[FOTO] Veulen . Tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Bubbleee

[FOTO] Veulen . Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 15:48

Aankomende zondag ga ik (inclusief camera :+ ) naar de opfok/pensionstal van mijn zwager en er worden die dag een paar merries met veulen de wei ingedaan.
Wie heeft er tips om de (waarschijnlijk) veel bewegende veulens zo goed mogelijk op de foto te zetten.
(canon EOS 1100D)

Deze zijn gemaakt met knopje CA.. Maar die werkt niet met bewegende dieren.
Bij deze fotos heb ik MF gebruikt, maar wie gebruikt er altijd de AutoFocus? En wie gebruikt er vaak sport-stand bij paardenfotografie?

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door EvelijnS op 18-04-13 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Vergeet je [TAG] niet! :)

magda_90

Re: [FOTO] Veulen . Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 19:46

Ik heb zelf geen kaas gegeten van Canon, maar wel zie ik behoorlijk ruis op je foto's en de kleuren zijn wat raar. Wellicht dat je dus kunt gaan kijken bij ruisreductie of een lage ISO?

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 21:17

Ik zet mijn camera altijd op AutoFocus. Let op dat je een snelle sluitertijd hebt, dus 1/250 (minimaal, zou ik denken), maar sneller is beter. Diafragma klein houden(dus een hoog nummer), f/11 of hoger. ISO kun je eventueel wat hoger zetten als het door bovenstaande instellingen wat te donker lijkt, 400 kan prima met (zonnig) daglicht, maar lager is mooier.

Succes!!

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 00:22

Agossie diafragma klein houden? Waarom? Zou hem juist lekker open gooien, ze mist blijkbaar nog wat licht als ze met ruis op de foto's zit.
Zo te zien heb een spiegelreflex gekocht zonder dat je er nog iets van fotograferen af weet, dat geeft niet dat kun je nog leren maar ik zal als ik jou was even opzoeken wat o.a.
- Diafragma
- Sluitertijd
- ISO
Met je foto's doen, dat zijn momenteel de belangrijkste 3. Ik zal in het in kort proberen uit te leggen.

Diafragma.
Regelt hoeveel licht er naar binnen valt, dus een groot diafragma (klein getal) zorgt ervoor dat er veel licht naar binnen kan komen. Hoe meer licht er naar binnen valt hoe sneller je de sluitertijd kan maken.
Een diafragma zorgt ook voor scherpte diepte, hoe groter je diafragma (dus hoe lager het getal) des te minder scherpte diepte krijg je in de foto. De achtergrond wordt dus waziger, je hebt een kleiner vlak dat scherp is in je foto.

Sluitertijd.
Hoe sneller de sluitertijd hoe minder bewegingsonscherpte, met rennende voorwerpen wil je ongeveer op 1/800 á 1/1000 zitten.

ISO.
Wanneer er te weinig licht is kun je ervoor kiezen je ISO omhoog te draaien om alsnog de snelle sluitertijd te kunnen behalen en zo dus bewegingsonscherpte te voorkomen. Een hoge ISO zorgt echter wel voor veel ruis op de foto zoals bij jouw 1e foto is te zien.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 09:04

Kasmir schreef:
Agossie diafragma klein houden? Waarom? Zou hem juist lekker open gooien

Jij zou hem opengooien, ik waarschijnlijk ook, maar zij gaat voor het eerst bewegende dieren fotograferen en als je meer dieptescherpte hebt, is de kans groter dat je rennende veulens scherp hebt.
Je moet heel goed kunnen volgen en bijzonder snel scherpstellen op een snel bewegend onderwerp met een groot diafragma. Een kleine is dan gemakkelijker (het is overdag en het zou zonnig worden zaterdag). :j

Bubbleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-13 10:46

Kasmir schreef:
Agossie diafragma klein houden? Waarom? Zou hem juist lekker open gooien, ze mist blijkbaar nog wat licht als ze met ruis op de foto's zit.
Zo te zien heb een spiegelreflex gekocht zonder dat je er nog iets van fotograferen af weet, dat geeft niet dat kun je nog leren maar ik zal als ik jou was even opzoeken wat o.a.
- Diafragma
- Sluitertijd
- ISO
Met je foto's doen, dat zijn momenteel de belangrijkste 3. Ik zal in het in kort proberen uit te leggen.

Diafragma.
Regelt hoeveel licht er naar binnen valt, dus een groot diafragma (klein getal) zorgt ervoor dat er veel licht naar binnen kan komen. Hoe meer licht er naar binnen valt hoe sneller je de sluitertijd kan maken.
Een diafragma zorgt ook voor scherpte diepte, hoe groter je diafragma (dus hoe lager het getal) des te minder scherpte diepte krijg je in de foto. De achtergrond wordt dus waziger, je hebt een kleiner vlak dat scherp is in je foto.

Sluitertijd.
Hoe sneller de sluitertijd hoe minder bewegingsonscherpte, met rennende voorwerpen wil je ongeveer op 1/800 á 1/1000 zitten.

ISO.
Wanneer er te weinig licht is kun je ervoor kiezen je ISO omhoog te draaien om alsnog de snelle sluitertijd te kunnen behalen en zo dus bewegingsonscherpte te voorkomen. Een hoge ISO zorgt echter wel voor veel ruis op de foto zoals bij jouw 1e foto is te zien.

Ik wist eigenlijk al wat deze drie dingen waren.. ;) heb er een tijdje mee gewerkt op de M-stand maar ik kon de verhoudingen niet goed vinden bij bewegende dieren.. Dat ruis op de eerste foto komt eigenlijk grootendeel door het nabewerken (licht invullen, schaduwen in Picasa) omdat het een donkere foto was. Maar bedankt voor je reactie, kan er zeker wat mee!

Agossie: Ik ga niet voor het eerst bewegende dieren fotograferen maar ik wil mezelf verbeteren ;)
Bedankt voor je tip!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 11:09

Ik fotografeer bewegende paarden, als ik het even makkelijk wil doen, vaak op de TV stand geloof ik. Kan je de sluitertijd in stellen en het diafragma niet. Verbeter me als ik het verkeerd heb. Hierdoor heb ik wel altijd scherpe bewegende paarden.
Maar zoals ik al zei, dit doe ik als ik even snel foto's wil maken dus niet echt een fotoshoot ofzo. Dan stel ik liever alles zelf in.

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 21:09

Ik zet hem altijd wel op tv.. Ik vind de sluitertijd en iso zelf bepalen fijn.. Vooral met sluitertijd weet ik dat ik weinig tot geen bewegingsonscherpe ga krijgen.. Ik zet hem altijd wel op 1/1000 .. Als mijn iso echt te hoog gaat worden op 1/800 maar zelf wil ik nooit lager gaan als dat bij bewegende dieren..
Verder gaat hij ook bijna altijd op de autofocus..
Succes!

xLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 15:11

Ik heb hem bijna altijd in de Manuele stand, en als focus MF. Ik vind het zelf erg fijn om je eigen draai aan een foto te geven dankzij die handmatige standen. Ik zet mijn sluitertijd vaak bij dieren op 1/500 tot 1/800, een foto is namelijk zó veel interessanter als je de beweging kunt vastleggen, maar een foto wel scherp houdt ;). Veel succes verder in ieder geval!