De zin en onzin van zonnekappen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

babli

De zin en onzin van zonnekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 08:06

Ik ga zaterdag naar New York toe en wil natuurlijk mooie plaatjes gaan schieten. Nu zie ik op internet veel over zonnekappen maar ik zie door alle kappen de zon even niet meer :D kan iemand mij helpen?
Ik heb zelf een canon 400D met daarbij de 18-55 en de 55-250 mm lens. Is het nu zo dat ik voor beide lenzen een aparte kap moet kopen en welke zijn daar het beste voor? Ik zie hele ronde kappen maar ook kappen met een soort inhammen (kan het even niet beter verwoorden :o ) Wat is het verschil hiertussen?
Ik hoop dat ik het hier goed heb geplaatst!

Ook wil ik een geheugenkaartje voor mijn camera,zijn hier nog tips voor?
Alvast bedankt.

Bagheera_206

Re: De zin en onzin van zonnekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 08:10

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 08:14

Elke lens heeft zijn eigen ontwikkelde zonnekap.
Canon heeft de ET-60 voor de 55-250 en voor de 18-55 de EW-60C.
Verschil tussen de ronde kappen en de onderbroken kappen durf ik je niet te zeggen, heb zelf alleen ronde kappen.

Ik zou in elk geval kijken naar een geheugenkaartje met een grote schijfsnelheid.
Afbeelding
Zelf gebruik ik dit kaartje.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 08:16

Check wel even of de 400D wel 16G kaartjes aankan. Mogelijk moet je je tot 4G of 8G beperken.
Zonnekappen worden bij mijn weten overigens vooral bij groothoeklenzen gebruikt. Het nut van een kap bij een 200 mm is mij niet duidelijk... Het lijkt me dat je als je moet kiezen dus eerder voor de 18-55 een kap koopt, dan voor de 55-200.

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 08:17

En ik zie nu dat er compactflash in je camera moet. :+

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 08:18

Ik gebruik een zonnekap ook vooral ter bescherming bij vallen... Dan is niet gelijk je glas kapot maar eerst je kap (vangt de eerste klap).

babli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 08:24

Sandra schreef:
En ik zie nu dat er compactflash in je camera moet. :+

? :o

babli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 08:25

SSDesign schreef:
Ik gebruik een zonnekap ook vooral ter bescherming bij vallen... Dan is niet gelijk je glas kapot maar eerst je kap (vangt de eerste klap).

Ja dat had ik ook op internet zien staan dat veel mensen hem hier ook voor gebruiken! Dat vind ik zelf ook een prettig idee zeker als ik er de hele dag mee door het drukke New York loopt, voor je het weet stoot je perongeluk ergens tegen aan.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 08:41

Zonnekap is idd stukje bescherming en zorgt ervoor dat er geen licht van de zijkant op je lens komt wat o.a. voor flares of vermindering van contrast kan zorgen. Ik gebruik zelden een UV-filter en altijd een zonnekap.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 08:44

Kap beschermt niet alleen, hij zorgt er vooral voor dat er geen ongewenst invallend licht ontstaat, waardoor flares en andere vervelende lichtvlekken ontstaan. Bij elke lens heb je een passende zonnekap nodig. Als de kap te groot is in verhouding tot de brandpuntsafstand van de lens (dus een lange kap op bijvoorbeeld een groothoeklens) dan krijg je donkere hoeken op je foto. Als de kap te klein is helpt hij niet voldoende.

babli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 16:16

Bedankt voor alle reacties! Ik ga morgen langs Foka in Rotterdam daar hebben ze vast een goede zonnekap. Mensen nog tips voor een geheugenkaartje? Weet niet of daar (behalve de hoeveelheid) nog veel verschil inzit.

babli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 12:49

Na veel lezen erover had ik besloten om vandaag een zonnekap voor mijn camera te gaan kopen. Ik heb informatie gevraagd in de winkel en kreeg daar te horen dat een uv-filter nog beter was. Aangezien ik er niet veel verstand van heb, heb ik deze gekocht. Nu kom ik thuis en lees ik veel negatieve ervaringen op internet hierover. Is dit een verkooptruc geweest? Zoja dan ga ik terug en ruil ik deze alsnog om voor een zonnekap. Ik hoop op jullie reacties!

