[FOTO] Eerste keer op Fk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

cooper

[FOTO] Eerste keer op Fk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 15:39

Beste Bokkers,

Sinds een jaar heb ik een spiegelreflex canon eos D1100 .
Omdat ik enkel op gevoel foto's trok en eigenlijk niets begreep van de techniek ben ik twee maanden geleden gestart met een cursus fotografie. Nu ik eindelijk doorheb wat sluitertijd,diafragma en iso is kan ik volop oefenen.
Hier zijn enkele foto's die ik de afgelopen tijd genomen heb met mijn camera.

(Wat me opvalt is dat enkele foto's ruis hebben , deze zijn verkleind en het originele formaat heeft dit niet,
kan iemand me vertellen hoe dit komt?)

1)
Afbeelding

2)
Afbeelding

3)
Afbeelding

4)
Afbeelding

5)
Afbeelding

6)
Afbeelding

7)
Afbeelding

8)
Afbeelding

9)
Afbeelding

10)
Afbeelding

11)
Afbeelding

Ik ben benieuwd naar wat jullie ervan vinden en waar ik nog meer op moet letten/aan werken.
Uiteraard staat er copyright op de foto's! :)

FlyAway

Re: [FOTO] Eerste keer op Fk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 11:13

My 50 cents;

Foto 1 t/m 3 missen wat scherpte.
Foto 1 zou wat beter uit de verf komen als het puntje van het hoofd er ook op stond.
Fotot 2, leuke compositie. Goed bezig met werking van licht en schaduw, al zou er aan de linkerkant wel iets meer detail zichtbaar mogen zijn. Ik merk dat door het gebrek aan detail, mijn aandacht naar links getrokken wordt namelijk.
Foto 3 zou wat mij betreft iets minder informatie aan de rechterkant en de bovenkant mogen bevatten (wegkinppen) Daardoor wordt het effect versterkt van de ruimte vóór de libelle en hij komt beter op de gulden snede terecht.
Foto 5, erg leuke foto, mooie intereactie tussen mens en dier. Als ik al iets moet zeggen; iets meer ruimte voor het krukje, zodat het er in z`n geheel op stond
Foto 6 Dit vind ik eerlijk gezegd niet zo`n bijzonder plaatje.
Foto 7 Misschien dat deze foto beter tot z`n recht zou komen in portretformaat. Ik mis wel wat scherpte
Foto 8, leuke sfeerplaat! Mooi gewerkt met belichting.
Foto 9 Hele gave foto. Je zou nog kunnen kijken dat je de onderstevogel meer richting rechtsonder plaatst, zodat deze meer op de gulden snede uitkomt.
Foto 10 Leuk gedaan, lekker gespeeld met een korte sluitertijd.
Foto 11 COmpositie is wel goed, belichting vind ik persoonlijk ook wel mooi, maar ook hier mis ik wat scherpte.

Tot zover my 50 cents :-)

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 14:09

FlyAway schreef:
My 50 cents;

Foto 1 t/m 3 missen wat scherpte.
Foto 1 zou wat beter uit de verf komen als het puntje van het hoofd er ook op stond.
Fotot 2, leuke compositie. Goed bezig met werking van licht en schaduw, al zou er aan de linkerkant wel iets meer detail zichtbaar mogen zijn. Ik merk dat door het gebrek aan detail, mijn aandacht naar links getrokken wordt namelijk.
Foto 3 zou wat mij betreft iets minder informatie aan de rechterkant en de bovenkant mogen bevatten (wegkinppen) Daardoor wordt het effect versterkt van de ruimte vóór de libelle en hij komt beter op de gulden snede terecht.
Foto 5, erg leuke foto, mooie intereactie tussen mens en dier. Als ik al iets moet zeggen; iets meer ruimte voor het krukje, zodat het er in z`n geheel op stond
Foto 6 Dit vind ik eerlijk gezegd niet zo`n bijzonder plaatje.
Foto 7 Misschien dat deze foto beter tot z`n recht zou komen in portretformaat. Ik mis wel wat scherpte
Foto 8, leuke sfeerplaat! Mooi gewerkt met belichting.
Foto 9 Hele gave foto. Je zou nog kunnen kijken dat je de onderstevogel meer richting rechtsonder plaatst, zodat deze meer op de gulden snede uitkomt.
Foto 10 Leuk gedaan, lekker gespeeld met een korte sluitertijd.
Foto 11 COmpositie is wel goed, belichting vind ik persoonlijk ook wel mooi, maar ook hier mis ik wat scherpte.

Tot zover my 50 cents :-)

Hartelijk dank voor je uitgebreide reactie!! :)

Het tekort aan scherpte op vele foto's, heeft dat te maken met sluitertijd? Of te snel de foto genomen en tekort scherpgesteld?
Gulden snede (heb ik in de les nog niet voorbij zien komen) zal ik eens opzoeken op internet.

Dankje!! :D

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 14:17

Hoi Cooper, onscherpte kan natuurlijk aan meerdere oorzaken liggen. Voor deze foto`s durf ik het niet zo direct te zeggen. Dan zou je iets meer informatie (EXIF) over de foto moeten geven;
Sluitertijd, diafragma, bereik (mm), ISO en welke camera en objectief.

Voor wat betreft de Gulden Snede, ik heb het geprobeerd een keer eerder uit te leggen. Lees het verhaal hier

Onderstaand een weergave van de gulden snede in beeld.

Afbeelding

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 15:28

Dankjewel! Je hebt een mooie website en het staat er goed en duidelijk omschreven.
Ik weet waar ik de komende tijd aan kan werken!

Hartelijk dank voor je inbreng! :)

(Oja, de foto's zijn door het verkleinen meer ruisig geworden, misschien dat ze daardoor onscherp lijken?-
ik zal de volgende keer als ik foto's neem even kijken of deze ook onscherp lijken en anders dan zoek ik de instellingen per foto even op
en vraag ik je om even te helpen kijken waar het precies aan zou kunnen liggen :) )

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 17:49

Leuk om te horen. En heel goed van je dat je feedback vraagt, daar kun je alleen maar van leren. :-)

eline95enile

Re: [FOTO] Eerste keer op Fk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 13:43

Wauw ik vind foto 9 echt super gaaf! Ik weet eigenlijk niks van fotografie, maar neus hier gewoon een beetje rond om iedereen zijn foto's te bekijken en zo zelf weer wat ideeën op te doen. Maar foto 9 is er echt een die ik direct zou op slaan om een keer na te schilderen of te tekenen, heel gaaf! :)