Hoe haal ik meer uit mijn camera?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Trudy_dJ

Hoe haal ik meer uit mijn camera?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 10:29

Wij hebben sinds kort een nieuw fototoestel gekocht.
Een Sony A77. Hiervoor hadden we ook al een sony, maar een iets simpelere versie.

Nu heb ik vorig weekend mijn camera mee genomen om voor het eerst mooie foto's mee te maken. Helaas werkte het weer niet helemaal mee dus een zonnetje hebben we niet gezien.
Nu ik de foto's op mijn computer heb gezet, lijkt het net of Iphoto er niet mee over weg kan. Zodra ik hem hier in open, zie je dat hij na nog geen 1 sec waziger wordt.
Terwijl je ze dus eerst scherp ziet en dat scherpe komt daarna ook niet meer terug. Ik heb ze vervolgens geupload naar photobucket en nog heb ik het idee dat ze niet meer de scherpte krijgen als hoe ik ze op de camera zag.

Verder moet ik nog veel leren voor de fotografie van paarden, dus als er tips zijn over hoe ik een foto beter had kunnen nemen, hoor ik dit uiteraard graag.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

RusselNuwell

Re: Hoe haal ik meer uit mijn camera?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 10:36

Wat gebeurt er als je de foto's in een ander programma opent dan in iPhoto. Ik ben verder niet bekend met het programma, maar als ik mijn foto's open in photoshop heb ik geen enkele kwaliteitsverlies.
Van het uploaden op internet gaat de kwaliteit zeker met stappen achteruit, bij de ene site meer dan de ander. Photobucket geeft redelijk wat kwaliteitsverlies, beter upload je op www.imageshack.us

En daarbij kan het ook gewoon aan je camera liggen. Sommige foto's zijn op mijn camera echt haarscherp, maar op de computer gewoon nét niet.

Vind de foto's voor de rest een netjes begin, het oog voor compositie heb je al redelijk. Vind alleen de eerste foto net geen mooi moment en had bij de een-na-laatste liever wat minder ruimte over gezien, denk dat een horizontale uitsnede mooier was geweest.

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 11:42

De A77 is een zeer goede camera, bedoelt voor de professional. Mede daarom denk ik echt dat het aan de manier van verwerken ligt. Probeer inderdaad eens een ander programma en sowieso een andere upload-service.
Daarnaast kan het helpen om je in te lezen in wat de camera kan en hoe je de resultaten kunt verbeteren. Dit kan zelfs met behulp van de gebruiksaanwijzing.

Trudy_dJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 14:41

Aan wat voor programma denken jullie dan om de foto's in te verwerken?
Gebruiksvriendelijk voor een Mac

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 14:49

Ik gebruik zelf photoshop CS5, photoshop is ook gewoon voor de mac verkrijgbaar.

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 14:51

Trudy_dJ schreef:
Aan wat voor programma denken jullie dan om de foto's in te verwerken?
Gebruiksvriendelijk voor een Mac

Zelf gebruik ik PSE (Photoshop Elements). Waar andere zeggen dat het geen fijn programma is, kan ik er juist erg veel mee. Genoeg, in ieder geval. :)
Dat programma kan je op http://www.bol.com al voor een paar tientjes kopen.

Een ander alternatief is Photoshop Lightroom. Al iets duurder, maar naar wat ze zeggen zeer gebruiksvriendelijk met veel optie's.

GIMP en Photofiltre zijn twee gratis programma's, maar enkel beschikbaar voor Windows dacht ik (Van GIMP weet ik het niet zeker).

Trudy_dJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 08:09

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 09:45

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 11:43

Photoshop is niet bedoeld om foto's binnen te halen. Iphoto daarentegen wel. Ik snap niet dat je kwaliteitsverlies hebt? Ik heb namelijk nergens last van. Wat ik meestal doe is op zoek gaan naar de originele foto's (als ik de RAW bestanden wil hebben): crtl + i op een foto in Iphoto en de bestandsnaam kopieren. Ga dan naar Finder en zoek op gekopieerde bestandsnaam en open hem in Photoshop. Is de foto nog steeds zo wazig? Weergave van Iphoto (en gewoon voorvertoning) vreet wel wat van de kwaliteit :)

Je hebt Photoshop 'Elements' (zusje Photoshop zelf), daar kan je wel gelijk je foto's importeren geloof ik.

Trudy_dJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 12:35

Ik denk Lipydo, dat ik inderdaad over de voorvertoning praat!!
Ze worden ingelezen in Iphoto. En als ik in Iphoto ook de foto aanklik en vergroot, dan wordt het dus wat waziger. Ik zal eens proberen of bovenstaande lukt.
Maar dan moet ik eerst Photoshop Elements aanschaffen.
Bedankt voor de tips.

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 12:43