[FOTO] Fotomeeting Personen (Caitlin Classics Fotografie)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

_Caitlinnn

[FOTO] Fotomeeting Personen (Caitlin Classics Fotografie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-13 11:43

Gisteren had ik mijn eerste fotomeeting met mensen in Rotterdam. :)
We hebben afgesproken bij Maashaven en zijn van daar uit rond gaan lopen en overal gestopt waar we mooie foto's konden maken.
Er zijn veel verschillende foto's uitgekomen en hier ben ik erg blij mee.

Wat vinden jullie ervan? :=

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Goof

Re: [FOTO] Fotomeeting Personen (Caitlin Classics Fotografie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 12:02

Ik vind ze als geheel niet helemaal boeiend omdat overal het model precies in het midden staat wat het een beetje saai maakt. Volgens mij zijn ze ook niet allemaal even scherp.
Ik vind de eerste 2 foto's het meest geslaagd, vooral 2. Lekkere kleuren, lekker helder en scherp.
De zwart-wit foto's had ik liever ook in kleur gezien geloof ik.

_Caitlinnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-13 17:36

Goof schreef:
Ik vind ze als geheel niet helemaal boeiend omdat overal het model precies in het midden staat wat het een beetje saai maakt. Volgens mij zijn ze ook niet allemaal even scherp.
Ik vind de eerste 2 foto's het meest geslaagd, vooral 2. Lekkere kleuren, lekker helder en scherp.
De zwart-wit foto's had ik liever ook in kleur gezien geloof ik.

Bedankt voor je advies en commentaar :)
Wel grappig want in mijn vorige topic zeiden ze juist dat ik 'teveel' deed en daarom heb ik nu minder gedaan.
Qua kleuren en extra dingen enzo.

Echter moet ik wel zeggen dat de kwaliteit erg achteruit is gegaan door het uploaden, jammer!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 09:32

Persoonlijk vind ik persnenfotografie erg moeilijk, vooral gewoon 'ergens'. Een studio is makkelijker.
Vind daarom ook niks bij elkaar passen, vind het model niet mooi op de achtergrond staan, de kleren vind ik er niet bij passen.
Sommige achtergronden storend.. Foto 1 en 2 vind ik het mooist, niet hét, maar ze springen er wel bovenuit. Vind het eigenlijk meer kiekjes.
Misschien ergens in een bos of veld, is wat egaler. Je weet wat je krijgt. In de zomer veel groen en bloemen in de herfst bruin, kun je een model erbij zoeken en kleding er op aanpassen. Dat geeft al ee nmooier beeld.

_Caitlinnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 09:42

Carolaaxxxx schreef:
Persoonlijk vind ik persnenfotografie erg moeilijk, vooral gewoon 'ergens'. Een studio is makkelijker.
Vind daarom ook niks bij elkaar passen, vind het model niet mooi op de achtergrond staan, de kleren vind ik er niet bij passen.
Sommige achtergronden storend.. Foto 1 en 2 vind ik het mooist, niet hét, maar ze springen er wel bovenuit. Vind het eigenlijk meer kiekjes.
Misschien ergens in een bos of veld, is wat egaler. Je weet wat je krijgt. In de zomer veel groen en bloemen in de herfst bruin, kun je een model erbij zoeken en kleding er op aanpassen. Dat geeft al ee nmooier beeld.

Ja ik vind het zelf ook moeilijk, maar vooral dus omdat ik vaak 'teveel' doe zeggen mensen.
Daarom heb ik het nu wat neutraler gehouden maar ben dus ook weer niet helemaal tevreden.

Ik fotografeer normaal idd ook in het bos op zandvlaktes maar dacht: 'iets anders is misschien ook een keer leuk' ;)
Dus heb het gewoon geprobeerd maarje hebt gelijk, het zijn meer kiekjes geworden.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 11:45

Op zich is een stad als thema ook mooi, maar dan zou ik toch van te voren even goed naar locaties gaan kijken en alles van te voren goed uitkiezen zodat alles bij elkaar past.
Ik vind het zelf ook moeilijk en fotografeer geen mensen, maar ik krijg het wel mee van anderen.

