Foto zonder toestemming gebruikt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Butterfly

Foto zonder toestemming gebruikt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 21:55

Als het verkeerd staat: sorry!

Voor de tweede keer is een foto van mij zonder toestemming gebruikt. De eerste keer ging het om iemand die hem op haar hyves (lang geleden dus) gezet had.
Deze keer is het een foto waar de copyright vanaf is, en gepubliceerd als reclamefoto.

Wat zijn mijn rechten in deze? Wat kan ik wel en niet vragen?

Als er dingen onduidelijk zijn: vraag maar. Ik ben niet zo helder meer nu :+

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 09:51

Copyright erop gooien als watermerk. Kan niemand je wat maken! Vragen of ze hem offline wil halen en anders de redactie van Hyves informeren!

Butterfly

Re: Foto zonder toestemming gebruikt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 11:22

Dit gaat om een foto die als reclame/promotie voor hoofdstellen is gepubliceerd op een website, terwijl mijn copyright er op stond en ik, noch de eigenaresse van het model, toestemming gegeven heb om de foto hiervoor te gebruiken. Daarbij hebben ze de copyright er af geknipt.

We voelen ons vereerd natuurlijk :D maar dit is niet zo netjes van het betreffende bedrijf.
Dat hyvesding is al jaren geleden, was ik ook niet blij mee trouwens.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 11:58

Toen je een account maakte op Hyves, moest je de voorwaarden lezen. In het kort geef je Hyves toestemming om jou gegevens te gebruiken , om jou beter van dienst te zijn.
Ook geef je toestemming dat de gegevens nu in Amsterdam zijn opgeslagen, maar indien dit verhuist naar een ander land (en dus een andere wetgeving) je daar mee akkoord gaat.
Verder is te lezen dat Hyves zich niet verantwoordelijk houdt bij eventueel misbruik.
Dit zijn maar een paar zinnen uit de ellenlange voorwaarden, maar mij is het in ieder geval duidelijk, dat ook al sta je in je recht, je tamelijk machteloos bent.
Je kunt het betreffende bedrijf een factuur sturen . En de vraag stellen aan hoe het kon gebeuren , dat jij als fotografe niet op de hoogte bent gesteld van deze reclamefoto. (Want het kan zijn dat hun geen blaam treft!)
Rechten zijn nooit zwart-wit. Zelfs als je in gelijk wordt gesteld, dan word er gekeken of het jou geschaad heeft, dat deze foto gebruikt is. Soms vind men van niet en ben je uitgepraat.

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 12:16

Dat klopt ook, Ersina. Maar dit is geen Hyves of een ander soortgelijke website. Dit is gewoon de website van een ruitersportzaak.
Ik had op internet ook al geleden dat je niet heel sterk staat in dit soort gevallen, best jammer eigenlijk!

Bedankt dat jullie meedenken!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 12:23

Ik zou gewoon de webshop een factuur sturen voor het publiceren van jouw foto op hun site... :$ :$ :)

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 13:34

Hoeveel mag je dan vragen? Ik kom er op internet niet meer uit, verzuip er een beetje in :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 13:37

Rekening sturen inderdaad. Is het een grote webshop? Met veel bezoekers? Dan zou ik sowieso meer vragen gezien het commerciele gebruik. Dat zijn over het algemeen op de stock-websites ook de duurdere foto's.

Denk dat je wel in de richting van 75 euro of hoger kan gaan denken.

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 13:42

Het is geen grote zaak, al is hij hier in de omgeving wel vrij bekend.
De andere pagina's hebben foto's van HV polo en dat soort merken, en daar staat die van mij tussen.
Als ik 75 euro ga vragen ben ik bang dat ze hem direct van de site verwijderen eigenlijk.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 13:55

Ik zou ook inderdaad, gewoon een factuur sturen voor het ongevraagd gebruiken van jouw eigendom.
Als ze dit niet willen, lekker een dagvaarding sturen. :j Ze kunnen je zoals ik het nu lees namelijk niks maken, en wat zij doen mag helemaal niet...
je kunt een reeële schadeclaim indienen voor het onrechtmatig gebruik maken van auteursrechtelijk beschermd materiaal. (onder andere art. 6:162 BW) Je kunt ook even naar het Juridisch Loket gaan, daar kunnen ze je daar goed mee helpen :j

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 14:02

Aaah! Waarom lees ik deze dingen pas nadat ik hen een mail gestuurd heb?

