Zelf heb ik geen ervaring. Maar op de site van Nationalebeeldbank heb ik wel gelezen waar een foto aan moet voldoen. Ook is het de bedoeling dat je RAW fotografeert en zeker met een spiegelreflexcamera. Persoonlijk maak ik veel foto's van de natuur, maar veelal met mijn compact en "niet op gerekend". Alleen als ik naar een evenement ga gebruik ik de spiegelreflex. Nu heb ik sinds kort een "tussenin" te groot vind ik, voor compact en te weinig uitgebreid voor de spiegelreflex, maar aangezien ik de spiegelreflex vervelend vind om mee te nemen, denk ik dat de Cyber-shot van Sony in de toekomst meer gebruikt gaat worden.
Ik ben de Bokt naam vergeten, maar er is een Bokker die de foto van de kaft van het boek 50 tinten grijs heeft geschoten.(masker) Dit kan volgens mij alleen als de foto bekend is bij een stockopslag.
De prijs is laag, maar het aantal van te drukken exemplaren kan hoog kan zijn. Al krijg je bijvoorbeeld 30 cent per afdruk, als er 1 miljoen exemplaren voor een boek gedrukt moet worden is dit nog veel. Je kan het niet vergelijken met een fotoreportage! Ook is de "vrijheid" om te fotograferen kleiner. Ja, je kunt wel alles inleveren, maar bepaalde onderwerpen lopen gewoon niet. Iets anders (bijvoorbeeld een zakje patat) zou je misschien niet zo gauw fotograferen, maar wordt wel gevraagd. Doorlezen wat de doelgroep is, als je er geld mee wil verdienen. Zelf vind ik dat je het toch kan proberen? Waarom zou je er nooit aan beginnen? Ik zelf vind mijn fotokunst te laag om het te verkopen en dit is de reden dat ik mijn foto's niet aanbied. Maar je weet zeker, dat als je de foto's daar stalt, ze niet zomaar "gepikt"' kunnen worden. Dit, terwijl het heel vaak in de voorwaarden van een Social Media staat dat je afstand doet van je rechten als fotograaf als je de foto's aan iedereen laat zien. Ik merk hier op Bokt dat veel mensen die voorwaarden helemaal niet lezen en verontwaardigd zijn als ze hun foto op internet zetten en later elders terugvinden.