Het is natuurlijk ook een beetje eigen smaak hihi.

valiantS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 12:18

Voor de eerste keer helemaal niet verkeerd hoor !
Het is ook best even wennen om een model goed te sturen.
Foto en 1 en 2 vind ik het meest geslaagd.
De laatste zwart/wit is de compositie best leuk maar je had beter het licht op de persoon
kunnen meten, waarschijnlijk heb je gewoon matrix gemeten ? Nu is de achtergrond helder en het model wat donker dat had andersom mooier geweest , nu springt ze er niet uit dat is zonde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 13:25

valiantS schreef:
Voor de eerste keer helemaal niet verkeerd hoor !
Het is ook best even wennen om een model goed te sturen.
Foto en 1 en 2 vind ik het meest geslaagd.
De laatste zwart/wit is de compositie best leuk maar je had beter het licht op de persoon
kunnen meten, waarschijnlijk heb je gewoon matrix gemeten ? Nu is de achtergrond helder en het model wat donker dat had andersom mooier geweest , nu springt ze er niet uit dat is zonde.

Mag ik vragen wat je met dat laatste bedoelt? Ik heb dat probleem zelf namelijk ook vaak.

valiantS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 17:04

Als je de camera op Matrix ( zo heet het bij Nikon ,dus het hele vlak) het licht laat meten dan neemt hij het gemiddelde
licht van wat je in je kader hebt. Aangezien je hoofd onderwerp maar een klein stukje van het beeld in neemt en deze juist wat donkerder is valt hij eigenlijk weg in dat gemiddelde.
Je camera denkt dus na meting boel dicht gooien omdat hij denkt ( camera is maar een dom ding :+ ) dat het te licht is .......waardoor je onderwerp dus nog donkerder uit valt.

In dit geval is het dan beter om het licht op je hoofdonderwerp eerst in een klein kader ( dus bijna beeldvullend ) te meten deze meting
vast te zetten opnieuw te kaderen en de foto nemen . De camera houd dan de lichtmeting van de persoon vast dus het iets donkere en
niet het lichte van de omgeving.
Je kunt ook kijken wat je camera aan belichting aan geeft bij een klein kader van je onderwerp, deze instellingen handmatig instellen en de
foto nemen in het grote kader zoals je van plan was.
Zoals een foto nemen in tegen licht dan zal je de camera dus moeten vertellen dat je hoofdonderwerp niet zo licht is als het tegenlicht
dat hij meet.

Ik ben geloof ik niet zo handig in uitleggen .... :o :+

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:34

Allereerst, is dit de selectie die je zelf hebt uitgekozen als 'beste' shots? Ik zie in 't scrollen alleen al een aantal expressie's waarvan ik persoonlijk als model ze liever niet online had gezien, weet niet of de foto's ook eerst doorgesproken zijn met 't model die online gekomen zijn ..?

Foto 1: Allereerst, elastiekje om d'r pols. Enorm vervelend, word vaak vergeten dus een tip: Kijk van te voren of modellen geen elastiekjes o.i.d om hun pols hebben! :)
Verder knijpt 't model ontzettend met d'r ogen, waardoor 't niet een heel flatterende expressie of foto word voor 't model zelf. Fototechnisch gezien vind ik de foto nogal saai, model recht in 't midden, een beetje een onscherpe achtergrond. Vooral het donkere vlak rechtsonder trekt veel aandacht weg in deze plaat.

Foto 2: Standpunt vind ik niet heel fijn kijken, model heeft een aantal ramen door d'r benen heen. Verder zie je nu heel duidelijk dat de foto iewat scheef is (gebouw op de achtergrond staat scheef)

Foto 3: Wederom geen flatterende expressie voor 't model zelf. En technisch gezien weer een vrij saaie foto. Hier zit echter toch nog wel een iewat drukke achtergrond achter (rood/geel), een puntje waar je op kan letten.

