Kasmir schreef:Agossie diafragma klein houden? Waarom? Zou hem juist lekker open gooien, ze mist blijkbaar nog wat licht als ze met ruis op de foto's zit.
Zo te zien heb een spiegelreflex gekocht zonder dat je er nog iets van fotograferen af weet, dat geeft niet dat kun je nog leren maar ik zal als ik jou was even opzoeken wat o.a.
- Diafragma
- Sluitertijd
- ISO
Met je foto's doen, dat zijn momenteel de belangrijkste 3. Ik zal in het in kort proberen uit te leggen.
Diafragma.
Regelt hoeveel licht er naar binnen valt, dus een groot diafragma (klein getal) zorgt ervoor dat er veel licht naar binnen kan komen. Hoe meer licht er naar binnen valt hoe sneller je de sluitertijd kan maken.
Een diafragma zorgt ook voor scherpte diepte, hoe groter je diafragma (dus hoe lager het getal) des te minder scherpte diepte krijg je in de foto. De achtergrond wordt dus waziger, je hebt een kleiner vlak dat scherp is in je foto.
Sluitertijd.
Hoe sneller de sluitertijd hoe minder bewegingsonscherpte, met rennende voorwerpen wil je ongeveer op 1/800 á 1/1000 zitten.
ISO.
Wanneer er te weinig licht is kun je ervoor kiezen je ISO omhoog te draaien om alsnog de snelle sluitertijd te kunnen behalen en zo dus bewegingsonscherpte te voorkomen. Een hoge ISO zorgt echter wel voor veel ruis op de foto zoals bij jouw 1e foto is te zien.
Ik wist eigenlijk al wat deze drie dingen waren..
heb er een tijdje mee gewerkt op de M-stand maar ik kon de verhoudingen niet goed vinden bij bewegende dieren.. Dat ruis op de eerste foto komt eigenlijk grootendeel door het nabewerken (licht invullen, schaduwen in Picasa) omdat het een donkere foto was. Maar bedankt voor je reactie, kan er zeker wat mee!
Agossie: Ik ga niet voor het eerst bewegende dieren fotograferen maar ik wil mezelf verbeteren
Bedankt voor je tip!