Citaat:
Dit houdt onder andere in dat u bezwaar kunt maken als anderen uw werk verminken of aantasten, het een andere naam geven of er de naam van iemand anders (die van henzelf bijvoorbeeld) bij zetten.

Aldus het kopje "persoonlijkheidsrecht" op de website auteursrecht.nl
Zou het afsnijden van mijn naam daaronder vallen?

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 14:13

Butterfly schreef:
Aaah! Waarom lees ik deze dingen pas nadat ik hen een mail gestuurd heb?

Citaat:
Dit houdt onder andere in dat u bezwaar kunt maken als anderen uw werk verminken of aantasten, het een andere naam geven of er de naam van iemand anders (die van henzelf bijvoorbeeld) bij zetten.

Aldus het kopje "persoonlijkheidsrecht" op de website auteursrecht.nl
Zou het afsnijden van mijn naam daaronder vallen?

In ieder geval valt het afsnijden van je naam onder een ander persoonlijkheidsrecht, namelijk dat van naamsvermelding. Daar heb je sowieso recht op als een ander jouw foto gebruikt en je kunt de site hier dan ook zeker op aanspreken als dit niet gebeurt. Ik zou in dit geval gewoon een factuur sturen en ook eisen dat je naam erbij vermeld wordt. Heb je recht op en levert mooie reclame op. :j

Dit is trouwens ook een erg goede en informatieve site op het gebied van auteursrecht op internet: http://www.iusmentis.com/auteursrecht/.

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 14:51

Bedankt voor de link Appelflapje!
Ik had gisteren contact met de eigenaresse van de pony op de foto. Het eerste wat zij zei: er staat geen copyright meer op, dat mag toch niet? Ik heb geen toestemming gegeven iig.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 15:28

Screenshots maken dat je bewijs hebt, al verwijderen ze hem direct, geen probleem. Ze moeten dokken voor de periode dat ze hem gebruikt hebben!

Jasmijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 15:53

Ik weet niet wat je normaal voor 1 commerciële foto vraagt? Als ik het goed heb mag je drie maal deze prijs vragen voor onrechtmatig gebruik van de foto. Foto's van mijn vriend zijn 249,- per stuk als mensen de fotorechten willen hebben (en ze dus commercieel mogen gebruiken). Is al meerdere keren voorgekomen dat mensen gewoon foto's jatten.. die we dus een rekening van 747,- per gejatte foto kunnen sturen :D (Uiteindelijk toch maar anders opgelost, maar we stonden volledig in ons recht ze dat te laten betalen.. :) )

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 15:58

Jasmijn_ schreef:
Ik weet niet wat je normaal voor 1 commerciële foto vraagt? Als ik het goed heb mag je drie maal deze prijs vragen voor onrechtmatig gebruik van de foto. Foto's van mijn vriend zijn 249,- per stuk als mensen de fotorechten willen hebben (en ze dus commercieel mogen gebruiken). Is al meerdere keren voorgekomen dat mensen gewoon foto's jatten.. die we dus een rekening van 747,- per gejatte foto kunnen sturen :D (Uiteindelijk toch maar anders opgelost, maar we stonden volledig in ons recht ze dat te laten betalen.. :) )

Als zoiets uiteindelijk bij de rechter belandt gaat het inderdaad vaak om een bedrag van 3x de normaal gehanteerde prijs. :j

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 17:29

Thanks! Printscreen is gemaakt :) ik vind het al moeilijk om een prijs te geven voor opdrachten, dus laat staan voor zoiets. En hoeveel ik dan redelijkerwijs mag rekenen voor het inbreuk op auteursrecht. Fijn dat jullie meedenken!

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 11:24

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-13 11:32

Die brief is super, bedankt Judith!

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 11:35

Je kunt in de tarievenlijst (even naar beneden scrollen) zien wat je mag rekenen voor internetgebruik. Vul dat bedrag in op je brief en versturen ;)

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 09:01

En hoe is het gegaan? Heb je al een reactie van de winkel gekregen? :)