Foto 4: Hier zit een enorm groene gloed over, als dit expres gedaan is; waarom? Zo niet, even je export instellingen bij PS (of je bewerkprogramma) nakijken. Verder is een bakstenen muur niet de meest ideale achtergrond om mee te fotograferen op deze manier.

Foto 5: Wederom, elastiekje! :) Verder is 't opzich een 'rustige' plaat, maar verder trekt deze wederom mijn aandacht niet echt weg. Vrij standaar foto, model voor een achtergrond neer gezet, gecentreerd gefotografeerd. Er gebeurt er weinig.

Foto 6: Wederom de muur, echter loopt 'ie nu boven schuin af. Probeer als je zulke foto's hebt in je edit even de muur recht uit te snijden, zodat dat al een factor minder is wat kan gaan storen.

Foto 7: Achtergrond is opzich redelijk hier, echter snap ik 't standpunt niet helemaal. Dit had een leuk portret kunnen wezen als het model gewoon de lens had ingekeken.

Foto 8: Wederom knijpt 't model hier ook weer erg met de ogen, is ook iets waar je in 't vervolg rekening mee kan houden (model positioneren zodat deze niet in de zon kijkt/gaat knijpen).

Foto 9: Persoonlijk had ik rechts onder dat plantje even weggeshopt (of weggehaald op locatie) want nu stoort 't een beetje. Verder doet de uitsnede me niet zoveel en de compositie .. nee, doet 't 'm ook niet helemaal :)

Foto 10: De achtergrond is hier veel lichter dan de voorgrond/onderwerp. Wat gebeurt er? Het onderwerp word als 't ware ondergesneeuwt door de achtergrond (kijk maar eens door je wimper haren heen, eerste waar je heengaat is de achtergrond).

Ik denk dat je je voorlopig eerst op je fotografie zelf 'moet' focussen, en daarna weer de modellen eens een keer moet oppakken. Uit je topics krijg ik 't gevoel dat je de basis nog niet lekker beheerst (voornamelijk uitsnedes en composities) en als je dan ook nog eens met modellen gaat werken die je moet aansturen, dan werkt dat gewoon niet lekker voor beide partijen. Je moet niet 'teveel' willen kunnen in 1x, want dat lukt gewoon vaak niet :)

_Caitlinnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 08:33

Bedankt voor je tips :)
echter denk ik wel dat 'fotomeetings' juist zijn om te oefenen.
En dat het dus goed is om iets te doen en ook te werken met modellen.
Dat het resultaat niet helemaal is wat jij zelf of anderen er van verwachten maakt dan niet uit want ze weten dat de fotografen beginnend zijn.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 10:40

_Caitlinnn schreef:
Dat het resultaat niet helemaal is wat jij zelf of anderen er van verwachten maakt dan niet uit want ze weten dat de fotografen beginnend zijn.

Tuurlijk is 't om te oefenen, maar als je de basis alsnog niet beheerst kom je er niet heel snel wat verder mee.
Als je en je model moet aansturen, en je ook nog niet sterk bent in compositie en standpunt heb je 't extra moeilijk :)

_Caitlinnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 10:51

Courses schreef:
_Caitlinnn schreef:

Tuurlijk is 't om te oefenen, maar als je de basis alsnog niet beheerst kom je er niet heel snel wat verder mee.
Als je en je model moet aansturen, en je ook nog niet sterk bent in compositie en standpunt heb je 't extra moeilijk :)

Basis vind ik gebruik van sluitertijd, diafragma, iso etc. en ik vind dat ik dat al goed onder de knie heb ;)
Compositie en standpunten leer je toch alleen door het te doen?
Juist door te vragen aan de fotograaf met wie je samenwerkt denk ik dat je verder komt.

Dreesterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 22:27

Komt hier nog een vervolg op? Ik vind het namelijk prachtige foto's en ik zou graag eens mee willen doen met iets als dit :)