[FOTO] Starlight

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Linn_

[FOTO] Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-13 20:16

Hallo allemaal,

vanmiddag met dit lekkere weer ben ik met een van mijn honden lekker naar buiten geweest.
Ik heb nog niet zo heel lang een Canon EOS 1100D + standaard kitlens. Ik heb laatst een fotografiecursus bij de fotovakschool gevolgd, was een speciale aanbieding voor mensen die net een spiegelreflexcamera hebben. Daar ben ik dus omvergegooid met termen en ik vond het nu eens tijd om een beetje te gaan oefenen.
Ik ben dus echt totaal onervaren! Alle foto's zijn ook onbewerkt, ik heb daar echt (nog) geen verstand van. Ik heb wel photoshop maar zou nog niet echt weten hoe ik een bepaalde foto nou mooier maak. Ook zou ik dolgraag bepaalde achtergronden nog wel willen werken, maarja ook dat kan ik niet... jammer!

Het model:
Starlight ~ Bobtail ~ 8 (bijna 9) jaar ~ 1 blauw oog en 1 bruin oog ~ Niet bepaald meewerkend, dat wil zeggen, elke keer de andere kant opkijken enz. enz.

Allereerst hier misschien een beetje saai en standaard plaatje maar ik vond hem wel wat hebben:
Afbeelding
f/9 ~ 1/200sec ~ ISO 100

Afbeelding
f/5.6 ~ 1/640 sec ~ ISO 100 ~ sportstand

Afbeelding
f/5.6 ~ 1/800 sec~ ISO 160 ~ sportstand

Afbeelding
f/11 ~ 1/320 sec ~ ISO 200

Afbeelding
f/14 ~ 1/500 sec ~ ISO 200

Afbeelding
f/14 ~ 1/200 sec ~ ISO 100

Afbeelding
f/5.6 ~ 1/640 ~ ISO 100 - volgens mij op close-up stand

Afbeelding
f/5.6 ~ 1/800 sec ~ ISO 125 ~ sportstand

Afbeelding
f/5.6 ~ 1/1600 sec ~ ISO 200

Afbeelding
f/5.6 ~ 1/1600 sec ~ ISO 200

Net toen ik me camera aan het opruimen was kwam er een puppy voorbij en ze gingen samen even spelen! Dus snel me camera weer gepakt!

Afbeelding
f/5.6 ~ 1/500 sec ~ ISO 100 ~ sportstand

Afbeelding
f/5 ~ 1/500 sec ~ ISO 100 ~ sportstand

Hihi, me hond was een pluk haar minder :+
Afbeelding
f/5.6 ~ 1/800 sec ~ ISO 160 ~ sportstand

Afbeelding
f/8 ~ 1/60 sec ~ ISO 200

Starlight zegt: AJUUU!!
Afbeelding
f/5.6 ~ 1/800 sec ~ ISO 125

Sorry voor de vele foto's, ik vond er teveel leuk! Ik zou heel graag tips willen! Neem hierin echter mee dat ik totaal onervaren ben en ik nog steeds de termen niet helemaal snap!

EllaBellaah

Re: [FOTO] Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 21:43

Leuke foto's Lin! Ik vind vooral foto 9 erg mooi gelukt. Die puppy is echt suuper schattig zeg! Nog even wat oefenen met de indeling van je beeld en verhouding 'object tot achtergrond' en dan kom het helemaal goed :)

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 10:35

Van je leuke foto's, vind ik dat je vaak net even te vroeg of te laat afdrukt. Bij de onderste foto's heb ik het idee dat je het toestel iets scheef trekt bij het afdrukken. Nummer je volgende keer de foto's? De 1e foto van de prachtige boom had mooier geweest, als deze geheel in beeld was. Evenals het trappetje ernaast. Bij foto 2, als de hond 3 of 4 stappen naar voren had gedaan, had je de roestige (wat is het) eraf kunnen snijden en had het hoofd geheel een gras achtergrond gehad.(of bij een kortere afstand tussen jou en de hond, was er gewoon niet zoveel achtergrond geweest) Datzelfde vind ik ook van de foto die erna komt. De foto dat de hond naar je toe rent (8)was ook leuker geweest als de hond als de achtergrond wat minder stoorde...jij iets naar achter, de hond verder naar voren.
De 2e foto van de pup is het haar aan de rechterkant weer storend. (zou bij mij een vierkante foto worden)De foto met pup en pluk haar in zijn bek, was perfect geweest indien jouw hond ook helemaal op het plaatje stond. Er zitten veel foto's tussen die leuk zijn om naar te kijken , maar juist als je feedback wil krijgen, zal je kritischer moeten zijn in wat je plaatst. Zo krijgen kijkers ook een indruk wat jou smaak is. Want dat speelt ook een grote rol, de smaak van de kijker en de fotograaf.
Photoshop wordt door mij alleen gebruikt om foto's uit te snijden en storende achtergronden indien mogelijk weg te snijden. Maar als ik mij foto's schiet, probeer ik al zoveel mogelijk rekening te houden met deze dingen, zodat Photoshop niet zo vaak nodig is. Het is geen doen als je honderden foto's maakt deze allemaal bij te werken. En zo leer je het best je fototoestel kennen, veel fotograferen.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 11:15

