[FOTO] 'Wilgen'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

[FOTO] 'Wilgen'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 18:35

Hallo,

Gister deze foto gemaakt, ik ben meer van dieren dan van de natuur fotografie, maar ik vond deze wel wat hebben.
Kwaliteit helaas achteruit gegaan door uploaden en verkleinen.

Afbeelding
Foto is gemaakt met een Nikon D60, 55-200 mm lens.
Helaas is de voorste boom niet geheel scherp, voor de rest ben ik er tevreden mee.

Wie heeft er tips/commentaar?

Nannepannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 19:46

Leuk dat je eens wat anders hebt geprobeerd dan normaal! Het is een nette foto, maar ik vind hem niet heel bijzonder. Ik denk dat je er misschien nog wat meer uit had kunnen halen met de nabewerking. (in zwartwit was ie denk ik sterker geweest)
Ook moet je bij het maken van zo'n foto opletten dat je geen storende objecten in je foto hebt staan. Zo vind ik het stronkje naast de voorste bomen storend en hetzelfde geldt voor de lantaarnpaal op de achtergrond.
Vind je het erg als ik er even een bewerking overheen gooi?

Eske_B

Re: [FOTO] 'Wilgen'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 20:18

Dankje voor je reactie :)
Ik ben niet zo'n ster in nabewerking, ben benieuwd wat je eemee kan, ga je gang :).

Nannepannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 20:56

Even wat geprutst in ps. Niet perfect, maar het gaat om het idee
http://imageshack.us/photo/my-images/713/2qai6432.jpg/
Zoals je kan zien heb ik hem zo uitgesneden dat de lucht bovenin wegvalt. Ook iets meer ruimte onder gegeven. Het stronkje en de lantaarnpaal weggewerkt en hem vervolgens een kleine vignet gegeven en in zwartwit omgezet.
Dit zijn allemaal dingen waar je tijdens het maken van de foto ook al rekening mee had kunnen houden (behalve de vignet en het omzetten naar zwart wit) dus zo erg is het niet dat je geen ster bent in bewerken. Het liefst bewerk je zo min mogelijk natuurlijk!
Nouja, voor de volgende keer zou ik dus heel goed kijken wat je wel en niet in je foto wil hebben. Wil je de lucht er wel net op hebben staan of net niet? Is het stronkje storend? Vanuit welk standpunt krijg je de mooiste achtergrond?
Je bent al een heel eind, zo'n rijtje bomen geeft een hele leuke dieptewerking. Dat heb je leuk gekozen!

Nannepannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 23:02

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 09:56

Je kunt je compositie wat spannender maken door niet vanaf ooghoogte te fotograferen.
Maar bijvoorbeeld in kikkerperspectief aan de slag te gaan (lager bij de grond gaan zitten).

En door jezelf iets meer naar links of rechts te verplaatsen, kun je ook het rijtje bomen een andere vorm gegeven. Je kunt ze daardoor dichterbij elkaar laten staan, of juist verder weg.

Omdat het zo'n rijtje met bomen is, kan het dus heel "spannend" in de foto zijn, als je veel verder naar rechts was gaan staan, en bijvoorbeeld wat meer close-up had gewerkt (om maar even een voorbeeldje van één van de vele mogelijkheden te geven).
Daardoor komen de bomen heel dicht op elkaar te staan voor het oog, en kun je ook met de bijv. een beperkte scherpte diepte leuk spelen.

De lantaarnpaal op de achtergrond zou daardoor ook gelijk wegvallen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 15:52

Bedankt voor je tips Femke, daar kan ik zeker wat mee!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 20:15

De tips zijn voor mij al gegeven met betrekking tot de compositie en storende elementen. Persoonlijk vind ik hem in kleur mooier. Al met al een hele pakkende foto waar je hem met de putjes op de ï nog mooier kunt maken. :j