaf zo met de flits. De poses/uitsnedes qua paardenfotografie zou ik zelf soms iets anders hebben gezet zoals de beenstand bij de Fries iets rechter (rechtsvoor lijkt iets te leunen/onder het lichaam te staan) of misschien een iets krappere of horizontale uitsnede bij de laatste zodat je niet een klein stukje benen ziet (die zo smal lijken daardoor). Bij de schimmel vind ik de schaduwen eigenlijk niet heel storend, wel passend bij het harde licht, geeft weer een heel andere sfeer. Ik heb veel respect voor je experiment en de resultaten daarvan iig :D

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 13:34

Het was een gedwonen experiment door de wolkjes. :') Maar inderdaad geslaagd en vraagt om meer. :) In ieder geval bedankt voor je feedback. Tnx!

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 13:53

Dat is helemaal niet slecht uitgepakt Richard, vindt ze behoorlijk gelukt moet ik zeggen. En dat met 1 flitser?
Mooi experiment hoor.
Maar vraagje: als je met de losse flitser werkt, kun je die dan alleen af laten gaan? Of is het zo dat je een master moet hebben en dus je cameraflitser mee flitst? Of heb je een trigger op je camera?
Ik heb het thuis weleens geprobeerd, maar volgens mij is het met mijn Nikon zo dat je altijd een master moet hebben, danwel in de vorm van de vaste flitser óf een trigger erop.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 14:06

Dank je! :) Volgens mij heet dat bij Nikon Commander mode. := Bij Canon kun je er voor kiezen om de meester wel/niet mee te laten flitsen met de slaaf. Of zelfs voor een bepaalde verhouding tussen meester en slaaf. Ik ben niet thuis in Commander Mode van Nikon, maar ik denk dat je net als bij Canon dan ook met je interne flitser je externe flitser kunt laten afvuren zodat de alleen de externe flitser mee doet aan de belichting. Dit doet je body door voordat de foto wordt gemaakt de flitsen af te geven voor de externe flitser zodat als de externe flitser afgaat en de foto wordt gemaakt er niet meer wordt geflitst door de interne flitser. Ik heb er eens mee gespeeld met de D300s van Inge, maar weet niet niet meer of ik dit ook heb uitgevoerd. Haar D300s kon iig haar externe flitser draadloos aansturen.

Als je body geen Commander mode ondersteund heb je inderdaad een kabeltje of triggerset nodig. Hou er rekening mee dat in fel zonlicht of als je externe flitser buiten het zicht van je body staat het vaak lastig is om draadloos aan te sturen via Commander mode.

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 17:09

Ja, dan is een trigger wel handiger natuurlijk.

JAZZ4ff

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 18:16