Dankje voor je commentaar! Ik weet dat de achtergronden storend zijn. Bij de foto's waarbij Starlight naar mij toe komt rennen heb ik meerdere 'dezelfde'. Ik liet haar zitten, ging zelf achteruit lopen en dan wanneer ik door mijn knieën ging kwam ze heel hard op me afgerend. Vanaf dat moment ben ik dus blijven klikken totdat ze me voorbij rende. Dus daar was jammer genoeg niet heel veel aan te sleutelen van: als de hond 3 of 4 stappen naar voren had gedaan of jij naar achteren.

Dat mijn toestel iets scheef was bij de laatste foto's klopt ook. Ik zat achteroverhangend op de grond en was ondertussen de honden aan het ontwijken haha.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 16:27

Andere misschien nog tips voor me?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 17:00

Gezien de hoeveelheid foto's en de inhoud ervan vind ik ze meer leuke kiekjes dan echt foto's waarbij je stil hebt gestaan en nagedacht hebt over de compositie en instellingen. Er zitten zeker een paar leuke portretten tussen maar ook diversen die ik er niet tussen vind passen.

Wellicht kun je proberen eens echt je foto te regisseren, dus wat wil je waar en hoe? Dan denk ik haast dat ze al stukken uitnodigender zijn om te kijken.

Maar ondanks neemt het niet weg dat het twee prachtige honden zijn en je een leuke omgeving hebt daar. :)

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-13 17:13

magda_90 schreef:
Gezien de hoeveelheid foto's en de inhoud ervan vind ik ze meer leuke kiekjes dan echt foto's waarbij je stil hebt gestaan en nagedacht hebt over de compositie en instellingen. Er zitten zeker een paar leuke portretten tussen maar ook diversen die ik er niet tussen vind passen.

Wellicht kun je proberen eens echt je foto te regisseren, dus wat wil je waar en hoe? Dan denk ik haast dat ze al stukken uitnodigender zijn om te kijken.

Maar ondanks neemt het niet weg dat het twee prachtige honden zijn en je een leuke omgeving hebt daar. :)

Nouja het doel was om mijn camera wat beter te leren kennen qua instellingen e.d. Ik heb zoveel mogelijk geprobeerd rekening te houden met achtergronden en geprobeerd de horizon recht te houden, maar met een niet echt meewerkende hond is dat soms best moeilijk. Qua omgeving vind ik het hier juist wat tegenvallen omdat je toch vaak storende dingen heb, maar verder is er niet echt wat in de dichte omgeving. Ik had hetgeen ik nu gefotografeerd heb ook in gedachte omdat het is om mijn camera te leren kennen.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 17:35

Nou niet gillen, maar IKZELF vindt het huisje boompje beestje foto's. Bij zowat alle foto's staan storende elementen erop en alleen dat portret van de hond vindt ik wel wat hebben. Maar toch zijn ze niet scherp, zowel de bobtail als de zwarte hond. Vindt het meer iets voor BB, of BB - ITP.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-13 22:02

Dus iedereen moet meteen super foto's maken als ze net beginnen aan een spiegelreflex camera?
Ik plaats de foto's hier omdat ik ook graag tips wil! Dit is de allereerste keer dat ik met mijn camera met de instellingen zit te spelen en probeer 'goede' foto's te maken. Dus nee sorry, ik ben het niet met je eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 19:29

HorseyDude schreef:
Nou niet gillen, maar IKZELF vindt het huisje boompje beestje foto's. Bij zowat alle foto's staan storende elementen erop en alleen dat portret van de hond vindt ik wel wat hebben. Maar toch zijn ze niet scherp, zowel de bobtail als de zwarte hond. Vindt het meer iets voor BB, of BB - ITP.

Ha Lin! Wat grappig we hebben dezelfde camera!

HorseyDude: Al t begin is moeilijk en dus ben ik t niet eens met jouw commentaar.

Ik ben zelf ook begonnen met mijn huisdieren te fotograferen! Dus watnou huisje boompje beestje? Je moet ergens beginnen.

Lin, hoe gaat t nu met foto's maken?

Als ik foto's van een plant vanaf dichtbij zou maken zou ik de clos-up functie gebruiken. Deze kan je ook gebruiken voor kleine opnamen.
Voor bewegende beelden kan je de sportfunctie gebruiken.
Als je een portretfoto wil maken, achtergrond wazig en onderwerp scherp kan je de portretfunctie gebruiken.

Laatst ben ik in t bos wezen fotograferen en heb Lasco op de manege als model gehad, ik gebruikte dan de functie automatisch. Ik zal zelf ook weer eens gaan spelen met mn camera!