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 12:54

Op mijn 50mm heb ik beide zitten. Maar dat is meer omdat het mijn duurste lens is en ik er zuinig op wil zijn. :')

babli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 12:59

Sandra schreef:
Op mijn 50mm heb ik beide zitten. Maar dat is meer omdat het mijn duurste lens is en ik er zuinig op wil zijn. :')

Deze heb ik gekocht
http://nl.made-in-china.com/co_haidapho ... shrgg.html

maar nu lees ik op internet zoveel negatieve ervaringen en over de zonnekap niet dat ik begin te twijfelen of ik het juiste gedaan heb.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 13:18

Op UV-filters zitten vaak redelijke marges en worden idd vaak als verkooptruc gebruikt. := Met een extra stuk glas ervoor heb je 2x een lichtbreking extra wat vaak niet de scherpte/contrast van je foto ten goede komt. Een fatsoenlijke UV-filter kost al gauw bijna 100 euro. Daar zie je het verschil minder bij dan een UV-filter van een paar tientjes. Ik heb er zelden een UV-filter opzitten. Alleen als ik richting het strand ga met dikke woei en zand of als het regent en ik toch wil fotograferen... :=

babli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 14:34

Ik ben net toch even (lees: halfuur heen, halfuur terug :') ) terug gegaan om de filters om te wisselen voor een zonnekap. Hij benadrukte nog tot een paar keer toe dat hij toch bij zijn eerste advies blijft en dat ik het echt is een keer moet proberen ik zal zien dat mijn foto's hier veel mooier door worden! Zelfs canon geeft dit advies om eerder voor deze filters te kiezen. Terwijl canon deze filters zelf niet eens maakt dus dat zegt wel wat. Een zonnekap op een 18-55 lens en en 55-250 heeft niet veel nut volgens hem door de diepte?? (zijn woorden allemaal)
Toch ben ik van nature lekker eigenwijs en ben ik met een zonnekap voor beide naar huis gegaan :D

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 14:42

Worden Canon lenzen niet standaard met een zonnekap geleverd? Dat is bij mijn Nikon lenzen tenminste wel zo, allemaal standaard met zonnekap.
UV-filter (een goede) heb ik erop zitter ter bescherming van het glas en ook, zoals Richard zegt, tegen zand/viezigheid. Ik zie op mijn foto's geen verschil tussen gebruik met of zonder UV-filter. Een zonnekap gebruik ik eigenlijk altijd, tenzij ik meer licht nodig heb, dan haal ik 'm eraf.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 14:43

Canon levert alleen bij hun L-lenzen standaard de zonnekap. -O-

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 09:55

Ik heb voor geen enkele lens een zonnekap. Wel voor alle lenzen een uv-filter. En ik heb zelden (echt zèlden) last van flare. Waar ik wel flare heb, is het bedoeld. Ik blijf bij de uv-filters. Vind het prima.

Oh, ik heb geen L-lens (nog) helaas. Die komen er vast wel, maar nu nog even niet... (financieel even niet mogelijk...)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 20:00

Canon heeft wel filters. Ik heb zelf een "neutral" filter, oftwel geen UV maar puur een filter voor protectie van je voorste glaselement. Zoals Bagheera_206 al aangeeft, het is heel erg zonde om een goedkope filter erop te doen. Ik heb zelf een B+W en deze was over de €100,-. Ik gebruik ook altijd een zonnekap, niet voor de zon maar ook voor extra protectie!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 21:12

Ik heb op al mijn lenzen een uv-filter en een zonnekap. een uv-filter houdt wat uv-straling tegen, zodat de kleuren minder vaal worden, maar het belangrijkste is voor mij ook nu weer: voorkomen dat de lens beschadigt. Een kras op een uv-filter is vervelend, maar niet erg, op je lens wel.
Goede uv-filters geven geen kwaliteitsverlies.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 21:14

Ook de beste UV filters geven kwaliteitsverlies, ik heb iig uit resultaten van de duurste UV filters van HOYA gezien en daar schrok ik van. Voor mij geen UV meer maar gewoon neutral density dus, en dan ook de beste soort zodat je zo min mogelijk kwaliteitsverlies hebt.

babli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-13 23:03

Na alle reacties ben ik toch erg blij dat ik ze heb omgewisseld voor een zonnekap. Ik ga zaterdag naar New York en zou het (op zijn minst gezegd :o ) erg zonde zijn als ik terugkom en ik zie dat de foto's niet naar wens zijn!

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 23:29

Een ander bijkomend voordeel van een UV filter is dat het gemakkelijker schoonmaken is. Een lens maak je niet eventjes schoon met een doekje, terwijl ik een UV-filter wel met een brillendoekje schoonmaak. Doe dus zo veel mogelijk je lenskap erop als je even geen foto's maakt.

Héél veel plezier in New York!

babli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-13 23:44

Agossie schreef:
Een ander bijkomend voordeel van een UV filter is dat het gemakkelijker schoonmaken is. Een lens maak je niet eventjes schoon met een doekje, terwijl ik een UV-filter wel met een brillendoekje schoonmaak. Doe dus zo veel mogelijk je lenskap erop als je even geen foto's maakt.

Héél veel plezier in New York!

Bedankt! Gaat helemaal goed komen! Al wordt ik nu wel wat zenuwachtig hoor hihi. :o